• Oef, oké. Ik ga eventjes over mezelf praten, want ik wil dit gewoon kwijt. Ik heb het afgelopen half jaar al zoveel gepraat met iedereen om mij heen over wat ik ga doen als master en wat erna, dat ik eventjes gewoon mijn (paas)eitje kwijt wil aan iemand die niet die hele reis heeft meegemaakt. Aldus, ik haal hopelijk over een paar maanden mijn bachelordiploma, en dan moet ik een master gaan doen. Ik heb niet echt tevreden met mijn bachelor op het moment, dus ik wil in een andere richting gaan. En die richting ben ik hard aan het zoeken geweest, en daar ben ik nog mee bezig. Maar ik ben bij het volgende uitgekomen: Systems Biology in Maastricht University en/of Master en bioinformatique et modélisation aan de Université Libre de Bruxelles. Zoals je ziet is dat tweede in het Frans.
    Jawel beste mensen. Mijn vriend komt uit Wallonië, en sinds een half jaar ongeveer ben ik serieus bezig met op Duolingo al flink Frans te leren, en buiten dat ook ermee bezig zijn. En nu overweeg ik zelfs om een master te doen op een Franstalige universiteit met een paar Franstalige vakken. Mijn vriend en ik hebben het plan om na mijn master naar Montréal te verhuizen. En omg, ik kan er even niet over komen hoeveel Frans dat allemaal wel niet is. Op het middelbaar heb ik wel drie jaar Frans gehad, maar dat was like, super lang geleden. Dat heb ik toen opgegeven voor een reden, haha. Maar nu opeens heb ik me er weer ingegooid, en het wordt steeds meer Frans, want steeds meer wil ik mijn Frans oefenen etc etc. Ik begin me even te realiseren dat dat best wel heel veel is en onverwacht de taal van mijn toekomst kan worden.
    Jup, dat wilde ik kwijt. Ik word ineens ondergedompeld in het Frans. Tips? Trucs? Succeswensen? Persoonlijke verhalen?


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Woaah, Manon, dan wordt meeten helemaal onmogelijk! D:

    Ik vind het wel ontzettend gaaf voor je though, en goed dat je al zo goed weet wat je wil gaan doen in de toekomst. Anderzijds lijkt het mij persoonlijk ook dóódeng. Je bent in een compleet nieuwe omgeving en nog in een andere taal ook!
    Maar ik denk dat het voornamelijk in het begin heel erg wennen is. En je zult denk ik wel de "nood" blijven houden om eens in de tijd met mensen in je eigen taal te kunnen praten. Maar het zal automatiseren om in het Frans te communiceren en het zal op den duur een gewoonte worden waar je je hand niet meer voor om draait.

    Maar ik kan begrijpen dat het nu erg spannend is en erg veel inene dat er op je af komt, in het Frans! Maar als dit is wat je wil, moet je er zeker voor gaan. You can do it! ❤


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Ik werk uitsluitend met mensen die de Nederlandse taal aan het leren zijn. En mijn ervaring hierbij is dat je het enkel door te doen verbeterd. Mensen die thuis, na school, niet oefenen, die kunnen het bijlange na niet zo goed als de mensen die het wel oefenen en een bepaalde zekerheid in zichzelf opbouwen. Dus oefenen.
    Hier in mijn regio, in de Kempen, zijn verschillende initiatieven en ik geloof dat Wallonië die ook biedt. In Vlaanderen kan je dus Nederlands volgen overdag/s 'avonds bij CVO (ook andere universitaire scholen en centra voor basiseducatie, maar dat even naast de kwestie). Maar dus in het volwassenenonderwijs; daar hebben ze niet enkel cursussen Nederlands zelf, maar ook cursussen om de 'hulp/dienstverleningskaart' van Vlaanderen beter te leren kennen, enkel oefenen op teksten en het belangrijkste van al: een cursus voor enkel te oefenen op praten. Dus je zou een Waalse tegenhanger van CVO kunnen zoeken en kijken wat hun aanbod is?
    Hier in de Kempen hebben we ook praatgroepen. Hier kunnen mensen naar toe die NL leren en het willen oefenen. Dit is een makkelijk concept en het zou me niet verbazen indien ze dit in Wallonië ook hebben.
    In Vlaanderen hebben we ook het Huis van Nederlands, dat is eigenlijk dé dienstverlener op gebied van Nederelandse taal leren. Maar ik dacht dat er geen Waalse tegenhanger bestond hierin. Wel jammer, want anders had je een centraal punt om tips te gaan vragen. Je kan misschien wel eens gaan luisteren bij Le Forem, de Waalse tegenhanger van VDAB, de dienstverlener op vlak van werk (en beroepsopleiding). Zij krijgen ongetwijfeld ook vluchtelingen en asielzoekers over die vloer die ze de opdracht geven Frans te leren in het kader van werk te vinden. Zij gaan ongetwijfeld ook adresjes weten om je Frans te verbeteren. ;-)

