• Welkom in het officiële motiveertopic voor SOTY en FOTY 2024!
    In dit topic kunnen schrijvers hun hoogtes en laagtes delen, hoofdstukken in de verf zetten of vragen stellen. Lezers kunnen hier de schrijvers motiveren of een gezellig babbeltje komen slaan.

    Laten we er een spetterend SOTY-jaar van maken *O*

    Link naar het officiële topic


    [ bericht aangepast op 2 april 2024 - 11:15 ]


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Thanks guys! Dan schrijf ik iig voorlopig gewoon lekker door vanuit Floor en Lysanne. Mocht het toch nog een keer nodig zijn, kan ik altijd een extra perspectief toevoegen, maar dan vraag ik jullie wel weer om input ^^


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Ik heb zonet het idee van een extra viewpoint character geschrapt gezien ik hem gewoon niet logischerwijs werkende kreeg. Nu verder schrijven voelt zoveel makkelijker ^^
    Mogelijk komt zijn story nog een andere keer in een verhaal, since he is really cool ^^

    Kazama schreef:
    Ik heb zonet het idee van een extra viewpoint character geschrapt gezien ik hem gewoon niet logischerwijs werkende kreeg. Nu verder schrijven voelt zoveel makkelijker ^^
    Mogelijk komt zijn story nog een andere keer in een verhaal, since he is really cool ^^


    Wel goede keuze dan! (: Vind het altijd zo bijzonder hoe de personages somehow hun eigen willetje creëren en daardoor bepaalde dingen niet helemaal lukken zonder helemaal tegen je eigen gevoel in te druisen.


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Kazama schreef:
    Ik heb zonet het idee van een extra viewpoint character geschrapt gezien ik hem gewoon niet logischerwijs werkende kreeg. Nu verder schrijven voelt zoveel makkelijker ^^
    Mogelijk komt zijn story nog een andere keer in een verhaal, since he is really cool ^^


    Aah, dan heb je zeker een goede keuze gemaakt! Misschien dat je inderdaad op een later stuk in het verhaal een moment krijgt waarop hij wel mee wil werken en het schrijven veel gemakkelijker gaat. ^^


    'Three words, large enough to tip the world; I remember you.'

    Wooo the gays are being gay and I just wanted to share that bc they cute and I can't wait to ruin it

    “Ach,” zei Lennan met een glimlach. “Ik had niet moeten hopen dat zo’n drukbezette prins als jij nog veel tijd over zou hebben om aan mij te denken.”
    Hij zei het zo terloops dat Kai even niet door had wat Lennan daarmee precies wilde zeggen. Toen hij de woorden liet doordringen, nam een verwarde frons plaats op zijn gezicht. Hij voelde hoe het bloed opnieuw naar zijn wangen stroomde. Hij hoorde de stem van zijn moeder in zijn hoofd, die hem erop wees hoe ongepast die opmerking was. Ze zou vast en zeker een hartaanval krijgen moest ze er effectief van af weten.
    Kai leunde met zijn ellebogen op zijn knieën en ademde diep in. De spanning in zijn borstkas verspreidde zich over de rest van zijn lichaam, totdat het zijn vingers deed tintelen, en vanuit zijn ooghoek zag hij hoe Lennan hem bestudeerde.
    Kai dacht even na voordat hij zijn hoofd in Lennans richting draaide. Een scheve glimlach trok aan Kais mond en het deed zijn ogen glinsteren. “Stiekem heb ik alle tijd van de wereld.”


    That's all carry on goodbye


    help

    Hoe dealen mensen hier met story structure, story beats en pacing (en word count sort of)?

    Cause ik doe een poging mijn story enigszins een fatsoenlijke shape mee te geven zodat het niet helemaal all over the place is, maar een poging doen om story beats een beetje aan te houden lijkt het alleen maar chaotischer en lastiger te maken. Maar maybe moet ik ook gewoon minder moeilijk doen en het gewoon schrijven en later wel zien wat het precies geworden is?

    Kazama schreef:
    Hoe dealen mensen hier met story structure, story beats en pacing (en word count sort of)?

