• Voor het officiële SOTY/FOTY-topic, klik hier.




    Hierbij het onofficiële motiveer- en praattopic voor SOTY en FOTY 2018! Hier kan je met elkaar praten over je verhaallijn, vragen om tips en tricks, do's en don't's, elkaar peper in de reet stoppen om door te gaan met schrijven!

    Kraak hier niemands ideeën af en ga respectvol met elkaar om. Opbouwende kritiek is altijd beter dan een idee compleet de grond in duwen.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Pixielisje schreef:
    Voor wie zijn SOTY nog wil afwerken, CAMP nanowrimo gaat vandaag van start dus voor wie mee wil sprinten? (zie het andere topic hier op Q!)
    Hoe gaat het met jullie SOTY?

    Ik ben nu bezig aan Onbemand hart opnieuw en ik heb het gevoel alsof ik de 40k misschien maar juist ga halen. Ik weet niet wat het is maar ik zit nu al redelijk ver in het verhaal naar mijn gevoel (er moet nog veel gebeuren hoor) met nog geen 10k? Ik doe wat mis denk ik haha
    Ik denk dat mijn tactiek is om eerst die hoofdstukken te schrijven volgens hoe ik ze gepland had en daarna die hoofdstukken nog op te werken met wat meer beschrijving en zintuigen etc. Plus dan hier en daar nog in het begin een hoofdstukje met wat meer randinformatie om een beeld te scheppen, want dat heb ik er nu ook niet in gestopt. Het zijn alleen hoofdstukken met actiepunten in en zo.
    Hoe pakken jullie dat aan om het schrijven uit te plannen? Bevat elk hoofdstuk van jullie verhalen echte actie, of zijn er veel beschrijvingshoofdstukken ook? Plannen jullie die uit of verwerken jullie die er ook achteraf pas in?
    i need some tips haha

    Ik sprint mee met Camp NaNoWriMo, want ik heb al een paar maanden amper tot niet geschreven helaas en wil wel graag mijn verhaal afmaken op tijd. (:

    Voor mijn verhaal is het wel handig een beetje een planning te hebben. Dus ik heb uitgeschreven wat ik wil laten gebeuren, maar bij andere verhalen heb ik dat minder of niet gedaan. Dus hangt voor mij af per verhaallijn, wat het handigst is. Qua hoe ik het deed: ik begon met mijn gedachten opschrijven en bedenken wat tot het hoogtepunt in mijn verhaal kon leiden.
    Ik heb vooral actiehoofdstukken, waar ik dan ook iets van beschrijving probeer in te stoppen. Actie schrijft alleen het makkelijkst voor me. Ik laat meestal wel gebeuren wat komt bij schrijven, dus zelf stel ik niet van te voren vast welk soort hoofdstuk het moet worden.


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    @Taire: ah, superleuk dat je ook meedoet! Ik 'organiseer' mijn verhaal ook zo.
    I guess dat ik er achteraf wel wat extra zaken aan toevoeg in de second draft haha.

    Verder vroeg ik mij eigenlijk af of het voor soty toegestaan is om pas in augustus hoofdstuk per hoofdstuk te activeren (en dan de laatste zeker voor eind november geplaatst) of niet? Want ik denk dat ik ze pas online wil gooien als ik het af heb/goed tegen het einde toe zit?

    edit: als iemand zin heeft in een wordwar laat maar weten!

    [ bericht aangepast op 1 juli 2018 - 21:35 ]


    A to the Z

    Ik doe niet mee met camp nano. Het schrijven komt bij mij eindelijk weer een beetje op gang en ik ben een beetje bang dat het anders een 'verplichting' gaat worden.

    Plotten doe ik niet aan :'D en dat terwijl ik best wel een lastig verhaal schrijf waar echt wel een goede opbouw in zit haha. Maar de scenes die tot de achterliggende lijn moeten komen bedenk ik langzaam maar zeker tijdens het schrijven, wat absoluut niet aan te raden is. Ik begin nu eindelijk (nu de eerste 10k geschreven is) de diepere verhaallijn die er wel in hoort te zitten echt uit te denken/de scènes hoe dat eruit gaat komen en hoe character development zich echt in het verhaal gaat uiten te bedenken. Geen goede volgorde haha.


