• Omdat ik morgen bloed ga geven, vroeg ik me af of er nog mensen zijn die dat regelmatig doen (of plasma/bloedplaatjes)? ^^
    En indien niet, wat houd je tegen? (fish)


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Ik ben nog geen achttien, maar vanaf dan wil ik sowieso bloed geven.


    [Dragonneau > Osha] Valar Morghulis

    Napels schreef:
    (...)
    Jep, maar het gebeurt in verschillende keren (dus het is niet alsof je eerst een heel zakje bloed geeft en het daarna gefilterd wordt).
    Het lijkt iets enger dan bloed geven, maar het valt echt nog wel mee (:

    Ik geef liever plasma dan bloed. Want bloed geven duurt maar 10/15 minuten en plasma geven bijna 3 kwartier, maar ik vind het verschil in gevoel zeer groot. Voor plasma mag je hemoglobine ook lager liggen en gezien ik in ijzerwaarden wel eens schommel heb ik al een aantal keer meegemaakt dat mijn plasma nog net wel aangenomen mocht worden, maar indien ik bloed had gegeven, het niet gebruikt zou kunnen worden. Dus voor mij is dat een voordeel. =P

    Maar het grootste voordeel vind ik dat je amper voelt dat je plasma hebt gegeven. Ik ben helemaal niet zo duf achteraf. Terwijl wanneer ik bloed geef, ik snel last heb van een bloeddrukval en dus dan is de kans heel groot dat ik wit wegtrek, zwart voor mijn ogen begin te zien, flauw val of moet overgeven. Ik ben in dat zicht een slechte in bloed geven. Maar ik heb overal 0 last van als ik plasma geef. En plasma hebben ze even hard nodig.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    De laatste keer plasma geven verliep bij mij niet zo lekker. Ik word überhaupt best zenuwachtig van naalden en ik voelde me beroerder dan bij bloed geven. Maar dat kwam omdat het apparaat op een gegeven m'n bloed niet teruggaf. Nu schijnt dat dus te komen doordat ik hele smalle aderen heb. Als plasma geven de volgende keer weer zo'n ramp wordt, ga ik terug naar bloed geven.

    [ bericht aangepast op 16 maart 2018 - 9:27 ]


    26 - 02 - '16

    @Abatutu; O_o
    @Scandal; Ik heb juist nooit plasma gegeven enkel bloed. O negatief hier trouwens. Voelde mij de laatste keer wel slecht na het geven. Mijn bloeddruk was achteraf redelijk normaal voor mijn doen (100/60 op het moment dat ze voor de zekerheid gingen meten) maar was wel met minstens 30 gedaald tov daarvoor. (Was verbaasd dat ik 130 had)
    Ik denk dat het even gedipt was richting 90, want ik voelde me al iets beter toen ze terugkwamen met de meter.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Door mijn chronische ziekte mag ik geen bloed geven, voor mijn eigen veiligheid.


    To love another person is to see the face of God. - Victor Hugo

    Abatutu schreef:
    De laatste keer plasma geven verliep bij mij niet zo lekker. Ik word überhaupt best zenuwachtig van naalden en ik voelde me beroerder dan bij bloed geven. Maar dat kwam omdat het apparaat op een gegeven m'n bloed niet teruggaf. Nu schijnt dat dus te komen doordat ik hele smalle aderen heb. Als plasma geven de volgende keer weer zo'n ramp wordt, ga ik terug naar bloed geven.


    Een vriendin van mij heeft dat ook eens voorgehad en is toen op weg naar huis flauwgevallen, was wel even akelig. (Het was wel iets anders, het bloed kwam wel terug, maar niet in haar aderen.) Ik heb zelf ook moeilijke aderen, dus ik vrees daar ook altijd een beetje voor, maar tot nu toe ging het bij mij altijd prima (behalve dat ze telkens 2x moeten prikken voordat ze beet hebben, een beetje onaangenaam)


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Napels schreef:
    (...)
    Een vriendin van mij heeft dat ook eens voorgehad en is toen op weg naar huis flauwgevallen, was wel even akelig. (Het was wel iets anders, het bloed kwam wel terug, maar niet in haar aderen.) Ik heb zelf ook moeilijke aderen, dus ik vrees daar ook altijd een beetje voor, maar tot nu toe ging het bij mij altijd prima (behalve dat ze telkens 2x moeten prikken voordat ze beet hebben, een beetje onaangenaam)


    Ik zat op het randje... Raar gevoel in m'n hoofd, wit wegtrekken. Gelukkig word je goed in de gaten gehouden. Het gebeurde niet vaak dat die machine niet fijn werkte zei iemand van de bloedbank


    26 - 02 - '16

    jup, vorig jaar opgegeven en al een keer opgeroepen. Aangezien ik O+ ben, zal dit ook wel vaker gaan gebeuren, maar als vrouw mag je maar 3x per jaar doneren.
    Het doet geen pijn en is zo gebeurd, dus vraag me inderdaad af, waarom niet gewoon meer mensen het doen, maar dit zal aan mij liggen. ;x Ik vindt het in iedergeval een kleine moeite om eens in de zoveel tijd even langs te gaan. Ik kan het makkelijk missen, terwijl iemand anders het juist hard nodig heeft. Daarbij wordt je zo ook meteen getest voor verschillende ziektes, dus dat is ook alleen maar mooi meegenomen.

    [ bericht aangepast op 16 maart 2018 - 15:36 ]


    ''yOu aLreaDy kNoW wHaT'S uP''

    AdoreDelano schreef:
    jup, vorig jaar opgegeven en al een keer opgeroepen. Aangezien ik O+ ben, zal dit ook wel vaker gaan gebeuren, maar als vrouw mag je maar 3x per jaar doneren.
    Het doet geen pijn en is zo gebeurd, dus vraag me inderdaad af, waarom niet gewoon meer mensen het doen, maar dit zal aan mij liggen. ;x Ik vind het in iedergeval een kleine moeite om eens in de zoveel tijd even langs te gaan. Ik kan het makkelijk missen, terwijl iemand anders het juist hard nodig heeft. Daarbij wordt je zo ook meteen getest voor verschillende ziektes, dus dat is ook alleen maar mooi meegenomen.

    Dat verschilt dus tussen Nederland en België, hier mag ik 4x geven. Vroeger hadden ze hier ook kleinere zakjes, maar die hebben ze afgeschaft waardoor er andere eisen zijn voor bloeddonatie (vooral van invloed op kleine slanke dames).
    Mijn jongste zus wilt graag doneren, maar zij is 16, dus mag nog niet. Zij wilt vooral graag haar bloedgroep weten. Ik had hem al op school getest, maar blijkbaar mag dat niet altijd. Ik zou vooral willen weten of mijn vriend Rhesus positief is, maar die weet het niet en is te bang voor naalden om bloed te geven :/


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Ik ben echt zo niet gediend van naalden. Dus bloed laten afnemen kan ik echt niet aan.
    Laatst moest het voor een allergietest, op alle andere momenten ren ik weg van naalden.

    Overigens weet ik niet wat mijn bloedgroep is.


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Nee ik geef geen bloed. Ben bang voor naalden <.<

    Nope.


    ars moriendi

    niet vrijwillig nee xD

    wel moet ik heel vaak bloedprikken van de huisarts .__. mijn bloed is inmiddels in meedere ziekenhuizen te vinden hahaha .___.


    Si Deus me Relinquit, ego deum relinquo.

    Ik mag het niet, omwille van de medicatie die ik neem (:


    But I still have this faith in the truth of my dreams.