• Voor het officiële SOTY/FOTY-topic, klik hier.




    Hierbij het onofficiële motiveer- en praattopic voor SOTY en FOTY 2018! Hier kan je met elkaar praten over je verhaallijn, vragen om tips en tricks, do's en don't's, elkaar peper in de reet stoppen om door te gaan met schrijven!

    Kraak hier niemands ideeën af en ga respectvol met elkaar om. Opbouwende kritiek is altijd beter dan een idee compleet de grond in duwen.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Volgens mij ben ik langzaamaan in een schrijfdipje terecht aan het komen...

    I REFUSE!!


    The soul needs autumn.

    Oh no... i just got an idea for a new story and it sounds so exciting
    Waarom gebeurt dit altijd haha noes :’)


    A to the Z

    Grace schreef:
    Volgens mij ben ik langzaamaan in een schrijfdipje terecht aan het komen...

    I REFUSE!!

    Me: klik.


    To love another person is to see the face of God. - Victor Hugo

    Hoe meer drama ik in mijn verhaal stop, hoe meer plezier ik terug in het schrijven krijgen.

    Dus tip guys: gooi er gewoon een overlijden, gevecht, bijna-dood-ervaring, whatever in :p


    The soul needs autumn.

    Het is net alsof ik vast zit als ik een hoofdstuk af heb. Ik heb het net afgerond (tis best een lange) en nu weet ik niet meer met wat/welk personage ik verder moet ;/


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Grace schreef:
    Hoe meer drama ik in mijn verhaal stop, hoe meer plezier ik terug in het schrijven krijgen.

    Dus tip guys: gooi er gewoon een overlijden, gevecht, bijna-dood-ervaring, whatever in :p


    Haha, dit heb ik altijd met ruzies (lol)


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Heeft iemand tips om langere hoofdstukken te schrijven?
    Ik heb een goed plot uitgewerkt staan voor mijn soty en het is pretty fastpaced, want ik heb zo wat van 'waarom zou ik er x convos insteken die niet bijdragen aan het verhaal?' maar ik blijf dan steken op hoofdstukken van rond de 1500 woorden. Dan vraag ik mij af of ik min 40 000 haal.
    Hoe lang zijn de hoofdstukken van 'echte boeken' ongeveer?

    also: wie herleest er hier ook verhalen?
    Ik deed wat google research rond schrijven en blijkbaar is herlezen een big 'faux pas' maar ik doe het voortdurend. Om in de sfeer te zitten van het vorige dat ik geschreven heb of om nieuwe zaken te adden (vooral als ik niet lekker bezig was op dat moment en halverwege gestopt ben, dan add ik al dingen en herschrijf ik al?)

    [ bericht aangepast op 9 juni 2018 - 23:47 ]


    A to the Z

    Pixielisje schreef:
    Heeft iemand tips om langere hoofdstukken te schrijven?
    Ik heb een goed plot uitgewerkt staan voor mijn soty en het is pretty fastpaced, want ik heb zo wat van 'waarom zou ik er x convos insteken die niet bijdragen aan het verhaal?' maar ik blijf dan steken op hoofdstukken van rond de 1500 woorden. Dan vraag ik mij af of ik min 40 000 haal.
    Hoe lang zijn de hoofdstukken van 'echte boeken' ongeveer?

    also: wie herleest er hier ook verhalen?
    Ik deed wat google research rond schrijven en blijkbaar is herlezen een big 'faux pas' maar ik doe het voortdurend. Om in de sfeer te zitten van het vorige dat ik geschreven heb of om nieuwe zaken te adden (vooral als ik niet lekker bezig was op dat moment en halverwege gestopt ben, dan add ik al dingen en herschrijf ik al?)


