• Aangezien de andere vol was...

    Hier een topic om lekker te kunnen zeiken over de examens. Nog anderhalve week te gaan Q'ers, zet hem op! _O_


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Edderkopp schreef:
    (...)

    ^ Dit....

    Ik vind het redelijk bizar dat we "wereld" en "aarde" moeten kennen, terwijl dat boeken van vorig jaar zijn die we in 6v op onze school in ieder geval niet meer hebben? Volgens mijn docent draait dat meer om basiskennis, maar ik voel me wel een beetje genaaid dat ik dat dus minder goed voor kan bereiden.

    Maar goed, ik heb de samengevat gekocht en ben van plan daaruit te leren. Oude examens word ik denk ik niet zo gelukkig van. En de syllabus trouwens ook niet. Was deze maar zoals die van MAW, dat alle stof erin staat in plaats van een beetje globaal de onderwerpen.


    Duits update: 7,9 voor examen van 2014. Laat die 9 op mijn eindlijst maar zitten. :'D


    Ik heb dan geen aardrijkskunde, maar ik heb voor al m'n vakken (op talen na) de hele syllabus uitgewerkt in samenvattingen. Dat is zo verschrikkelijk handig.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Weet iemand tips voor wanneer je een blackout krijgt? Ik heb morgen wiskunde en geheid dat ik alle formules ga vergeten van de stress.

    Villainess schreef:
    Weet iemand tips voor wanneer je een blackout krijgt? Ik heb morgen wiskunde en geheid dat ik alle formules ga vergeten van de stress.


    Welke formules? Je krijgt namelijk een hele lijst gewoon bij je examens.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Bigsleep schreef:
    (...)

    Welke formules? Je krijgt namelijk een hele lijst gewoon bij je examens.


    Volgens mij niet hoor, ik doe havo wiskunde A en ik heb daar nooit iets over gehoord.

    [ bericht aangepast op 22 mei 2016 - 20:04 ]

    Villainess schreef:
    Weet iemand tips voor wanneer je een blackout krijgt? Ik heb morgen wiskunde en geheid dat ik alle formules ga vergeten van de stress.

    Sowieso denk ik dat het niet slim is om van te voren al te bedenken dat je een blackout gaat krijgen. Dan gebeurt het ook. Gewoon relaxen, vertrouw op je kennis. En als je een blackout krijgt zou ik even de zaal uitgaan, even tot rust komen en dan weer teruggaan of iets. Maar daar heb ik niet veel ervaring mee, want ik heb nog nooit een blackout gehad.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Eledhel schreef:
    (...)
    Sowieso denk ik dat het niet slim is om van te voren al te bedenken dat je een blackout gaat krijgen. Dan gebeurt het ook. Gewoon relaxen, vertrouw op je kennis. En als je een blackout krijgt zou ik even de zaal uitgaan, even tot rust komen en dan weer teruggaan of iets. Maar daar heb ik niet veel ervaring mee, want ik heb nog nooit een blackout gehad.

    Precies dit. Je moet echt NIET denken dat je een blackout krijgt, want dan gebeurt het juist. Visualiseer jezelf, zittend in de examenzaal, relaxt, terwijl je de opgaves allemaal snapt en rustig de antwoorden opschrijft (:


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.

    Eledhel schreef:
    (...)
    Sowieso denk ik dat het niet slim is om van te voren al te bedenken dat je een blackout gaat krijgen. Dan gebeurt het ook. Gewoon relaxen, vertrouw op je kennis. En als je een blackout krijgt zou ik even de zaal uitgaan, even tot rust komen en dan weer teruggaan of iets. Maar daar heb ik niet veel ervaring mee, want ik heb nog nooit een blackout gehad.


    Je kan de zaal niet uit tijdens een examen ^^
    En nou ja, het is best lastig om positief te denken als je de afgelopen 5 SE's iedere keer een black out hebt gehad... Ik probeer het in ieder geval. Maar ik wilde voor tips voor het geval dat, want als ik er eenmaal een heb moet ik roeien met de riemen die ik heb.

    Villainess schreef:
    Weet iemand tips voor wanneer je een blackout krijgt? Ik heb morgen wiskunde en geheid dat ik alle formules ga vergeten van de stress.


    Ik had een blackout tijdens mijn wiskunde examen vorige week :( Echt balen.. ik heb echt geen idee wat je er tegen kan doen...


    Treat people with kindness

    Villainess schreef:
    (...)

    Je kan de zaal niet uit tijdens een examen ^^
    En nou ja, het is best lastig om positief te denken als je de afgelopen 5 SE's iedere keer een black out hebt gehad... Ik probeer het in ieder geval. Maar ik wilde voor tips voor het geval dat, want als ik er eenmaal een heb moet ik roeien met de riemen die ik heb.

    Bij ons wel, dan loopt er een leraar met je mee. Even naar de wc ofzo.
    Probeer anders Google even. Misschien staan er daar tips!


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Nadine23x schreef:
    (...)

    Ik had een blackout tijdens mijn wiskunde examen vorige week :( Echt balen.. ik heb echt geen idee wat je er tegen kan doen...