    Cause ik doe een poging mijn story enigszins een fatsoenlijke shape mee te geven zodat het niet helemaal all over the place is, maar een poging doen om story beats een beetje aan te houden lijkt het alleen maar chaotischer en lastiger te maken. Maar maybe moet ik ook gewoon minder moeilijk doen en het gewoon schrijven en later wel zien wat het precies geworden is?


    Elo! Ik maak gebruik van de Beat Sheets van Save the Cat. Ik heb een makkelijk opzetje voor je voor in excel. If you want it, i can send it :) Het helpt mij enorm om wat overzicht in de tijdlijn te creëren.


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Laleah schreef:
    (...)

    Elo! Ik maak gebruik van de Beat Sheets van Save the Cat. Ik heb een makkelijk opzetje voor je voor in excel. If you want it, i can send it :) Het helpt mij enorm om wat overzicht in de tijdlijn te creëren.

    Ja die had ik inderdaad gezien als een van de meer gebruikte opties online. Maar toen ik een poging deed m'n huidige story idee te structureren in dat format, werd het alleen maar vager en kwam ik niet uit met alle punten die ik wil raken zeg maar?

    Kazama schreef:
    (...)
    Ja die had ik inderdaad gezien als een van de meer gebruikte opties online. Maar toen ik een poging deed m'n huidige story idee te structureren in dat format, werd het alleen maar vager en kwam ik niet uit met alle punten die ik wil raken zeg maar?


    hm.. Ik heb zelf vaak het idee, dat als ik vastloop dat het probleem zich drie stappen terug bevind, of al in de basis. Misschien is het dan niet gek om te zeggen "ik vergeet even wat ik wíl, en doe even wat moet", een kill your darlings, maar dan met plannen ipv characters. Ik had met mijn verhaal helemaal een idee en toen met Froukje samen eens naar de beats gekeken en ik moest het helemaal omgooien maar nu klopt het precies. En dit was uiteraard wat bij mij gaande was, dus bij jou kan het heel anders zijn. Maar teruggaan naar de basis en even vergeten wat je eigenlijk allemaal in het verhaal wil doen, kan heel verhelderend zijn, hoe pijnlijk ook lol :P


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Laleah schreef:
    (...)

    hm.. Ik heb zelf vaak het idee, dat als ik vastloop dat het probleem zich drie stappen terug bevind, of al in de basis. Misschien is het dan niet gek om te zeggen "ik vergeet even wat ik wíl, en doe even wat moet", een kill your darlings, maar dan met plannen ipv characters. Ik had met mijn verhaal helemaal een idee en toen met Froukje samen eens naar de beats gekeken en ik moest het helemaal omgooien maar nu klopt het precies. En dit was uiteraard wat bij mij gaande was, dus bij jou kan het heel anders zijn. Maar teruggaan naar de basis en even vergeten wat je eigenlijk allemaal in het verhaal wil doen, kan heel verhelderend zijn, hoe pijnlijk ook lol :P

    Ik zal er eens naar kijken. Uberhaupt ook naar of andere mensen hier een andere aanpak hebben.
    Ik ben wel benieuwd naar je excel sheet ^^

    Kazama schreef:
    Hoe dealen mensen hier met story structure, story beats en pacing (en word count sort of)?

    Cause ik doe een poging mijn story enigszins een fatsoenlijke shape mee te geven zodat het niet helemaal all over the place is, maar een poging doen om story beats een beetje aan te houden lijkt het alleen maar chaotischer en lastiger te maken. Maar maybe moet ik ook gewoon minder moeilijk doen en het gewoon schrijven en later wel zien wat het precies geworden is?


    Ik heb een hoofdstukindeling gemaakt waarbij ik de kern van elk hoofdstuk heb opgeschreven. Schuift soms nog wel hoor, soms heb ik twee hoofdstukken nodig voor hetzelfde punt. Maar ik moet zeggen dat ik veel op gevoel doe en dat voor mij het beste werkt. Heb ook wel wat twijfels over de pacing maar daar ga ik in een later stadium wel naar kijken/meningen van anderen over vragen. Maar goed, ik heb inmiddels al heel veel verhalen geschreven en werk als redacteur, dus misschien gaat dat structuren daarom wat meer vanzelf en onbewust, haha.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ringwraith schreef:
    (...)