    Dialoog vind ik leuk om te schrijven/lezen omdat het de persoonlijkheid van personages op een andere manier kan laten zien. Ook voor de lezer is het aangenaam om soms een een rustpunt in de vorm van dialoog te hebben. ^^

    Hoe lang hoofdstukken in boeken zijn, kan erg verschillen. Ik heb echt boeken gehad waarin ik bijvoorbeeld bijna 50 hoofdstukken had terwijl andere boeken van dezelfde lengte er misschien maar 20 hadden. Ik denk niet dat er echt een regel voor is.
    Een tip om langere hoofdstukken te schrijven, is dat je niet voor Quizlet moet schrijven. Op Quizlet moet in elk hoofdstukje dat je post iets zitten (actie, mysterie, ...) zodat je lezers geïnteresseerd blijven. In boeken is het plot vaak niet zo snel als je het vergelijkt met Q-verhalen gewoon omdat het formaat anders is. Ik denk dus dat als je langere hoofdstukken maakt, deze sowieso ook trager gaan worden, en je hiermee wel rekening moet houden.
    Ik heb er even mijn vorige SOTY bij gehaald en daar zit ik met woordenaantal per hoofdstukje gemiddeld tussen de 750-1000. In totaal had ik +/- hoofdstukjes nodig om de 40 000 te halen. Ik denk dus dat je met je 15000 hoofdstukken er een pak minder gaat moeten schrijven om het minimum aantal te halen. Het is trouwens ook nog maar juni, je hebt nog tijd zat!

    Ik herlees niet, tenzij ik even iets moet opzoeken, maar ik stop meestal wel met schrijven midden in een bepaalde scène of vlak voordat er iets spannends gaat gebeuren zodat ik niet vanaf een rustpunt moet beginnen en dus sneller in het verhaal geraakt. Om dan te beginnen schrijven, herlees ik vaak wel even de bovenste alinea ofzo gewoon om me weer te laten onderdompelen in mijn verhaal.


    The soul needs autumn.

    Pixielisje schreef:
    Heeft iemand tips om langere hoofdstukken te schrijven?
    Ik heb een goed plot uitgewerkt staan voor mijn soty en het is pretty fastpaced, want ik heb zo wat van 'waarom zou ik er x convos insteken die niet bijdragen aan het verhaal?' maar ik blijf dan steken op hoofdstukken van rond de 1500 woorden. Dan vraag ik mij af of ik min 40 000 haal.
    Hoe lang zijn de hoofdstukken van 'echte boeken' ongeveer?

    also: wie herleest er hier ook verhalen?
    Ik deed wat google research rond schrijven en blijkbaar is herlezen een big 'faux pas' maar ik doe het voortdurend. Om in de sfeer te zitten van het vorige dat ik geschreven heb of om nieuwe zaken te adden (vooral als ik niet lekker bezig was op dat moment en halverwege gestopt ben, dan add ik al dingen en herschrijf ik al?)


    Niet zo zeer tips, maar ik schrijf meestal de bare bones van een hoofdstuk en als het nadat ik klaar ben nog "naakt" voelt, kleed ik het aan met meer woorden. Zo kom ik dan snel aan die 500 woorden extra.
    Een andere aanpak zou kunnen zijn om dingen beter uit te leggen of te beschrijven, maar dat kan ook langdradig worden.

    Hoe dan ook blijft het belangrijkste denk ik om niet af te dwalen van het verhaal. Wanneer je op de woordencount gaat letten ipv de inhoud krijg je dat wel snel.

    Herlezen doe ik eens in de zoveel tijd, vooral als ik merk dat ik afdwaal. Voor mij voelt het gewoon fijner als ik het hele verhaal in één keer goed stuur dan wanneer ik steeds dingen toevoeg en ze aan het einde aan elkaar moet zien te knopen, haha. Maar geef wel toe dat dat erg afleidt van het doorschrijven en je snel stagneert, dus ik zie waar dat slechte imago vandaan komt.


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Wanneer je je verhaal héél leuk vindt om aan te schrijven, maar toch opeens een idee voor iets totaal anders krijgt en je die schrijfkriebels moet onderdrukken omdat je weet dat je niet aan twee verhalen tegelijk kan schrijven aaargh 🙈


    The soul needs autumn.

    Ik ben serieus aan het overwegen om twee verhalen tegelijk te schrijven...
    ...maar ik weet ook van mezelf dat ik dan uiteindelijk één van de twee laat vallen en ik wil niet de interesse in mijn SOTY verhaal verliezen... het probleem is gewoon dat ik nu al een beetje merk dat dat verhaal niet 100% mijn genre is terwijl het andere verhaal dat echt wel is...

    Dus iemand tips voor hoe het schrijven van twee verhalen te combineren? Het tweede komt wel sowieso nog niet meteen op Quizlet wat de 'druk' toch wel al verminderd vind ik persoonlijk.


