• De stelling van deze week luidt:
    Geen enkele reden is goed genoeg om een moord te plegen

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    "I shut my eyes in order to see.'

    Valt onder deze stelling ook zelfmoord? Want dat is natuurlijk weer een hele andere manier om de situatie te bekijken. Ook met zelfmoord doe je de nabestaande vaak veel verdriet en het is ook een vorm van moord. Wat zijn de meningen hierover?

    Overigens denk ik wel dat het belangrijk is om het onderscheid te maken tussen dood door schuld en moord. Ik denk dat dood door schuld in meer gevallen beter te verdedigen is dan moord. Bijvoorbeeld wanneer een dief jouw huis binnendringt en jij hem dood slaat, om jezelf te verdedigen. Ik denk dus dat in veel gevallen moord niet te verantwoorden is.

    Niet mee eens.
    Het kan ook een terroristenbaas zijn die al duizenden mensen heeft vermoord.
    Dan is de moord op hem iets goeds om te plegen als hij niet kan worden gepakt.
    Net als bij Osama Bin Laden.


    Hi, I'm glad you're reading this....but this is worthless. :)

    Niet mee eens, als een moordenaar iedereen van wie ik houd vermoord dan gaat hij eraan, ongeacht de gevolgen.


    If you want something you will have to fight for it. It doesn't knock on your door saying: "hello I am succes."

    Nu zit ik eigenlijk met een dilemma, want wie bepaalt eigenlijk welke reden goed genoeg is om een moord te plegen.


    26 - 02 - '16

    Praelectio schreef:
    Het hangt van de situatie af.


    "Pride relates more to our opinion of ourselves, vanity to what we would have others think of us." - Jane Austen

    Praelectio schreef:
    Het hangt van de situatie af.


    .it's up to you to make dreams come true

    Ik ben het oneens, ligt er ook aan in welke situatie je zit.


    stay safe because I like being alive at the same time as you

    Blazerer schreef:
    Oneens. Wanneer iemand jou, of jouw dierbare bedreigt dan is het jouw plicht om die persoon tegen te houden. Door zijn wens om jou het leven te ontnemen heeft hij/zij het recht op zijn eigen leven verspild. Toegeven aan het kwaad is verraad plegen aan het leven.


    Grotendeels ben ik het hier mee eens, al is dit misschien een klein beetje over-reacted, maar ik weet hoe je het bedoelt. Ik vind dat iemand zeker wel heel ver moet gaan, moet een moord 'gerechtvaardigd' kunnen zijn. Moorden wordt bijna normaal gevonden in ons systeem, dat klinkt misschien raar, maar is wel zo. Het idee iemand te vermoorden, of dat iemand vermoord wordt klinkt misschien krankzinnig, maar wie kijkt er tegenwoordig nog raar op als je op het nieuws hoort dat er wéér iemand vermoord is? Bijna niemand meer, dit bericht is namelijk dagelijks in de krant te lezen.
    Toch is het wel een heel leven dat je af pakt, en denk ik dat je altijd moet kijken naar andere uitwegen. Iemand die als baby geboren is, die in de armen van zijn moeder heeft gelegen als klein kind, die heeft rondgedarteld in een zandbak, iemand die duizenden malen dezelfde adem heeft ingehapt als jij, iemand die misschien wel op dezelfde plek heeft rondgewandeld als de plek waar jouw voetsporen staan. Een hart dat zo vaak heeft geslagen, een leven dat zoveel jaren heeft bestaan, dat afpakken is een zeer heftige daad. En toch, ondanks dit alles vind ik het dubieus of er redenen zijn die moorden rechtvaardigen. Ikzelf heb in de situatie gezeten dat iemand me zo lang heeft bedreigd en gestalkt dat ik bijna krankzinnig was. Elke dag opnieuw kwam het in mijn hoofd op om naar hem toe te gaan en hem neer te knallen, gewoon omdat ik dan rust had. Dus ja, ergens zou dat misschien een rechtvaardiging zijn geweest. Hij heeft mijn leven verziekt, ik het zijne. Dat zou de enige manier zijn geweest waarop ik rust zou hebben gehad in mijn leven, toch heb ik die optie achterwege gelaten (en geloof me, het is me meermalen aangeboden om hem uit de weg te ruimen). Hij lijdt veel meer nu ik hem volledig uit mijn leven heb verbannen, en ja, ik zal altijd extra over mijn schouders kijken, maar moord had niets opgelost. En dat is dus ook een beetje het vraagstuk; hoeveel lost moorden op? Je zit zelf je leven lang in de knoop ómdat je iemand hebt vermoord, en tot in hoeverre is het goed geweest?
    Ik zou nog uren door kunnen betogen over deze kwestie, maar ga simpelweg niet tot een antwoord komen, dus laat het hier bij. ^^

    [ bericht aangepast op 30 mei 2013 - 16:03 ]


    Bad decisions make good stories.

    Eens, alhoewel het in oorlogen soms onmogelijk om niet te moorden..


    “We all are living in a dream, but life ain’t what it seems Oh everything’s a mess.”

    Badger schreef:
    Eens, alhoewel het in oorlogen soms onmogelijk om niet te moorden..


    Ik denk niet dat men in een oorlog mensen vermoorden uit zelfverdediging echt onder moorden rekent...


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    wat boeit het mensen die iemand vermoorden hbbn een eigen keus en komen daardoor zelf in de problemen dat zijn hun problemen en jij moet het ook zelf weten

    swaglala026 schreef:
    wat boeit het mensen die iemand vermoorden hbbn een eigen keus en komen daardoor zelf in de problemen dat zijn hun problemen en jij moet het ook zelf weten


    Dus volgens jou is het helemaal niet erg. "Je komt er enkel mee in de problemen, verder niets speciaals aan"?


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    het is wel erg maar het is hun keus maar het is ook niet slim om het te verbieden want dan doen mensen het juist en je krijgt er wel veel problem in het leven van en na het leven (teminste als je in de hemel en de hel gelooft)

    swaglala026 schreef:
    het is wel erg maar het is hun keus maar het is ook niet slim om het te verbieden want dan doen mensen het juist en je krijgt er wel veel problem in het leven van en na het leven (teminste als je in de hemel en de hel gelooft)


    Dat is nou net het punt en niet iedereen gelooft dat dus. Dan is het dus wel degelijk een groot probleem voor zowel de moordenaar en de nabestaanden.


    26 - 02 - '16

    swaglala026 schreef:
    het is wel erg maar het is hun keus maar het is ook niet slim om het te verbieden want dan doen mensen het juist en je krijgt er wel veel problem in het leven van en na het leven (teminste als je in de hemel en de hel gelooft)

    Nee want als het legaal word stopt het opeens. :"D

    I'll just shut my mouth now.