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Ik heb de grote character development wel voor ogen maar ook niet echt een volledige uitgedachte opbouw van 'dit is stap x van de evolutie doordat dit plaats vind' of zo haha
    god, wat is schrijven toch moeilijk eigenlijk
    Dit is de eerste keer dat ik echt aan een groot verhaal werk. Ik dacht altijd dat dingen bedenken het moeilijkste deel was en dat je dan gewoon vlot door kon schrijven, maar het wordt steeds moeilijker lijkt me haha


    A to the Z

    Dubbelpost haha sorry
    Ik ben bezig met de vijand te bedenken in mijn verhaal en ik stuit op een semi-probleem.
    Het gaat namelijk dus om de supervijand in mijn verhaal. Deze is de kapitein van een vijandig schip en is de grootste vijand van mijn hoofdpersonage. Ze strijden eigenlijk om de positie van 'beste zeerover der zeven zeeën' en deze vijand wil ook het geld opeisen die mijn hoofdpersonage schuldig is.
    Nu zit ik met een volledig mannelijke cast van kapitein, stuurman, matrozen en maar 1 vrouw namelijk de zeemeermin die gevangen wordt in het verhaal.
    Mij leek het dus superleuk en badass om die vijandige kapitein een vrouw te laten zijn afkomstig van ergens zuid/midden-amerika (maw dus een getint persoon). Misschien dat ik haar bemanning dan ook half vrouwen, half mannen maak.
    NU vroeg ik mij dus af: wat vinden jullie daarvan? Is dat oké of vinden jullie dat er maar diversiteit inbrengen voor diversiteit, en is het 'respectloos' omdat zij de vijand is in het verhaal? (mijn hoofdpersonage is een beetje de anti-hero dus die is heel conflicted)
    mij lijkt het persoonlijk van niet, maar ik heb daar niet echt wat over te beslissen lijkt me dus ik vraag liever advies


    A to the Z

    Pixielisje schreef:
    Dubbelpost haha sorry
    Ik ben bezig met de vijand te bedenken in mijn verhaal en ik stuit op een semi-probleem.
    Het gaat namelijk dus om de supervijand in mijn verhaal. Deze is de kapitein van een vijandig schip en is de grootste vijand van mijn hoofdpersonage. Ze strijden eigenlijk om de positie van 'beste zeerover der zeven zeeën' en deze vijand wil ook het geld opeisen die mijn hoofdpersonage schuldig is.
    Nu zit ik met een volledig mannelijke cast van kapitein, stuurman, matrozen en maar 1 vrouw namelijk de zeemeermin die gevangen wordt in het verhaal.
    Mij leek het dus superleuk en badass om die vijandige kapitein een vrouw te laten zijn afkomstig van ergens zuid/midden-amerika (maw dus een getint persoon). Misschien dat ik haar bemanning dan ook half vrouwen, half mannen maak.
    NU vroeg ik mij dus af: wat vinden jullie daarvan? Is dat oké of vinden jullie dat er maar diversiteit inbrengen voor diversiteit, en is het 'respectloos' omdat zij de vijand is in het verhaal? (mijn hoofdpersonage is een beetje de anti-hero dus die is heel conflicted)
    mij lijkt het persoonlijk van niet, maar ik heb daar niet echt wat over te beslissen lijkt me dus ik vraag liever advies
    Ik zou het leuker vinden als de vijand een mannelijk personage was (en ik mag dat zeggen, want ik lees ook daadwerkelijk je verhaal, ha). Wat je wel zou kunnen doen is gewoon een badass piraat toevoegen aan zijn eigen bemanning *O*


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Azriel schreef:
    (...)Ik zou het leuker vinden als de vijand een mannelijk personage was (en ik mag dat zeggen, want ik lees ook daadwerkelijk je verhaal, ha). Wat je wel zou kunnen doen is gewoon een badass piraat toevoegen aan zijn eigen bemanning *O*


