• SPOILERS: Alles van The Winds of Winter en seizoen 6 onder spoiler knopjes!

    Topic 1
    Topic 2

    Praktische informatie:

    Tot nu toe verschenen:

    A SONG OF ICE AND FIRE / HET LIED VAN IJS EN VUUR
    A Game of Thrones (1996) / Het Spel der Tronen
    A Clash of Kings (1998) / De Strijd der Koningen
    A Storm of Swords (2000) / Een Storm van Zwaarden: Staal en Sneeuw (1), Bloed en Goud (2)
    A Feast for Crows (2005) / Een Feestmaal voor Kraaien
    A Dance with Dragons (2011) / Een Dans met Draken: Oude Vetes, Nieuwe Strijd (1), Zwaarden tegen Draken (2)

    TALES OF DUNK AND EGG / VERHALEN VAN DUNK EN EI
    The Hedge Knight (1998) / De Hagenridder
    The Sworn Sword (2003) / De Eed van Trouw
    The Mystery Knight (2010) / De Onbekende Ridder
    A Knight of the Seven Kingdoms (2015), bovenstaande novelles gecombineerd in één boek

    NOVELLES
    The Princess and the Queen, or, The Blacks and the Greens (2013), gepubliceerd in Dangerous Women
    The Rogue Prince, or, A King's Brother (2014), gepubliceerd in Rogues

    ANDERE WERKEN
    (The Ice Dragon) (1980), een kinderboek waar discussie over bestaat of het verhaal wel of niet plaatsvindt in dezelfde wereld als ASOIAF
    The Art of George R.R. Martin's A Song of Ice and Fire (2005), verschillende auteurs
    The Lands of Ice and Fire (2012)
    The World of Ice and Fire (2014)
    A Song of Ice and Fire Coloring Book (2015)

    APP
    A World of Ice and Fire, app voor iOS en Android, voor veel informatie moet je echter betalen

    GAME OF THRONES
    Season 1 (2011)
    Season 2 (2012)
    Season 3 (2013)
    Season 4 (2014)
    Season 5 (2015)

    Inside HBO's Game of Thrones: Seasons 1 & 2 (2012), door Bryan Cogman, GRRM, David Benioff en D.B. Weiss
    Inside HBO's Game of Thrones: Season 3 & 4 (2014), door C.A. Taylor

    Verwacht:

    Game of Thrones S6, half april 2016

    The Winds of Winter (ASOIAF vol. 6), hopelijk ASAP
    Sample Chapters:


    Game of Thrones S7, verwacht 2017
    The She-Wolves of Winterfell (werktitel) (Dunk & Egg vol. 4), TBA
    A Dream of Spring (voormalig: A Time for Wolves) (ASOIAF vol. 7), TBA maar waarschijnlijk rond 2020
    Fire and Blood (geschiedenis van House Targaryen), delen hiervan zijn al gepubliceerd, zie 'Novelles'. Verwacht na afronding van ASOIAF
    _________________________________________________________

    Not a Blog, GRRM's blog
    Interactieve kaart van The Known World, met de reizen die iedereen maakt. Spoiler knopje rechts bovenin.
    A mapped history of A Song of Ice and Fire (met dank aan Maegi)
    A Wiki of Ice and Fire & Game of Thrones Wiki
    A Forum of Ice and Fire, met forums voor zowel de boeken als de tv-serie
    A Search of Ice and Fire, een snelle manier om alle boeken (inclusief de novelles) door te zoeken.







    &



    Deep inside, I've never felt alive

    Ik ben echt zo vreselijk teleurgesteld in GoT :c Don't get me wrong, Cersei was m'n bae de laatste episode en er zijn echt zoveel toffe dingen gebeurd.
    Maar de serie gaat nu voorspelbaar worden want er is no way dat de Lannisters gaan winnen, Khaleesi heeft iets van 90% kans om de troon te bestijgen en Jon Snow zal echt niet meer zo snel doodgaan.
    En ik vind het echt vreselijk dat zoveel moorden off screen gebeuren of gedeeltelijk offscreen. Vroeger lieten ze tenminste nog wat zien maar nu moet je voor een gedeelte zelf maar raden hoe het in z'n werk is gegaan.