    Wat ik mijn klanten nog meegeef (in het kader van Nederlandse taal leren) is om thuis minstens een uurtje per dag met de partner te oefenen, zeker als de partner dit als moedertaal heeft. En voor de rest geef ik de tips om veel te oefenen op het internet en voor Nederlands zijn er redelijk wat apps die je helpen, ook met uitspraak (logopedist uitgespaard, yes!). Maar dat doe je dan blijkbaar al. =P

    Wat ikzelf doe om mijn Frans te onderhouden is, en je mag me niet uitlachen, naar Franse Disney-liedjes luisteren. Ik ken die leidjes toch al in het Nederlands en/of Engels dus dan leer/onderhoud ik onbewust mijn Frans. :'D

    Echt supercool die plannen van je. Klinkt als een geweldige toekomst!


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Iew, Frans. :') Ik houd niet van Frans, ondanks ik naast Wallonië woon. Dus veel tips heb ik helaas niet.


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    SO MUCH FRENCH
    Ik weet niet hoe goed je Frans nu is, maar ik denk dat het nog best lastig is om colleges te volgen als je er nog niet zo vloeiend in bent.
    En qua tips denk ik dat je al op de goede weg bent.ik ben Zweeds aan het leren op Duolingo, ja wtf

    Veel succes!


    We were the forever that didn't last

    Woww veel succes en plezier!


    falling doesn't feel this bad when i know you've fallen this way too.

    Succes! Zelf heb ik de officiële taalcursussen gevolgd aan de uni (speciale korting voor studenten) voor het geval ik naar het buitenland ging voor een semester, maar helaas ging dat uiteindelijk niet door :'(. Wel heb ik wat geleerd van die 2x8 weken ouderwetse luisteropgaven en huiswerk, dus hè!

    Ik denk overigens dat de beste manier om een taal te leren nog steeds is om de taal te 'ervaren'. Dus kijk eens een lievelingsfilm in het Frans gedubt of met Franse ondertiteling, of lees een (makkelijk) boek in het Frans om te kijken of je het ook echt begrijpt. De woordenschat enzo komt vanzelf wel. Jezelf verstaanbaar maken en snappen wat anderen zeggen/schrijven lijkt me een belangrijkere skill dan dat je een strikt aantal zinnen kunt google translaten in je hoofd, haha :')


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Is het misschien een idee om je master een (half)jaar uit te stellen om je compleet te focussen op het Frans? Dat je het kan spreken betekent niet dat je papers kan schrijven op academisch niveau, dat is een beetje het probleem. (: Biedt de universiteit cursussen en zo aan?


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Plunkett schreef:
    Is het misschien een idee om je master een (half)jaar uit te stellen om je compleet te focussen op het Frans? Dat je het kan spreken betekent niet dat je papers kan schrijven op academisch niveau, dat is een beetje het probleem. (: Biedt de universiteit cursussen en zo aan?


    Ten eerste, bedankt iedereen voor de positiviteit en de tips!
    Heel veel universiteiten in Wallonië geven vooral lessen in het Frans aan hun universiteiten en Erasmus/buitenlandse studenten volgen dan ook lessen in het Frans. Dus ja, die universiteiten geven dan ook Franse les. ULB ligt dan niet in Wallonië, maar ook zij geven Franse les op allerlei niveau's, waar ik zeker gebruik van ga maken. Maar daarnaast zijn er ook maar drie vakken in het hele eerste jaar die in het Frans zijn. De rest van de vakken zijn in het Engels. Daarnaast denk ik ook wel dat je vooral vaktaal al heel gauw oppikt. Ik wil niet zeggen dat het makkelijk gaat zijn, maar ik denk zeker wel dat het moet lukken (in theorie, hehe).
    Ik ben zelf overigens al op verschillende manieren bezig met de taal. Ik wil het niet op te veel manieren tegelijk doen, dus ik focus mij momenteel op het afkrijgen van Duolingo. En ik ben nu een comic boek serie in het Frans aan het leren. Als ik Duolingo enkel nog maar hoef te herhalen, kan ik mij bijvoorbeeld focussen op grammaticale dingen uit te diepen, of op zoek te gaan naar Franse series. En vooral ook Frans communiceren met mijn vriend.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Misschien een idee om in de zomer in Frankrijk te gaan werken? Ik heb de zomer voor mijn eindexamen 6 weken in Frankrijk op een camping gestaan en ben daarna van een mager vijfje naar een mooie 7 gemiddeld gegaan. Ik was leider van de mini club op een camping waar ongeveer 50% Frans was dus ik moest wel Frans verstaan, spreken en schrijven, heeft dus echt wonderen gedaan!


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one