• Welkom in het officiële motiveertopic voor SOTY en FOTY 2024!
    In dit topic kunnen schrijvers hun hoogtes en laagtes delen, hoofdstukken in de verf zetten of vragen stellen. Lezers kunnen hier de schrijvers motiveren of een gezellig babbeltje komen slaan.

    Laten we er een spetterend SOTY-jaar van maken *O*

    Link naar het officiële topic


    [ bericht aangepast op 2 april 2024 - 11:15 ]


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Vanparys schreef:
    Ik was het weer even vergeten maar

    Vraag van de week: wat zijn de meest prominente thema's (die je) in je verhaal (aan bod wil laten komen) of wat is de belangrijkste boodschap die je wil meegeven met je lezers?



    Voor mij is het meest prominente thema kansarmoede denk ik. Dan heel letterlijk de armoede aan kansen, hoe hard je soms ook probeert in het leven soms gebeurt het gewoon dat alles lijkt tegen te zitten en je geen enkele weg vooruit ziet, al je kansen verdwenen zonder dat je er zelf veel in te zeggen had.
    Daarnaast is liefde ook een heel groot thema, de nood hieraan dan vooral.

    Een belangrijke boodschap aan mijn lezers zou zijn om verder te kijken naar een persoon dan enkel een eerste blik. Om voorbij je vooroordelen toch naar de ware aard van een persoon te zoeken en ook te proberen snappen waar bepaalde keuzes en gedragingen vandaan komen.

    Zou je het zeggen dat ik sociaal werker ben? ;p


    Those who don't believe in magic will never find it!

    LynnBlack schreef:
    (...)


    Voor mij is het meest prominente thema kansarmoede denk ik. Dan heel letterlijk de armoede aan kansen, hoe hard je soms ook probeert in het leven soms gebeurt het gewoon dat alles lijkt tegen te zitten en je geen enkele weg vooruit ziet, al je kansen verdwenen zonder dat je er zelf veel in te zeggen had.
    Daarnaast is liefde ook een heel groot thema, de nood hieraan dan vooral.

    Een belangrijke boodschap aan mijn lezers zou zijn om verder te kijken naar een persoon dan enkel een eerste blik. Om voorbij je vooroordelen toch naar de ware aard van een persoon te zoeken en ook te proberen snappen waar bepaalde keuzes en gedragingen vandaan komen.

    Zou je het zeggen dat ik sociaal werker ben? ;p


    Hahaha, I feel ya, maar sociaal voelende mensen schrijven sowieso de beste verhalen :Y)


    help

    Vanparys schreef:
    (...)

    Hahaha, I feel ya, maar sociaal voelende mensen schrijven sowieso de beste verhalen :Y)



    Oooohn wow, dat is echt één van de mooiste complimenten die ik volgens mij al kreeg waarin ik het gevoel heb dat twee van mijn passies mooi samen komen ;D
    (H)(flower)


    Those who don't believe in magic will never find it!

    Vanparys schreef:
    Ik was het weer even vergeten maar

    Vraag van de week: wat zijn de meest prominente thema's (die je) in je verhaal (aan bod wil laten komen) of wat is de belangrijkste boodschap die je wil meegeven met je lezers?


    Iedereen struggelt met zijn eigen dingen, dus vergelijk jezelf niet constant met anderen. Jij mag er ook gewoon zijn.

    Beetje persoonlijk thema haha


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Vanparys schreef:
    Ik was het weer even vergeten maar

    Vraag van de week: wat zijn de meest prominente thema's (die je) in je verhaal (aan bod wil laten komen) of wat is de belangrijkste boodschap die je wil meegeven met je lezers?

    Uhm? Die van de soty? Idk, ik heb hier te weinig over nagedacht...

    Thema's die toch wel vaak terug komen in mijn verhalen en personages zijn ethiek en moraliteit, vermoed ik. Ik onderzoek graag wat iemand drijft, wat voor iemand het leven betekenis geeft en de ervaringen die fundamenteel en tekenend zijn voor het mens-zijn. De meeste van mijn personages komen voort uit mijn eigen gevoel dat de mens doorgaans niet slecht is, maar wel in slecht gedrag kan vervallen. Wat brengt iemand daartoe, en hoe leven ze daar mee? Wat maakt dat mensen het goede doen in een situatie waarin het logischer is om dat niet te doen? De laatste tijd probeer ik mijn karakters ook wat meer uit te diepen, in de zin van: niet alleen eigenschap X en Y, maar juist ook de samenhang daartussen onderzoeken en afstemmen omdat dat natuurlijk ook in het echte leven zo is.

    Los daarvan schrijf ik ook graag indirect (kritische) reflecties op samenlevingen of werelden (of systemen). Dat is voor mij een absoluut essentieel onderdeel om schrijven binnen bijvoorbeeld een (O)RPG naar een hoger niveau te tillen, en daar haal ik vaak ook veel meer voldoening uit. Niet als in dat ik mijn eigen visie of mening op leg, maar ik denk dat mensen die mijn geschreven stukken zouden lezen er wel thema's uit halen die hier op aangrijpen.