    Still, I love GoT <3


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Om een of andere reden zat in deze aflevering bijna alles wat ik erin wilde hebben behalve Lady Stoneheart, maar misschien wilden ze gewoon geen nieuwe personages introduceren vlak voor het einde van een seizoen? c:
    De Frey pie zat er aan te komen, maar man ik was blij toen het werkelijk in beeld kwam :') De wildfire scène en Tommen's dood vond ikan echt fantastisch in beeld gebracht ook. Ik liep wat minder wild van de stukjes over Jon (zo is R+L=J nu wel stevig gehint, maar ik heb toch al mensen gehoord die het niet door hadden en daarom vind ik wel dat ze duidelijker mochten zijn) en het leek me ook wat onwaarschijnlijk dat ze Jon King in the North uitriepen. Uiteindelijk is het omdat hij zich niet aan het plan hield dat het grootste deel Northerners waren gestorven in de Snowbowl.
    Ik vond het einde ook wat een anticlimax. Ik denk dat het beter was geëindigd met de baby die naar Jon verandert, of Cersei die gekroond was tot koningin.
    Maar ja, D&D lijken wel enorme Dany-fans te zijn, helaas.


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Ze laten erg blijken dat Dany de troon gaat winnen
    Maar zou het niet ook typisch GoT zijn om haar gigantisch hard te laten falen?
    Wat ik stiekem ook hoop want ik vind Dany de laatste tijd heel saai en voorspelbaar worden


    I live for the applause, you will die for it.

    HBO bevestigt dat Rhaegar Jons vader is.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    DeDDDG3maaleenS schreef:
    HBO bevestigt dat Rhaegar Jons vader is.



    Wat een ingewikkeld plaatje xD


    Treat people with kindness

    Ik heb trouwens een soort van theorie dat Melisandre naar de riverlands gaat voor de Brotherhood Without Banners (zou wel logisch zijn, toch?), en dat Arya hetzelfde doet aangezien Beric en Thoros op haar lijst staan (en Melisandre btw ook) en dat ze dan the Hound weer meet. I hope. Ook vanwege de ''We will meet again.'' van Melisandre.


    What do we say to the god of death? ''Not today.''

    Ik vond het overgrote deel van dit seizoen bagger, maar de laatste twee afleveringen waren echt baas en ik ben blij dat ik heb doorgekeken.
    Gosh ik was zo bang dat Tormund doodging.
    En Sansa is echt in mijn achting gestegen. I like her now. :Y)

    Ik snap alleen niet echt wie nu Jons vader is (ik las hier een Targaryen, maar dat had ik er zelf nooit uitgehaald xD) en ik nap ook niet echt waarom al die dude door die kinderen werd doodgestoken, maar een goede reden om de boeken eens verder te gaan lezen. c;


    Every villain is a hero in his own mind.

    Tormund schreef:
    Ik vond het overgrote deel van dit seizoen bagger, maar de laatste twee afleveringen waren echt baas en ik ben blij dat ik heb doorgekeken.
    Gosh ik was zo bang dat Tormund doodging.
    En Sansa is echt in mijn achting gestegen. I like her now. :Y)

    Ik snap alleen niet echt wie nu Jons vader is (ik las hier een Targaryen, maar dat had ik er zelf nooit uitgehaald xD) en ik nap ook niet echt waarom al die dude door die kinderen werd doodgestoken, maar een goede reden om de boeken eens verder te gaan lezen. c;


    Rhaegar Targaryen, Daenerys' vermoorde broer, is de vader van Jon. Je weet wel, hij heeft Lyanna "gekidnapt" en heeft klaarblijkelijk seks gehad met haar en zij is bevallen en dat is Jon.
    Sansa is echt baas! Ik vond dit seizoen trouwens fantastisch, haha. c:


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Tormund schreef:
    Ik vond het overgrote deel van dit seizoen bagger, maar de laatste twee afleveringen waren echt baas en ik ben blij dat ik heb doorgekeken.
    Gosh ik was zo bang dat Tormund doodging.
    En Sansa is echt in mijn achting gestegen. I like her now. :Y)

    Ik snap alleen niet echt wie nu Jons vader is (ik las hier een Targaryen, maar dat had ik er zelf nooit uitgehaald xD) en ik nap ook niet echt waarom al die dude door die kinderen werd doodgestoken, maar een goede reden om de boeken eens verder te gaan lezen. c;


    Rhaegar Targaryen. Daar wordt ook alleen maar sterk naar gehint door de seizoenen heen, dus heel logisch dat je die niet snapte. Mijn pa en broertje snapten er ook de ballen niet van. Ik hoop dat ze dat in het volgende seizoen beter bevestigen. (:


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Niet om de boel af te kraken, maar als je de boeken niet leest of als je er nog nooit van gehoord hebt, dan is de serie op een paar punten totaal niet te volgen. Neem de Jon is een Targaryen theorie. Mijn ouders weten volgens mij niet eens dat er boeken zijn, dus die gaan echt niets van die hints snappen. Sowieso niet van die gehele theorie.