    Awwww, thanks voor deze comment haha je maakt mijn dag! En dankjewel voor de hulp
    Ja, met dat idee speelde ik ook. En same van dat die mannelijke villain leuker klinkt haha. Ik vind dat persoonlijk ook leuker maar ik dacht van 'mm, dan wordt het miss te mannelijk haha'. Ik ga even kijken naar de bijrollen waar er ruimte is haha :p
    Ik vind het zo moeilijk om bijrollen te bedenken die allemaal zinvol zijn. Want de regel is toch: als het personage niet bijdraagt tot het plot, laat je ze beter weg? Niet?
    Nogmaals superbedankt voor de hulp x


    A to the Z

    Jongens, m'n SOTY gaat zo goed. Ik ben momenteel niet echt bang dat ik het niet ga halen, al moet ik nog vijftig hoofstukken schrijven voor december. Oeps.
    Maar, ik heb net een hoofdstuk online gezet en idk, maar ik voel me er zo emotioneel en trots over ofzo? Like, het voelt echt als een powerful hoofdstuk.

    Hoe is het met jullie SOTY?


    look at the stars, look how they shine for you;

    Ik heb vandaag na echt twee maanden ofzo twee bèta-aanvragen terug dus ik ben super happy. Ook heb ik de hoofstukken doorgelezen en verbeterd die ik al had, dus daar ben ik nu ook tevreden mee. Het enige wat ik eigenlijk moet doen is gewoon zitten en gaan schrijven, maar ik ben eigenlijk helemaal niet zo goed in even 2000 woorden neerknallen in één sessie #sad


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Ik moet ook nog alles schrijven, maar ik hbe de draad terug opgenomen dus ik ben wel blij. Ik ben eigenlijk wel blij dat ik het even laten liggen heb, want nu heb ik gezien dat het plot even niet spoorde en zo en heb ik dat herwerkt. Dus nu ben ik weer gemotiveerder om door te doen!

    @Chris (Ik vind het vervelend om je gebruikersnaam altijd te @'en aangezien we elkaar wel af en toe tegenkomen op het forum he haha, dus is het goed dat ik je gewoon aanspreek met je voornaam nu? :o) Ah, super dat je weer geactiveerd hebt! Ik volgde je verhaal dus ik ben blij hehe. Ik ben overigens ook geen held in 2000 woorden in één keer neerpennen. Ik schrijf eigenlijk beter door eerst het hoofdstuk te schrijven met zaken die ik bedenk en dan in een tweede ronde zaken en zinnen bij te noteren die passen. Dus ik voel je haha. Ik krijg nooit lengte in die hoofdstukken :'(
    Ik ben anderzijds ook de persoon die zo enthousiast is na een hoofdstuk dat ik gelijk het online zou willen gooien, maar ik heb me voorgenomen te wachten tot ik mijn voorraad wat opgebouwd heb nu haha

    Tbh ik vraag me af of ik die 40 000 woorden haal. Ik heb nu met het three-act systeem berekend hoeveel woorden ik ongeveer per act moet hebben volgens genre.
    Voor wie het handig is/geïnteresseerd is:
    act 1 zou 25% van je wordcount moeten zijn, act 1 50% en act 3 25%. Volgens mijn opbouw is dat dus best logisch nog. Dus ik probeer daar een beetje oog voor te hebben.
    Nanowrimo motiveert me wel om te werken aan soty haha. Ik hoop echt dat ik hem afkrijg.


    A to the Z

    Pixielisje schreef:
    Ik moet ook nog alles schrijven, maar ik hbe de draad terug opgenomen dus ik ben wel blij. Ik ben eigenlijk wel blij dat ik het even laten liggen heb, want nu heb ik gezien dat het plot even niet spoorde en zo en heb ik dat herwerkt. Dus nu ben ik weer gemotiveerder om door te doen!