    Omnia mutantur, nihil interit

    Peripeteia schreef:
    Thema's die toch wel vaak terug komen in mijn verhalen en personages zijn ethiek en moraliteit, vermoed ik. Ik onderzoek graag wat iemand drijft, wat voor iemand het leven betekenis geeft en de ervaringen die fundamenteel en tekenend zijn voor het mens-zijn. De meeste van mijn personages komen voort uit mijn eigen gevoel dat de mens doorgaans niet slecht is, maar wel in slecht gedrag kan vervallen. Wat brengt iemand daartoe, en hoe leven ze daar mee? Wat maakt dat mensen het goede doen in een situatie waarin het logischer is om dat niet te doen? De laatste tijd probeer ik mijn karakters ook wat meer uit te diepen, in de zin van: niet alleen eigenschap X en Y, maar juist ook de samenhang daartussen onderzoeken en afstemmen omdat dat natuurlijk ook in het echte leven zo is.

    Los daarvan schrijf ik ook graag indirect (kritische) reflecties op samenlevingen of werelden (of systemen). Dat is voor mij een absoluut essentieel onderdeel om schrijven binnen bijvoorbeeld een (O)RPG naar een hoger niveau te tillen, en daar haal ik vaak ook veel meer voldoening uit. Niet als in dat ik mijn eigen visie of mening op leg, maar ik denk dat mensen die mijn geschreven stukken zouden lezen er wel thema's uit halen die hier op aangrijpen.



    aaah, i love that. Komt wel zo'n beetje overeen met wat ik zelf probeer te doen binnen mijn schrijfwerk haha


    help

    Ik ben de 40K gepasseerd! Ik hoopte dat ik rond de 60K uitkwam, maar ik schroef het nu maar op naar 80K. Eens zien of dat wel lukt. x)

    [ bericht aangepast op 17 april 2024 - 22:41 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    En over die vraag moet ik even nadenken haha, ik denk dat ik zo een halfuur bezig ben om daar een beetje een bevredigend antwoord op te geven en die tijd steek ik nu liever in het schrijven. :Y)


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ringwraith schreef:
    Ik ben de 40K gepasseerd! Ik hoopte dat ik rond de 60K uitkwam, maar ik schroef het nu maar op naar 80K. Eens zien of dat wel lukt. x)


    Oh damn, wat goed zeg! Congrats!


    'Three words, large enough to tip the world; I remember you.'



    Vraag van de week: wat zijn de meest prominente thema's (die je) in je verhaal (aan bod wil laten komen) of wat is de belangrijkste boodschap die je wil meegeven met je lezers?



    Ik denk dat ik best veel verschillende thema's in het boek heb verwerkt, waaronder ethiek (voornamelijk, wat is het juiste doen in contrast met wat je dacht dat het juiste was), kameraadschap (want soms kunnen echte vrienden uit onverwachte hoeken komen) en de struggle die je kan hebben met het beeld dat iedereen voor jou gecreëerd heeft dat voor jou niet goed voelt, eigen keuzes maken boven de belangen van anderen. Dit laatste is ook een groot thema in mijn boek: kies voor je eigen geluk, volg JOUW moraalkompas :)


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Hee voor de romance liefhebbers: lezen jullie liever uit het perspectief van één of twee personages, of ook het perspectief van meer? Ik twijfel heel erg of ik vanuit mijn mannelijke hoofdpersonages moet gaan schrijven of dat het allemaal vanuit mijn twee vrouwen moet komen. De twijfel zit 'm in dat het mysterie groter is als het puur vanuit de vrouwen komt, maar ik denk dat de mannen dan ook wel wat oppervlakkiger naar voren kunnen komen...


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Caverna schreef:
    Hee voor de romance liefhebbers: lezen jullie liever uit het perspectief van één of twee personages, of ook het perspectief van meer? Ik twijfel heel erg of ik vanuit mijn mannelijke hoofdpersonages moet gaan schrijven of dat het allemaal vanuit mijn twee vrouwen moet komen. De twijfel zit 'm in dat het mysterie groter is als het puur vanuit de vrouwen komt, maar ik denk dat de mannen dan ook wel wat oppervlakkiger naar voren kunnen komen...


    Tot nu toe vind ik je mannelijke personages helemaal niet oppervlakkig (: je vraagt je als lezer wel af wat er in hemelsnaam in hun hoofd afspeelt, maar soms is het ook leuk om met die vragen te zitten?


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Frodo schreef:
    (...)

    Tot nu toe vind ik je mannelijke personages helemaal niet oppervlakkig (: je vraagt je als lezer wel af wat er in hemelsnaam in hun hoofd afspeelt, maar soms is het ook leuk om met die vragen te zitten?


    I agree with this (: op zich vind ik het niet vreselijk om meerdere perspectieven te lezen (zo schrijf ik zelf ook vaak), maar denk dat je in dit geval idd iets te weinig mysterie zal overhouden moest je die route nemen


    help

    Frodo schreef:
    (...)

    Tot nu toe vind ik je mannelijke personages helemaal niet oppervlakkig (: je vraagt je als lezer wel af wat er in hemelsnaam in hun hoofd afspeelt, maar soms is het ook leuk om met die vragen te zitten?


    I agree with this. En je mannen zijn absoluut niet oppervlakkig, de vragen en het gissen dat je erbij krijgt maakt het des te interessanter ^^


    'Three words, large enough to tip the world; I remember you.'