    Inktwit schreef:
    Niet om de boel af te kraken, maar als je de boeken niet leest of als je er nog nooit van gehoord hebt, dan is de serie op een paar punten totaal niet te volgen. Neem de Jon is een Targaryen theorie. Mijn ouders weten volgens mij niet eens dat er boeken zijn, dus die gaan echt niets van die hints snappen. Sowieso niet van die gehele theorie.


    Ik heb de boeken ook niet gelezen, haha. Ik denk ook niet dat het zo nodig is dat je dit onmiddellijk snapt. Het was voor de mensen die R+L=J kennen duidelijk, maar volgend seizoen wordt dat sowieso verder uitgewerkt.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    DeDDDG3maaleenS schreef:
    Ik heb de boeken ook niet gelezen, haha. Ik denk ook niet dat het zo nodig is dat je dit onmiddellijk snapt. Het was voor de mensen die R+L=J kennen duidelijk, maar volgend seizoen wordt dat sowieso verder uitgewerkt.

    Snap ik, maar mijn ouders zitten niet op internet, en hebben nooit echt de R+L=J theorie gelezen/van gehoord en weten er dus eigenlijk helemaal niet vanaf. Ik weet er zelf af door het internet, maar hun niet.

    Inktwit schreef:
    (...)
    Snap ik, maar mijn ouders zitten niet op internet, en hebben nooit echt de R+L=J theorie gelezen/van gehoord en weten er dus eigenlijk helemaal niet vanaf. Ik weet er zelf af door het internet, maar hun niet.


    Het leek me vrij logisch dat Lyanna de moeder van Jon was, als je zo naar dat shot keek. Snapten je ouders dat wel?
    Dat Rhaegar de vader is wordt pas volgend seizoen bevestigd, vermoedelijk met wat flashbacks.
    Ik vond het verder goed uitgewerkt. Ze begonnen in seizoen 5 al met het praten over Rhaegar en Lyanna. Bij Sansa en Littlefinger, toen bleek dat Rhaegar eigenlijk best okè was. En Barristan vertelde allemaal verhalen over dat Rhaegar zong voor de armen, en dat soort dingen. In seizoen 6 is het al helemaal goed uitgewerkt met die flashbacks naar Lyanna, en dat je haar wat beter leert kennen. Idk, ik vond het goed gedaan, en ook niet te duidelijk.


    What do we say to the god of death? ''Not today.''

    Rickon schreef:
    (...)

    Het leek me vrij logisch dat Lyanna de moeder van Jon was, als je zo naar dat shot keek. Snapten je ouders dat wel?
    Dat Rhaegar de vader is wordt pas volgend seizoen bevestigd, vermoedelijk met wat flashbacks.
    Ik vond het verder goed uitgewerkt. Ze begonnen in seizoen 5 al met het praten over Rhaegar en Lyanna. Bij Sansa en Littlefinger, toen bleek dat Rhaegar eigenlijk best okè was. En Barristan vertelde allemaal verhalen over dat Rhaegar zong voor de armen, en dat soort dingen. In seizoen 6 is het al helemaal goed uitgewerkt met die flashbacks naar Lyanna, en dat je haar wat beter leert kennen. Idk, ik vond het goed gedaan, en ook niet te duidelijk.


    Ik ben sinds kort begonnen met de boeken. Ik hoop ook dat we Rhaegar zien in flashbacks. Lyanna was zo perfect gecast ik ben benieuwd wie ze casten voor Rhaegar. *O*


    “She was another broken doll dreaming of a boy with glue.” - Atticus

    Rickon schreef:
    Het leek me vrij logisch dat Lyanna de moeder van Jon was, als je zo naar dat shot keek. Snapten je ouders dat wel?
    Dat Rhaegar de vader is wordt pas volgend seizoen bevestigd, vermoedelijk met wat flashbacks.
    Ik vond het verder goed uitgewerkt. Ze begonnen in seizoen 5 al met het praten over Rhaegar en Lyanna. Bij Sansa en Littlefinger, toen bleek dat Rhaegar eigenlijk best okè was. En Barristan vertelde allemaal verhalen over dat Rhaegar zong voor de armen, en dat soort dingen. In seizoen 6 is het al helemaal goed uitgewerkt met die flashbacks naar Lyanna, en dat je haar wat beter leert kennen. Idk, ik vond het goed gedaan, en ook niet te duidelijk.

    Ja, natuurlijk! Die shot met Lyanna was heel overduidelijk. Alleen de R+L=J theorie nog niet, denk ik. Ik zal het eens navragen.