• De stelling van deze week luidt:
    Naast Nederlands zou op school ook les moeten gegeven worden in het plaatselijke dialect zodat het niet verloren gaat

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Dat vind ik echt zo nutteloos, dus oneens. Ik ben bv van een andere provincie dan waar ik op school zit en het dialect is daar anders. Dat wil niet zeggen dat ik die mensen daar niet versta, maar dan nog, ik hoef hun dialect niet te leren als ik in mijn provincie een ander dialect heb (al praat ik zelf geen dialect thuis). Daarbij ben je toch niet veel met een dialect, aangezien je dat gewoon bij je thuis, onder familie en vrienden spreekt.


    16 - 09 - '17

    Oneens. Zo belangrijk is dialect ook weer niet en meestal groei je er mee op.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Ja kinderen moeten wat meer leren van de oude tijd en dialect en het is nog leuk ook

    Het liefst zal ik het eens zijn, ik vind echt dat dialecten bewaard moeten blijven, maar denk even aan de praktische invulling. Op de middelbare school is dit echt onmogelijk, teveel leerlingen met teveel dialecten. Op de basisschool zou het haalbaar kunnen zijn met oog op het 'dorpsgevoel', er komen kinderen uit dezelfde buurt endus dezelfde dialecten. Maar zie je al die meesters en juffrouws dialecten al leren.... Dat is gewoon NIET te doen, kost teveel tijd voor misschien een te korte tijd. Laten we ons eerst richten op het probleem van verengelising van de Nederlandse taal, wat heb ik daar een hekel aan, verschrikkelijk. Willen wij echt onze taal opgeven EN daarbij onze nationaliteit. Want die bewaren wij echt niet als onze taal verdwijnt. Dus eerst nationalisering dan pas regionalisering!!


    How do you know; great and wisely weaselman?

    Het maakt mij geen hol uit. Ik woon namelijk in een stad waar je geen dialecten hebt.


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Een dialect gaat toch gewoon over van generatie op generatie? En je leert het vanzelf aan, net als een accent


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Oneens, op mijn school wordt er juist gefocust op het spreken van ABN, zónder dialect. Een dialectenvak geven zou dan heel dubbel zijn..

    Plaatselijk dialect, hell no. Dan zou ik Brabants moeten gaan praten, geen denken aan. Vreselijk vind ik dat.
    Als keuzevak zou het misschien leuk zijn, maar dan zou ik gewoon het vak dialecten doen en niet een plaatselijk dialect. Dat zou dan betekenen dat kinderen die verhuizen naar een andere provincie, een verplicht vak hebben in een dialect dat ze waarschijnlijk niet kennen en niet vaak gehoord hebben. Lijkt me niet echt fijn.


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Ik denk niet dat dat mogelijk is want
    A) niet elk gebied heeft een dialect waardoor sommige scholen minder standaard vakken hoeven te geven
    B) als mensen verhuizen hebben ze niks met een dialect en kennen ze dat niet en dan moet iemand dat ineens leren, alsof je begint met Duits leren met eind examen klas Duits. Dat gaat niet zonder basis.


    "Your life. Your choice. Think about what you want."

    Ik vind het zelf wel een mooi idee, maar ik denk dat het voor de mensen die van buiten het gebied komen, erg moeilijk zal zijn en die hebben toch niks met het gebied behalve dat ze er wonen (en hoogstwaarschijnlijk nog andere dingen, but yeah)
    Nee, ik vind wel dat de dialecten doorgegeven moeten worden, maar ik denk dat dat op een andere manier moet gebeuren dan op deze manier..


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Oneens, ik vind dat het moet blijven maar je leert het wel van je vader.


    Live your live

    Nee, want er zijn heeeeeeeeel veel verschillende dialecten in Nederland en daardoor is de kans ook groot dat op een redelijk grote school les moet worden gegeven in meerdere dialecten. Daarnaast is het soms ook alleen de uitspraak (ipv spelling/grammatica) van een woord wat verschilt, dus wil je dan spraakles gaan geven? Aparte stelling is dit wel... Bij mijn weten hebben de meeste dialecten ook geen officiële vastgelegde regels qua grammatica of dergelijke.

    En voor de mensen die denken dat ze helemáál geen dialect spreken of met een accent spreken: meestal doe je dat zonder dat je het doorhebt. Het is meestal vrij makkelijk om na iemand te hebben horen praten in te delen waar hij/zij vandaan komt ^^

    + @nerveus: Fries is geen dialect, maar een officiële taal. En als je vriendin bang is dat mensen iets achter haar rug praten, moet ze toch niet daar gaan studeren? Beetje vreemd als ze Fries heel vervelend vindt... Zelf spreek ik het ook niet en ben ook niet geboren in Friesland, maar het leren verstaan is nou ook weer het niet allermoeilijkste. Als iemand uit Limburg iets over/tegen mij zegt, moet ik ook eventjes moeite doen om het te begrijpen, maar dat houd nog niet in dat ik het niet versta.


    “Begin at the beginning," the King said, very gravely, "and go on till you come to the end: then stop.” - Lewis Carrol

    Haha nee. (: Als ze West-Vlaams op school gaan spreken zal het enige gevolg zijn dat de standaardtaal verloren zal gaan. Het is prima zo!


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    als het wordt gedaan als een keuzevak, zeg ik ja. Het moet niet opgedrongen worden maar als een keuze, zeer zeker ja!


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Ik denk net zoals LoveLost zegt dat het een keuze zou moeten zijn. Oneens dus. Plus, als men een dialect echt wil behouden wordt daar op andere manieren wel voor gezorgd.


    You are beautiful, you are love.