    Hoe gaat het trouwens met jullie SOTY verhalen?


    The soul needs autumn.

    Grace schreef:
    Ik ben serieus aan het overwegen om twee verhalen tegelijk te schrijven...
    ...maar ik weet ook van mezelf dat ik dan uiteindelijk één van de twee laat vallen en ik wil niet de interesse in mijn SOTY verhaal verliezen... het probleem is gewoon dat ik nu al een beetje merk dat dat verhaal niet 100% mijn genre is terwijl het andere verhaal dat echt wel is...

    Dus iemand tips voor hoe het schrijven van twee verhalen te combineren? Het tweede komt wel sowieso nog niet meteen op Quizlet wat de 'druk' toch wel al verminderd vind ik persoonlijk.


    Hoe gaat het trouwens met jullie SOTY verhalen?


    Ik zou aan de nieuwe schrijven als je er zin in hebt, want sowieso zorgt die inspiratie wel als afleiding voor de ander. Vroeger schreef ik wel eens een fantasy en een "casual" slice-of-life verhaal tegelijkertijd en door dat verschil in vrijheid qua plot enzo hielp daar ook bij. Dan moest ik even goed zitten voor dat fantasyverhaal en kon ik in mijn zogenaamde vrije tijd aan het andere werken. Misschien helpt zo'n soort aanpak?

    Zelf ga ik pas volgende week weer schrijven. ALS IK MIJN THESIS INGELEVERD EN VERDEDIGD HEB GEKREGEN AHAHAHAAHA RED ME.


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Grace schreef:
    Ik ben serieus aan het overwegen om twee verhalen tegelijk te schrijven...
    ...maar ik weet ook van mezelf dat ik dan uiteindelijk één van de twee laat vallen en ik wil niet de interesse in mijn SOTY verhaal verliezen... het probleem is gewoon dat ik nu al een beetje merk dat dat verhaal niet 100% mijn genre is terwijl het andere verhaal dat echt wel is...

    Dus iemand tips voor hoe het schrijven van twee verhalen te combineren? Het tweede komt wel sowieso nog niet meteen op Quizlet wat de 'druk' toch wel al verminderd vind ik persoonlijk.


    Hoe gaat het trouwens met jullie SOTY verhalen?

    Zoals al gezegd is, de ene afwisselen voor de ander, zodat je in beide verhalen plezier blijft houden. Eigenlijk vind ik het juist moeilijker om aan één specifiek verhaal te werken. Soms werkt de ene schrijfbui beter voor de ander en andersom. Op die manier hou ik het volle plezier erin.

    En om eerlijk te zijn heb ik al weken, zo niet maanden, aan mijn SOTY-verhaal gewerkt, en ik maak mij daar ook niet zo druk om. Het gevoel komt wel terug, al is het over een jaar of wat, en anders maar niet. Ik weet dat ik het verhaal leuk vind, maar ik heb er wel de juiste schrijfstemming voor nodig. Dan gaat het eigenlijk vanzelf en kan ik zo duizenden woorden per dag schrijven.

    Dus ik zou zeggen, gewoon schrijven aan het verhaal waar je op dat moment het meeste plezier in hebt. Afwisselen kan juist goed zijn. Zelfs, lukt de ene scène of het ene idee niet bij het ene verhaal, misschien past het juist in de ander? Er vooral niet te veel druk op leggen, dat vermoord inspiratie enorm, is mijn ervaring.


    To love another person is to see the face of God. - Victor Hugo

    AAAAAH, ik heb voor het eerst in zeker een maand weer aan m'n SOTY verhaal gewerkt en ik ben zo hyped. Dit is zoveel werk, maar ik heb het ervoor over, want het gaat zo vet worden als het klaar is.

    Iemand nog een tip om orde te scheppen in mijn chaos? Ik heb overal aantekeningen en ideeën en ik ben de helft kwijt en dat is nogal sad.


    look at the stars, look how they shine for you;

    Hebben jullie tips rond het bedenken van een setting voor een fantasiewereld?
    I just got the coolest story/plot idea voor iets fantasy related en ik denk aan een fantasy wereld met twee soorten en een orde van ranks daarin, maar ik kom niet zo ver met het uitdenken van iets cools.


    A to the Z