    Ik heb een hoofdstukindeling gemaakt waarbij ik de kern van elk hoofdstuk heb opgeschreven. Schuift soms nog wel hoor, soms heb ik twee hoofdstukken nodig voor hetzelfde punt. Maar ik moet zeggen dat ik veel op gevoel doe en dat voor mij het beste werkt. Heb ook wel wat twijfels over de pacing maar daar ga ik in een later stadium wel naar kijken/meningen van anderen over vragen. Maar goed, ik heb inmiddels al heel veel verhalen geschreven en werk als redacteur, dus misschien gaat dat structuren daarom wat meer vanzelf en onbewust, haha.


    Dit doe ik in de meeste gevallen ook! Voor een andere gebruik ik ook de Save the Cat methode en voor mijn SOTY heb ik eigenlijk niets vooraf gestructureerd. Ik heb de grote lijnen in mijn hoofd en werk daar wat naartoe, omdat het meer een character study is dan een klassiek 'verhaal', if u catch my drift. De structuur komt heel erg voor uit Kais ontwikkeling als persoon en die kan ik niet vooraf vastleggen omdat ik bang ben dat ik er dan te hard aan ga vasthangen en de psychologische flow niet meer tot zijn recht komt of geforceerd gaat lijken.


    help

    Vanparys schreef:
    (...)

    Dit doe ik in de meeste gevallen ook! Voor een andere gebruik ik ook de Save the Cat methode en voor mijn SOTY heb ik eigenlijk niets vooraf gestructureerd. Ik heb de grote lijnen in mijn hoofd en werk daar wat naartoe, omdat het meer een character study is dan een klassiek 'verhaal', if u catch my drift. De structuur komt heel erg voor uit Kais ontwikkeling als persoon en die kan ik niet vooraf vastleggen omdat ik bang ben dat ik er dan te hard aan ga vasthangen en de psychologische flow niet meer tot zijn recht komt of geforceerd gaat lijken.


    Ja dat is precies waarom ik ook niet strak kan plotten haha, omdat veel afhangt van de grillen van de personages en hoe zij zich ontwikkelen XD


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ik had in het verleden altijd de 'go with the flow'-methode, maar die zorgde er altijd voor dat ik een verhaal nooit afrondde. Voor dit verhaal (en trouwens ook voor mijn verhaal dat ik samen met Ringwraith schrijf) heb ik een globaal idee en dan inderdaad per hoofdstuk een paar scènes of gebeurtenissen genoteerd. Het zijn echt twee totaal verschillende verhalen (een fantasy en een romance haha) dus de opbouw van de scènes is daardoor nogal verschillend, maar in beide verhalen werkt het.

    Ik houd me daarbij niet aan 'regels' omdat ik dan mijn plezier in schrijven verlies, vrees ik, en doe de pacing meer op gevoel. Maar ik bedenk wel per scène/hoofdstuk voor mezelf: wat voegt dit toe aan het verhaal? Wat draagt dit bij? Is dit een scène die bedoeld is om te laten zien hoe het personage op dit moment is (status quo), of om een stukje ontwikkeling te laten zien, of draagt het bij aan het plot? Als het nergens aan bijdraagt, dan moet het dus weg of veranderd worden.

    En mijn excel-bestandje waarin ik mijn scènes bijhoud, verandert vaak xD. In mijn eigen verhaal is hoofdstuk 3 inmiddels al hoofdstuk 6 omdat er nog meer scènes tussen zijn gekomen, en in ons gezamenlijke verhaal hebben we ook al behoorlijk lopen schuiven omdat het allemaal anders net niet lekker uitkwam of omdat een bepaalde scène ineens heel lang of heel kort was haha.

    [ bericht aangepast op 22 april 2024 - 21:22 ]


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Honestly, ik heb een goede vriendin die mijn verhaal leest en mijn personal cheerleader is. Dus ik spar(de) veel met haar en daardoor is mijn verhaal zichzelf steeds verder uit gaan breiden en op gaan vullen. We schrijven ook allebei dus we hebben soms private sessies. Ik ga goed op haar enthousiasme voor mijn verhaal en ik bribe haar om te schrijven door verhaal snippets voor te houden (wbw)
    Anyway, gisteren met 1891 getypte woorden chapter 9 afgerond, nu ongeveer 33k *O*

    [ bericht aangepast op 22 april 2024 - 21:28 ]


    You were born original, don't die as a copy.