• De stelling van deze week luidt:
    Naast Nederlands zou op school ook les moeten gegeven worden in het plaatselijke dialect zodat het niet verloren gaat

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Robind19 schreef:
    (...)
    Ze mochten willen dar Fries een taal is. Het is pas een taal als het een land heeft en Friesland is deel van Nederland. Dus Fries is geen officiële taal


    Wauw, dat is echt onzin.
    Er zijn landen in de wereld die ontzettend veel talen hebben, doordat er veel verschillende volkeren in wonen. Het slaat echt nergens op om te zeggen dat een taal pas een "echte" taal is wanneer het een land heeft.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Heb er gewoon vrede mee en doe niet zo kinderachtig.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Robind19 schreef:
    (...)
    Ze mochten willen dar Fries een taal is. Het is pas een taal als het een land heeft en Friesland is deel van Nederland. Dus Fries is geen officiële taal


    Hahaha, je kan zelfs eindexamen Fries doen, ik ken er genoeg.
    Ook Doutzen Kroes heeft Fries als eindexamen vak gehad.


    I want to have adventures with you.

    Eens en ineens,
    Eens omdat er dan grootere kans is op het behouden van een dialect. Oneens omdat het te moeilijk is om te doen of je zou echt een grote groep op één school moeten hebben die het wil leren.

    [Ik woon al vanaf mijn geboorte in Friesland en schrijf, praat en lees fries. Vanaf de tweede klas kon je het bij mij op school kiezen en ik doe er volgend jaar dan ook examen in ^^ ]


    Don't be like the rest of them, darling

    Ze mogen van mij best zeggen dat Fries een officieel erkende taal is, maar zo zal ik het gewoon nooit gaan zien.


    26 - 02 - '16

    Karthus schreef:
    Ze mogen van mij best zeggen dat Fries een officieel erkende taal is, maar zo zal ik het gewoon nooit gaan zien.


    Dan hoop ik voor je dat je nooit in Friesland komt, want als Friezen ergens een hekel aan hebben is dat ze hun taal een dialect gaan noemen.
    En als het aan mij lag, was Friesland allang een eigen land. Ik hoef geen deel van Nederland te zijn.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Sciuto schreef:
    (...)

    Dan hoop ik voor je dat je nooit in Friesland komt, want als Friezen ergens een hekel aan hebben is dat ze hun taal een dialect gaan noemen.
    En als het aan mij lag, was Friesland allang een eigen land. Ik hoef geen deel van Nederland te zijn.

    Ik kom daar ook nooit. (:


    26 - 02 - '16

    Misschien zouden we meer wetenschappers kunnen richten op de studie en het bewaren van dialect, maar of het nu zo nuttig is om het aan te leren op school...? Oneens. x


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Nee. Ik vind niet dat je dat kinderen moet verplichten, zo een dialect is maar in een klein deel van Nederland. Je zou het echter wel als hobby kunnen doen ofzo.

    we hebben het over dialecten en niet over apparte talen. ik vindt het tijd verspilling dus begin er net aan. het zou natuurlijk altijd leuk zijn als extra keuze vak....
    ik vindt wel dat scholen in friesland meer uren moeten besteden aan fries want de friese taal sterft nog sneller uit dan de ijsbeer


    Mr. Dead is the only man who ALWAYS will keep his worth

    Robind19 schreef:
    (...)
    Ze mochten willen dar Fries een taal is. Het is pas een taal als het een land heeft en Friesland is deel van Nederland. Dus Fries is geen officiële taal


    Neen. Waals is ook een taal - net zoals Vlaams een taal heeft en tot zijn Wallonië en Vlaanderen delen van België. Je theorie is vrij incorrect.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Sciuto schreef:
    (...)

    Dan hoop ik voor je dat je nooit in Friesland komt, want als Friezen ergens een hekel aan hebben is dat ze hun taal een dialect gaan noemen.
    En als het aan mij lag, was Friesland allang een eigen land. Ik hoef geen deel van Nederland te zijn.

    Houdoe. (:


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Ja ik kom uit Amsterdam:)


    tiptoe through the tulips...

    Ja vind het wel. Want als ik een spreek oef moet doen van Nederlands krijg ik altijd punten af dat ik te limburgs ( België ) praat . Dan denk ja oke dan. Maar een goed idee !

    Nee, ik denk niet dat dat een meerwaarde biedt voor ons leven.


    I know there's a way so I promise: 'I'm gonna clean up the mess I made'