• Voor het officiële SOTY/FOTY-topic, klik hier.




    Hierbij het onofficiële motiveer- en praattopic voor SOTY en FOTY 2018! Hier kan je met elkaar praten over je verhaallijn, vragen om tips en tricks, do's en don't's, elkaar peper in de reet stoppen om door te gaan met schrijven!

    Kraak hier niemands ideeën af en ga respectvol met elkaar om. Opbouwende kritiek is altijd beter dan een idee compleet de grond in duwen.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Fennec schreef:
    (...)
    Haha, de pijlen zijn gelukkig met een zacht stomp einde xD Als je geraakt bent ben je af, niet dood gelukkig xD


    Gelukkig idd!


    Rest in Peace, Son of Gondor

    Mmm, je voelt pas echt hoe lastig schrijven soms kan zijn op momenten zoals deze. Het is laat op de avond en je zoekt op hoe snel een karveel kan varen + de afstand in mijl van Connecticut naar Londen (rekening houdend dat het historisch correct gebeurt).... ik gok dat het ongeveer een dikke maand varen is als ik correct reken hahahahahha rip #writinghistoricalfictionishard


    A to the Z

    Heb al zo lang niet meer kunnen schrijven dat ik bang ben dat ik de feeling met mijn verhaal helemaal kwijt ben ):


    The soul needs autumn.

    Wervelwind schreef:
    Heb al zo lang niet meer kunnen schrijven dat ik bang ben dat ik de feeling met mijn verhaal helemaal kwijt ben ):


    Wat voor mij altijd helpt, is om het zelf terug te lezen en in m'n hoofd met de personages te spelen. Mijn verhalen zijn dan wel erg character-driven, dus ik weet niet of het lukt voor mensen die juist heel erg plot-based schrijven, maar als je ideeën hebt opgeschreven ergens kun je die ook even doorlezen voor inspiratie en opnieuw terugkoppelen aan je verhaal :')

    En, niet ontmoedigend bedoeld, goede ideeën blijven het beste hangen, dus als je het gevoel hebt er niet veel meer van te weten, is het misschien zelfs beter als je met een frisse start weer begint. Misschien merk je nu dan ook dingen op die je beter anders had kunnen schrijven, of gaten die je eerst over het hoofd zag en die je nu weer kan opvullen voor nog meer inspiratie. En er is niks mis met herschrijven als je daar dan aan zit te denken, die revisies helpen je misschien zelfs beter met het begrijpen van je eigen verhaal :'D

    Ik merk nu ook dat ik ideeën die ik 'nu' heb geschreven eigenlijk toch niet zo goed overeenkomen met mijn eerdere hoofdstukken, hoewel ik toch dacht dat ze op mijn originele plot aansloten, dus nu moet ik iedere week ook de hoofdstukken weer herschrijven, maar het geeft me wel een gevoel dat mijn verhaal wat zekerder overkomt dan wanneer ik het puur lineair zou hebben gedaan :Y)


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    AriChibi schreef:
    (...)

    Wat voor mij altijd helpt, is om het zelf terug te lezen en in m'n hoofd met de personages te spelen. Mijn verhalen zijn dan wel erg character-driven, dus ik weet niet of het lukt voor mensen die juist heel erg plot-based schrijven, maar als je ideeën hebt opgeschreven ergens kun je die ook even doorlezen voor inspiratie en opnieuw terugkoppelen aan je verhaal :')

    En, niet ontmoedigend bedoeld, goede ideeën blijven het beste hangen, dus als je het gevoel hebt er niet veel meer van te weten, is het misschien zelfs beter als je met een frisse start weer begint. Misschien merk je nu dan ook dingen op die je beter anders had kunnen schrijven, of gaten die je eerst over het hoofd zag en die je nu weer kan opvullen voor nog meer inspiratie. En er is niks mis met herschrijven als je daar dan aan zit te denken, die revisies helpen je misschien zelfs beter met het begrijpen van je eigen verhaal :'D

    Ik merk nu ook dat ik ideeën die ik 'nu' heb geschreven eigenlijk toch niet zo goed overeenkomen met mijn eerdere hoofdstukken, hoewel ik toch dacht dat ze op mijn originele plot aansloten, dus nu moet ik iedere week ook de hoofdstukken weer herschrijven, maar het geeft me wel een gevoel dat mijn verhaal wat zekerder overkomt dan wanneer ik het puur lineair zou hebben gedaan :Y)


    Allereerst, echt bedankt voor je uitgebreide antwoord!

