• De stelling van deze week luidt:
    Naast Nederlands zou op school ook les moeten gegeven worden in het plaatselijke dialect zodat het niet verloren gaat

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Nee, nee en nog eens nee. Dialect is waardeloos als je het aan mij vraagt.


    If you wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.

    Oneens. Op school moeten vakken worden gegeven die echt van belang zijn. Een plaatselijk dialect wordt genoeg gesproken en als het verdwijnt...nou en?
    Vooral voor jonge kinderen is dit moeilijk want zo kunnen ze het ABN en het dialect door elkaar halen en leren ze nooit goed Nederlands.


    "The worst things in life come free to us." -Ed Sheeran

    Sciuto schreef:
    (...)

    Fries is een officiële taal. Geen dialect.


    Dank u! _O_


    Overigens; oneens. Het is een leuk idee, maar 't zal nooit gerealiseerd worden.

    [ bericht aangepast op 8 juni 2014 - 11:39 ]

    Nee, kinderen worden meestal al opgegroeit met een dialect, dat is tenminste in de regio waar ik woon zo.


    "Yes, that was a banana. No one expects the banana!"

    Verlac schreef:
    Nee, kinderen worden meestal al opgegroeit met een dialect, dat is tenminste in de regio waar ik woon zo.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Oneens, het lijkt mij niet nodig om dialecten in stand te houden. Lijkt me al mooi als we Nederlands zelf zo lang mogelijk in stand kunnen houden, waardoor het net belangrijk is dat we ons houden aan de eenheidstaal, het officiële NL.


    effort never betrays you

    Nooo. Ik vond het al erg genoeg dat ik op de lagere school Fries als verplicht vak had.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Eens, er zijn heel veel dialecten in Nederland als je het plaatselijke dialect weet kan je tenminste verstaan wat er gezegd wordt. Ook is het zo dat je dan een betere taal basis hebt en makkelijker andere talen aan leert als je al meerdere talen spreekt. Ik zie het nadeel er niet zo van. Oh ja, er zijn heel veel mensen die beweren dat het goed is dat iedereen 1 taal spreekt. Dit is niet alleen onmogelijk maar ook inhumaan, je moet meer dan 4/5 van de wereld een andere taal dwingen te leren en dat is als je het over chinees hebt met elke andere taal is dat nog veel meer.


    Can I play with madness?

    The fuck. Nee. Ik stoor me er nu al aan dat mijn dialect ontzettend naar boven komt als ik an probeer te spreken als ik nog eens een cursus dialect zou krijgen is dat al helemaal omzeep


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Nee, oneens. Want stel er komen mensen van bijvoorbeeld Limburg naar Groningen, is het heel moeilijk voor hen om het te gaan begrijpen. Ik vind dat ze het dan thuis maar moeten onderhouden en niet op school.

    Oh god no. Dan krijg je nog van die stomme exclusieve clubjes gebaseerd op dialect. Moet je eens proberen te verhuizen en naar een nieuwe school moeten gaan. Zal lekker gaan.


    Soms ben ik het sterkste wijf ter wereld en soms ben ik een kwartelei.

    Liever niet, want ik vind het veel fijner om in gewoon Nederlands met iemand te kunnen communiceren. Ik versta bepaalde dialecten gewoon niet. Ik woon in de provincie Groningen, maar ik versta het dialect gewoon niet.


    "A star has no meaning without a starlight" - Ravi

    Mensen leren toch bij grammatica de herkomst van taal? Daarin komen dialecten aan bod. Ik ben zeker voor het behoud van dialecten, maar misschien moet het meer uit de opvoeders komen dan uit de school.


    not to spoil the ending, but everything is going to be okay —

    Peperford schreef:
    Mensen leren toch bij grammatica de herkomst van taal? Daarin komen dialecten aan bod. Ik ben zeker voor het behoud van dialecten, maar misschien moet het meer uit de opvoeders komen dan uit de school.


    Nope :Y)


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Hell no. Vind het dialect in mijn ouderlijke woonplaats afschuwelijk en ik weiger het gewoon te spreken. Laat het mijn vader niet horen, though. Die zou dit idee briljant vinden. :')


    ars moriendi