• De stelling van deze week luidt:
    Geen enkele reden is goed genoeg om een moord te plegen

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    "I shut my eyes in order to see.'

    DarkSavior schreef:
    (...)
    Daar ben ik het niet mee eens. Als iemand een pistool op mij richt en ik hem van mij weg kan duwen, daarbij de trekker overgaat en hij sterft. Is dat pure zelfverdediging en vind ik niet dat iemand daarop veroordeeld moet worden. Goed, je hebt wel een man vermoord, maar om het nou moord te noemen vind ik net iets te ver gaan.


    Het is moord; wel met een goede rede, maar het valt binnen de definitie van moord.


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    DarkSavior schreef:
    (...)
    Daar ben ik het niet mee eens. Als iemand een pistool op mij richt en ik hem van mij weg kan duwen, daarbij de trekker overgaat en hij sterft. Is dat pure zelfverdediging en vind ik niet dat iemand daarop veroordeeld moet worden. Goed, je hebt wel een man vermoord, maar om het nou moord te noemen vind ik net iets te ver gaan.


    Technisch gezien kan het in dat geval ook om een ongeluk gaan, omdat je uit een reactie het pistool wegduwt en blijft het nog steeds geen moorden.


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Destined schreef:
    (...)

    Ik noem ook geen namen wie wel en wie niet, maar het valt me op dat mensen heel gemakkelijk denken van die heeft iemand vermoord, dus die moet ook dood, want een ergere straf hebben we niet. Ze vinden vaak levenslang of iets in die trant te moreel of iets. Mensen zouden best eens mogen nadenken over dat er nog veel ergere dingen zijn dan de dood. Ligt ook een beetje aan waar je in geloofd. Ik ben atheïst, dus bekijk ik het vanuit dat oogpunt.

    Ik merk het gewoon als ik een beetje tussen de regels doorlees hoe mensen erover denken en ik weet zeker dat als ik namen ga noemen dan gaan ze allemaal zeggen van: zo bedoel ik het niet! En dat is niet wat ik heb gezegd! Zo gaat het namelijk vaak bij mensen, maar ik kan je geruststellen dat ik jou daarbij niet bedoelde.


    Mweh, ik ben agnost/atheïst, maar ik snap precies wat je bedoelt. Hmm, nee, het was niet zo zeer dat ik mij aangesproken voelde - ik was wel nieuwsgierig of het toch mij betrof :'D - maar ik vind het altijd leuk om mij te mengen in discussies. Ik kies niet voor niets maatschappijwetenschappen. :'D Enfin, ik snap je punt. Ik denk dat dat komt omdat veel mensen niet nadenken over de dood zelf - want als je dat gedachtegoed begrijpt, snap je ook het moraal van de doodsstraf, maar goed, het is wat je geloofd, zoals je zegt. WE ALL LIVE IN A YELLOW SUBMARINE.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Pabiloso schreef:
    (...)

    Mweh, ik ben agnost/atheïst, maar ik snap precies wat je bedoelt. Hmm, nee, het was niet zo zeer dat ik mij aangesproken voelde - ik was wel nieuwsgierig of het toch mij betrof :'D - maar ik vind het altijd leuk om mij te mengen in discussies. Ik kies niet voor niets maatschappijwetenschappen. :'D Enfin, ik snap je punt. Ik denk dat dat komt omdat veel mensen niet nadenken over de dood zelf - want als je dat gedachtegoed begrijpt, snap je ook het moraal van de doodsstraf, maar goed, het is wat je geloofd, zoals je zegt. WE ALL LIVE IN A YELLOW SUBMARINE.


    Jaa, ik denk veel over dingen na en eigenlijk is dat ook een beetje mijn beroep, hoewel veel mensen op Q denken dat ik dat niet doe, maar ik neem ook niet veel mensen op Q serieus. Maar over serieuze onderwerpen vind ik wel dat mensen even moeten stilstaan bij het standpunt en er echt voor zichzelf over na moeten denken.

    p.s.
    Trouwens er is een verschil tussen agnostisch en atheïstisch zijn, hè?
    Je kunt moeilijk beide zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat het bij jou wel bekend is.


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Mee eens, anders dood iedereen omdat ze een "goede" reden hebben.


    -

    Oneens. Wanneer iemand jou, of jouw dierbare bedreigt dan is het jouw plicht om die persoon tegen te houden. Door zijn wens om jou het leven te ontnemen heeft hij/zij het recht op zijn eigen leven verspild. Toegeven aan het kwaad is verraad plegen aan het leven.


    If you want it dead: use fire. Is it not dead? Then you haven't used enough fire!

    Oneens. Het kan dan wel aan de situatie liggen e.d., maar ik vind dat er sommigen nu eenmaal niet horen.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Wrennah schreef:
    Mee eens, anders dood iedereen omdat ze een "goede" reden hebben.


    De rustigste manier van zelfmoord is houden van een vreemdeling.

    Mee eens.
    Niemand heeft het recht om iemand anders het leven te ontnemen, tegen de wil van die persoon in welliswaar.
    Natuurlijk is het zo dat er soms wel 'redenen' kunnen zijn waar je wel wat sympathie voor kan hebben.
    Maar ik heb nog nooit een situatie gehoord waarvan ik dacht "oh, echt goed dat die vermoord werd".