    Ik heb per hoofdstuk de hoofdlijnen al een lange tijd geleden uitgezet en dat even teruglezen heeft tot nu toe nog niet veel geholpen. Ik denk dat het vooral is omdat ik weet dat ik eigenlijk met mijn masterproef moet bezig zijn, dus volgens mij blokkeert iets in mezelf mijn creativiteit of schrijvers-flow?

    Ik ben redelijk zeker of mijn verhaal en denk ook dat het zeker een goed potentieel heeft. Ik ben van plan sowieso wat te herschrijven, maar wilde het eerst gewoon hebben neergeschreven. Ik denk dat omdat het met mijn vorige SOTY is gelukt dat ik nu wat te veel druk op mezelf leg?

    Anyway daarnet heb ik nog eens een poging gedaan en mijn laatste geschreven stukken nog eens herlezen en nu kwam er wel meteen inspiratie! Gewoon omdat ik wist dat ik nu 'mag schrijven' van mezelf en blijkbaar komt de feeling dan toch van nature terug, yay!


    The soul needs autumn.

    Wervelwind schreef:
    (...)

    Allereerst, echt bedankt voor je uitgebreide antwoord!

    Ik heb per hoofdstuk de hoofdlijnen al een lange tijd geleden uitgezet en dat even teruglezen heeft tot nu toe nog niet veel geholpen. Ik denk dat het vooral is omdat ik weet dat ik eigenlijk met mijn masterproef moet bezig zijn, dus volgens mij blokkeert iets in mezelf mijn creativiteit of schrijvers-flow?

    Ik ben redelijk zeker of mijn verhaal en denk ook dat het zeker een goed potentieel heeft. Ik ben van plan sowieso wat te herschrijven, maar wilde het eerst gewoon hebben neergeschreven. Ik denk dat omdat het met mijn vorige SOTY is gelukt dat ik nu wat te veel druk op mezelf leg?

    Anyway daarnet heb ik nog eens een poging gedaan en mijn laatste geschreven stukken nog eens herlezen en nu kwam er wel meteen inspiratie! Gewoon omdat ik wist dat ik nu 'mag schrijven' van mezelf en blijkbaar komt de feeling dan toch van nature terug, yay!


    Haha, nice! Ik heb ook datzelfde, door mijn thesis voel ik ook de druk dat ik "beter daaraan kan werken" en kan ik moeilijker tijd voor mezelf nemen om te schrijven, maar ik heb me nu voorgenomen om in het weekend aan mijn verhaal te werken en de overige dagen strikt aan dingen voor de uni. Het helpt dat schuldgevoel tegen te gaan :')

    Tot nu toe werkt het prima, hoewel ik soms nog wel stiekem wat schuif (aangezien ik gisteren een opdracht uitstelde om aan mijn verhaal te werken... waardoor ik die vandaag nog moet doen (huil))
    Maar goed, haha, misschien ook een idee?


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Hoe ver plotten jullie?

    Want ik heb een idee, maar nog geen plot. Ik weet niet hoe veel dingen ik al vast moet weten, want meestal gaat het ook pas allemaal rollen als je eenmaal schrijft.
    Het liefst wil ik nu al beginnen met schrijven, maar het probleem is dat ik zeg maar niets heb (alleen een beginscene, en enkele onbelangrijke details/scenes), maar verder helemaal niets. Moet ik gewoon beginnen met schrijven en dan zien we wel, of moet ik nog even iets beter denken over een plot en een background story? Hoe doen jullie dat?