    Meh, bemoedigend...
    Naar dat je een black out had, heb je enig idee of het wel nog redelijk ging?

    Eledhel schreef:
    (...)
    Bij ons wel, dan loopt er een leraar met je mee. Even naar de wc ofzo.
    Probeer anders Google even. Misschien staan er daar tips!


    Ik heb net even gegoogled en je krijgt vooral de tip ontspannen (ben ik niet heeeel goed in tijdens mijn belangrijkste examens, hmmm) en aan iets anders te denken (hoe??).

    Villainess schreef:
    (...)

    Ik heb net even gegoogled en je krijgt vooral de tip ontspannen (ben ik niet heeeel goed in tijdens mijn belangrijkste examens, hmmm) en aan iets anders te denken (hoe??).

    Oke dit klinkt heel stom maar als ik stress heb denk ik altijd aan mijn katten die liggen te slapen. Daar word ik heel rustig van. Misschien werkt zoiets ook voor jou?


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Antigone schreef:
    (...)

    Waaat, krijgen jullie Samengevat en Examenbundel van school? Als wij die willen, mogen we ze lekker zelf betalen o.o

    Ja, voor elk vak hebben wij examenbundels gekregen! Ik dacht dat elke school dat deed, maar dan hebben wij blijkbaar mazzel. Ik was ook verbaasd dat wij Samengevat aardrijkskunde kregen van school, want voor de andere vakken kregen we die niet. Wel super handig. ^^

    Villainess schreef:
    Weet iemand tips voor wanneer je een blackout krijgt? Ik heb morgen wiskunde en geheid dat ik alle formules ga vergeten van de stress.


    Balen dat je vaker last hebt gehad van een black-out. Met wiskunde heb ik dat vorig jaar ook een aantal toetsen gehad en ik weet nog hoe ontzettend vervelend het voelde om zo gestrest te zijn. Om mee te beginnen zou ik op het moment zelf erkennen dat je een black-out hebt. Als je dat tegen jezelf zegt, krijg je een heel ander effect dan wanneer je denkt "Oh shit, ik mag geen black-out krijgen, doe niet zo stom, denk nou even na".
    Daarna zou ik even proberen je gedachten te verzetten. Even wat eten (als jullie dat ook mee mogen naar binnen) of misschien even aangeven bij een surveillant dat je naar de wc wilt.
    Het belangrijkste bij een black-out is denk ik dat je vanuit je hoofd en de gedachten daarin weer in de handeling van het schrijven en het oplossen van sommen komt. Sla gewoon de som over als je het niet weet, zoek naar een som die je wel op kunt lossen, die je wel weet of waarvoor je geen formule nodig hebt. In de tussentijd gaat jouw onderbewuste dan toch opzoek naar de oplossing en kom je misschien later op de formule.
    Voor je examen kun je eventueel ook alle formules op je kladblad schrijven, maar misschien ben je dan ook nog gestrest en vergeet je het. Begin dan met een simpele formule en probeer zo steeds wat meer op te schrijven. Geheugensteuntjes maken voor wiskundeformules kun je ook nog doen! Dat heeft mij op mijn geschiedenisexamen heel erg geholpen.
    Wat ik destijds geleerd heb toen ik een faalangstreductiecursus volgde, is dat je hersenen geen onderscheid maken tussen of je iets visualiseert of daadwerkelijk meemaakt. Je kunt dus (bijvoorbeeld) vanavond in bed bedenken hoe je wiskunde examen morgen eruit gaat zien. De zaal, de plek die je hebt, de spullen die op tafel liggen en hoe je zelf aan tafel zit. Je kunt dan ook bedenken dat je een black-out krijgt en hoe dat voelt, maar vervolgens ook bedenken wat je dan doet. Je legt bijvoorbeeld je pen neer, neemt een aantal keer diep adem, verlaagt je hartslag en slaat de bladzijde om opzoek naar een som die wel lukt op dat moment. Je hersenen onthouden dit als iets wat echt zo gebeurd is, dus je hebt als het ware ervaring hoe je met een black-out om kunt gaan.
    En het belangrijkste is om vertrouwen te hebben in wat je kunt en weet, ook al is dat misschien lastig en eng. Je doet examen omdat je het kunt en je hebt de beschikbare kennis. Je hoeft er alleen op te vertrouwen en dan komt het goed. Heel veel succes morgen! Ik ga voor je duimen. (:


    "Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können."

    Villainess schreef:
    (...)

    Ik heb net even gegoogled en je krijgt vooral de tip ontspannen (ben ik niet heeeel goed in tijdens mijn belangrijkste examens, hmmm) en aan iets anders te denken (hoe??).


    Wat bij mij altijd werkt is nadenken over wat ik doe. Ik doe eindexamen, sta op het punt een diploma te halen en ik forceer mezelf dan altijd om te denken "fuck dit, ik ga een diploma halen dit is een leuk vak" en dan gaat het al veel beter.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Villainess schreef:
    (...)

    Meh, bemoedigend...
    Naar dat je een black out had, heb je enig idee of het wel nog redelijk ging?


    sorry

    Nee ik heb het echt helemaal verpest. Tussen de 3,2 en 5,2 :(


    Treat people with kindness