    @Chris (Ik vind het vervelend om je gebruikersnaam altijd te @'en aangezien we elkaar wel af en toe tegenkomen op het forum he haha, dus is het goed dat ik je gewoon aanspreek met je voornaam nu? :o) Ah, super dat je weer geactiveerd hebt! Ik volgde je verhaal dus ik ben blij hehe. Ik ben overigens ook geen held in 2000 woorden in één keer neerpennen. Ik schrijf eigenlijk beter door eerst het hoofdstuk te schrijven met zaken die ik bedenk en dan in een tweede ronde zaken en zinnen bij te noteren die passen. Dus ik voel je haha. Ik krijg nooit lengte in die hoofdstukken :'(
    Ik ben anderzijds ook de persoon die zo enthousiast is na een hoofdstuk dat ik gelijk het online zou willen gooien, maar ik heb me voorgenomen te wachten tot ik mijn voorraad wat opgebouwd heb nu haha

    Tbh ik vraag me af of ik die 40 000 woorden haal. Ik heb nu met het three-act systeem berekend hoeveel woorden ik ongeveer per act moet hebben volgens genre.
    Voor wie het handig is/geïnteresseerd is:
    act 1 zou 25% van je wordcount moeten zijn, act 1 50% en act 3 25%. Volgens mijn opbouw is dat dus best logisch nog. Dus ik probeer daar een beetje oog voor te hebben.
    Nanowrimo motiveert me wel om te werken aan soty haha. Ik hoop echt dat ik hem afkrijg.

    Natuurlijk mag je gewoon Chris zeggen (cool)

    Ik ben ook iemand die het gelijk online wil gooien, maar doordat een beta me helpt gebeurt dat dus niet. Gelukkig maar, want ze halen er best nog wat fouten uit, lol.

    Ik heb berekend dat als ieder hoofdstuk 1200 woorden zou zijn, ik 33 hoofstukken nodig heb om de 40.000 te behalen. Met dit verhaal ga ik dat wel halen, ik heb er nu al 11 (geloof ik). Het is eerder de vraag of dat lukt voor november lol.

    Ik vind het wel komisch hoe we in januari allemaal dachten 'ohjo het is pas januari; genoeg tijd' en nu zitten van 'shit man het is al juli, dat wordt wel krap'


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Azriel schreef:
    (...)
    Natuurlijk mag je gewoon Chris zeggen (cool)

    Ik ben ook iemand die het gelijk online wil gooien, maar doordat een beta me helpt gebeurt dat dus niet. Gelukkig maar, want ze halen er best nog wat fouten uit, lol.

    Ik heb berekend dat als ieder hoofdstuk 1200 woorden zou zijn, ik 33 hoofstukken nodig heb om de 40.000 te behalen. Met dit verhaal ga ik dat wel halen, ik heb er nu al 11 (geloof ik). Het is eerder de vraag of dat lukt voor november lol.

    Ik vind het wel komisch hoe we in januari allemaal dachten 'ohjo het is pas januari; genoeg tijd' en nu zitten van 'shit man het is al juli, dat wordt wel krap'


    Yeaaa (nerd)
    Ik zou ook meer gebruik moeten maken van beta eigenlijk :x
    Oh, je zit al een goed stuk vooruit dus! Ik heb volgens mijn hoofdstukken planning wss iets meer dan 20 hoofdstukken, maar dat wil dus wel zeggen dat ik ze wat langer mag gaan schrijven als ik die wordcount wil opvullen haha shit

    Inderdaad haha! Nu is het echt chaos, chaos in pakjes. Ik voel me echt spongebob in zijn essay aflevering atm rip


    A to the Z

    Mag ik even blij zijn? Ik heb officieel de 12k bereikt :'D (ooit komen we er wel haha. Ooit)


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Necessity schreef:
    Mag ik even blij zijn? Ik heb officieel de 12k bereikt :'D (ooit komen we er wel haha. Ooit)

    Ik heb m ook juist behaald ik was ook zo blij hahaha
    You go girl!!!


    A to the Z

    Pixielisje schreef:
    (...)
    Ik heb m ook juist behaald ik was ook zo blij hahaha
    You go girl!!!

    Woehoee goed bezig!


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.