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    aarsvogel schreef:
    Hoe ver plotten jullie?

    Want ik heb een idee, maar nog geen plot. Ik weet niet hoe veel dingen ik al vast moet weten, want meestal gaat het ook pas allemaal rollen als je eenmaal schrijft.
    Het liefst wil ik nu al beginnen met schrijven, maar het probleem is dat ik zeg maar niets heb (alleen een beginscene, en enkele onbelangrijke details/scenes), maar verder helemaal niets. Moet ik gewoon beginnen met schrijven en dan zien we wel, of moet ik nog even iets beter denken over een plot en een background story? Hoe doen jullie dat?


    Ik ben niet echt een plotter. Ik plan meestal wel een vrij algemeen verloop van mn verhaal, maar al die details laat ik vrij.

    Maar ik heb eerder ooit een verhaal geschreven, waar ik maar gewoon begonnen ben rondom een idee en waarvan ik nog geen idee had wat ik er überhaupt verder mee wilde. Het verhaal is ondertussen afgerond, haha.


    Stenenlikker

    aarsvogel schreef:
    Hoe ver plotten jullie?

    Want ik heb een idee, maar nog geen plot. Ik weet niet hoe veel dingen ik al vast moet weten, want meestal gaat het ook pas allemaal rollen als je eenmaal schrijft.
    Het liefst wil ik nu al beginnen met schrijven, maar het probleem is dat ik zeg maar niets heb (alleen een beginscene, en enkele onbelangrijke details/scenes), maar verder helemaal niets. Moet ik gewoon beginnen met schrijven en dan zien we wel, of moet ik nog even iets beter denken over een plot en een background story? Hoe doen jullie dat?


    Ik doe beiden, meestal, haha. Ik schrijf momenteel "gewoon maar" tot een bepaalde afstand in het verhaal waar ik een goede verhaallijn in zicht heb en daarna koppel ik terug door die verhaallijn beter te verwerken in de eerdere hoofdstukken.
    De eerste versie is dan ook wel enorm rommelig met allemaal dingen die ik weg ga gooien, maar het levert voor mijn gevoel uiteindelijk wel goede kwaliteit op omdat het ondanks het feit dat je eerst geen plot had door dat herschrijven toch een samenhangend geheel wordt


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    We gaan weer zo'n periode in waarin we niet kunnen schrijven, joepie! (hoera)


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Cresseida schreef:
    We gaan weer zo'n periode in waarin we niet kunnen schrijven, joepie! (hoera)


    Ahwww, vervelend!

    //
    Bedankt voor de tips allemaal! Het is alleen zo dat ik alleen een setting heb, verder niets. Stiekem weet ik nog niet zeker of het Code Rood of zoektocht wordt, maar fuck it.


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    aarsvogel schreef:
    (...)

    Ahwww, vervelend!

    //
    Bedankt voor de tips allemaal! Het is alleen zo dat ik alleen een setting heb, verder niets. Stiekem weet ik nog niet zeker of het Code Rood of zoektocht wordt, maar fuck it.


    Dat komt vanzelf wel! Haha, probeer eerst een stuk of vijf hoofdstukjes te schrijven en dan kom je er wel in!


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    ^^ zaal ik doen! Ik ben begonnen!


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    Mijn brein vindt het heel leuk om een hele verhaallijn als vervolg op mijn SOTY van 2017 uit te werken terwijl ik eigenlijk met SOTY 2018 moet bezig zijn. (cat)


    The soul needs autumn.

    Wervelwind schreef:
    Mijn brein vindt het heel leuk om een hele verhaallijn als vervolg op mijn SOTY van 2017 uit te werken terwijl ik eigenlijk met SOTY 2018 moet bezig zijn. (cat)


    Why not both? :Y)

    (die van 2018 als belangrijkste actief natuurlijk, maar je zou aan de andere in een documentje kunnen typen :'))


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.