• De stelling van deze week luidt:
    Naast Nederlands zou op school ook les moeten gegeven worden in het plaatselijke dialect zodat het niet verloren gaat

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Oneens, dat is zo'n onzin en net of mensen een geheime taal spreken, want niet iedereen kan dit begrijpen. Een vriendin van mij studeert bijvoorbeeld in Friesland. Zij spreekt geen Fries, maar veel mensen praten daar Fries, ook mensen waar zij niet goed mee kan opschieten. Je weet dus nooit zeker waar het over gaat, want ze kunnen wel van alles zeggen over jou of andere mensen. We hebben geen afzonderlijke gewesten meer, die tijd is geweest. Gewoon Nederlands is het beste. Dan gaat het dialect maar verloren.


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Hmm aan een kant zou ik zeggen 'ja', want ik vind dialecten wel leuk. Maar of het nou echt zo erg van waarde is voor de ontwikkeling, nee. Oneens dus


    26 - 02 - '16

    Karthus schreef:
    Hmm aan een kant zou ik zeggen 'ja', want ik vind dialecten wel leuk. Maar of het nou echt zo erg van waarde is voor de ontwikkeling, nee. Oneens dus


    Queer zijn is gewoon alles

    Nee. Ik woon in Groningen, en als wij dan Gronings krijgen(Klinkt zo raar) dan snapt een jongen het niet, want die komt uit Noord-Holland. En een ander meisje uit Overijssel. Dus oneens!


    The monsters running wild inside of me. I'm faded

    Jovantos schreef:
    Nee. Ik woon in Groningen, en als wij dan Gronings krijgen(Klinkt zo raar) dan snapt een jongen het niet, want die komt uit Noord-Holland. En een ander meisje uit Overijssel. Dus oneens!


    Ik woon dus in Drenthe en ben twee jaar geleden verhuisd. Ik begrijp er vrij weinig van als mensen echt plat Gronings (of Drents) gaan praten dus nee bedankt.
    Ook vind ik het een beetje overbodig aangezien je alleen in die streek ermee terecht kunt en het erg onpraktisch is als je door het land heen verhuisd.
    Oneens dus


    Spoiler alert: you will save yourself

    Oneens, ik vind namelijk dat we één land zijn en dat we elkaar altijd moeten kunnen begrijpen. Zelf kom ik uit Brabant en ik merk dat ik steeds meer dialect begin te praten, iets wat ik daarvoor nóóit deed. In grotere steden buiten Brabant betrap ik me er iedere keer weer op dat ik als ik wegga ik "Houdoe" zeg. Ik schaam me iedere keer kapot, maar het gaat min of meer automatisch. Wat ik probeer te zeggen is dat als je het dialect op school aangeleerd krijgt naast Nederlands, dan ga je dat in het dagelijks leven vaker gebruiken waardoor communiceren in sommige gevallen knap lastig kan worden.


    Hamartia

    Dit is gewoon lesverspilling, dit wil zeggen dat we dus allemaal een achtste uur krijgen? Geen denken aan!


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Hm, ik denk dat het eerder een keuzevak zou kunnen zijn. Of dat je daar proeflessen over krijgt in de brugklas en dat je later zelf mag kijken wat je ermee mag doen. Zoiets. Het is natuurlijk wel leuk om zulke accenten en dialecten in stand te houden, maar niet iedereen hecht er dezelfde waarde aan.


    Tijd voor koffie.

    Oneens, Ik vind dat dialecten wel leuk zijn, en je mag ze ook best gebruiken, maar ze zijn ook erg onhandig. Er kan veel spraakverwarring ontstaan. Daarbij denk ik dat een dialect vanzelf wel komt. Dan zou het "leren" op school niet heel erg meer nodig zijn, en dan zou het vooral verwarrend worden wat nou wel en niet goed is in de Nederlandse taal. Want zelf vind ik dat dialecten spreektaal zijn en niet echt bedoeld als schrijftaal.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Oneens, ik had eerst een aangeleerd dialect (niet zo sterk) toen ik kleiner was en als ik naar groningen ofzo ging verstonden ze me amper. Dus toe heb ik het langzaam afgeleerd.


    There is no normality in life. - HBC

    Please no


    i put the fun in funeral

    Oneens. Waar zou het goed voor zijn? De enige die ik ken die nog in dialect praat is mijn opa :')


    wat was dit ookalweer

    Dat is echt nutteloos. Je praat zoiets alleen in de streek en ik zou echt gaan huilen als ik West-Fries kreeg. Ik denk dat dat sowieso niet meer vloeiend gesproken wordt.

    Ik vind het geen oplossing om dialect op school te krijgen, want dat is aan veel minder regels verbonden dane en echte taal. Fries is dan wel een uitzondering, omdat dat zo verschilt van de Nederlandse taal, dat het als aparte taal beschouwd kan worden.
    Zulke dingen gaan toch niet verloren, want het wordt dus nog steeds gesproken. En zelfs al kreeg je het op school, dan wordt het alsnog minder, omdat de taal sowieso veranderd. We krijgen ook Nederlands, maar dat is ook al anders dan 20 jaar geleden.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    nerveus schreef:
    Oneens, dat is zo'n onzin en net of mensen een geheime taal spreken, want niet iedereen kan dit begrijpen. Een vriendin van mij studeert bijvoorbeeld in Friesland. Zij spreekt geen Fries, maar veel mensen praten daar Fries, ook mensen waar zij niet goed mee kan opschieten. Je weet dus nooit zeker waar het over gaat, want ze kunnen wel van alles zeggen over jou of andere mensen. We hebben geen afzonderlijke gewesten meer, die tijd is geweest. Gewoon Nederlands is het beste. Dan gaat het dialect maar verloren.


    Fries is een officiële taal. Geen dialect.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Nee, we zijn al te ver door die ontwikkeling heen om nog terug te kunnen naar dialect. En ik ben bang dat dit uiteindelijk op wereldschaal zal gebeuren (Engels)