    Nobody really cares if you're miserable, so you might as well be happy

    Destined schreef:
    (...)

    Jaa, ik denk veel over dingen na en eigenlijk is dat ook een beetje mijn beroep, hoewel veel mensen op Q denken dat ik dat niet doe, maar ik neem ook niet veel mensen op Q serieus. Maar over serieuze onderwerpen vind ik wel dat mensen even moeten stilstaan bij het standpunt en er echt voor zichzelf over na moeten denken.

    p.s.
    Trouwens er is een verschil tussen agnostisch en atheïstisch zijn, hè?
    Je kunt moeilijk beide zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat het bij jou wel bekend is.


    Ik ben heel filosofisch ingesteld, ik denk veel verder dan de gemiddelde 15 tot 16-jarige, dus ik begrijp je op dat punt wel. Ik vind je juist vrij serieus overkomen, althans, op topics waar de stemming ook serieus is. Je hebt kritische opmerkingen, soms wat cynisch of sarcastisch, maar wel doeltreffend. Mensen staan te weinig stil bij ethiek, vooral ,,onze'' generatie. Ontzettend storend, vind ik. Ik kan daardoor ook veel moeilijker met klasgenoten en de meeste vrienden communiceren, doordat alleen wat mensen op Q en mijn ouders en zus op redelijk dezelfde golflengte zitten als ik. c:

    Klopt, dat is bij mij bekend. Alleen ik twijfel over het bestaan van God, maar evengoed over zijn afwezigheid. Het is nogal een diep gewortelde filosofie waarover ik dagelijks heb nagedacht en die leidde tot een sessie bij de psycholoog omdat ik er wat stresserig van werd (zie: stresseczeem). :'D Maar goed, ik denk daar misschien te veel over na. Jij hebt hersens, trouwens. Althans, je gebruikt ze. :'D

    OT: Ik vind het een omstreden stelling, eerlijk gezegd. Moord is moord, ik kan het niet anders zeggen. Het is alleen hoe je ernaar kijkt dat het goed of fout is, en ja, in die hypotheses mag je best de situatie meerekenen.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Pabiloso schreef:
    (...)

    Ik ben heel filosofisch ingesteld, ik denk veel verder dan de gemiddelde 15 tot 16-jarige, dus ik begrijp je op dat punt wel. Ik vind je juist vrij serieus overkomen, althans, op topics waar de stemming ook serieus is. Je hebt kritische opmerkingen, soms wat cynisch of sarcastisch, maar wel doeltreffend. Mensen staan te weinig stil bij ethiek, vooral ,,onze'' generatie. Ontzettend storend, vind ik. Ik kan daardoor ook veel moeilijker met klasgenoten en de meeste vrienden communiceren, doordat alleen wat mensen op Q en mijn ouders en zus op redelijk dezelfde golflengte zitten als ik. c:

    Klopt, dat is bij mij bekend. Alleen ik twijfel over het bestaan van God, maar evengoed over zijn afwezigheid. Het is nogal een diep gewortelde filosofie waarover ik dagelijks heb nagedacht en die leidde tot een sessie bij de psycholoog omdat ik er wat stresserig van werd (zie: stresseczeem). :'D Maar goed, ik denk daar misschien te veel over na. Jij hebt hersens, trouwens. Althans, je gebruikt ze. :'D

    OT: Ik vind het een omstreden stelling, eerlijk gezegd. Moord is moord, ik kan het niet anders zeggen. Het is alleen hoe je ernaar kijkt dat het goed of fout is, en ja, in die hypotheses mag je best de situatie meerekenen.


    Aahhh een compliment :'D
    Bedankt, die krijg ik niet vaak!

    Nah, er is alleen wel een probleem vaak en dat is dat mensen mij te serieus nemen, maar ja dat komt doordat ik het leuk vind om mensen een beetje uit de tent te lokken :X Beetje provoceren en Q is altijd zo vriendelijk om daar ook met zoveel mogelijk erop te reageren. Geweldig is dat xD Vooral als het helemaal uit de hand loopt.

    Een van de grootste problemen van mensen is dat ze niet zelf meer nadenken en daarom zorg ik er af en toe ervoor dat mensen aan het nadenken worden gezet. Ik vind het erg belangrijk dat je zelf ook na kunt denken en niet alles van een persoon aanneemt, want iedereen kan een fout maken en soms is het erg belangrijk dat je op het juiste moment ziet wat er fout is en waarom. Ik weet zeker dat een heleboel mensen zich nu niet aangesproken voelen, terwijl ik ze wel bedoel. Want er is echt een enorme groep van meelopers die zichzelf niet zo zien, maar wel zijn. Een grappige eigenschap aan meeloper zijn, is dat je het zelf nooit ziet, heb ik gemerkt. Maar ja, ik kijk dingen ook van een ander perspectief en heb van mijn positie een betere kijken op hoe dingen zijn.

    Ik twijfel niet echt over het bestaan van god, want ik ben ervan overtuigd dat die er niet is. En als die er is dan is het eerste wat ik tegen hem zeg: "Goh, jij had echt wel meer bewijs moeten achterlaten!"
    Maar hoe ik over de dood denk is ingewikkeld.

    en nu toch maar ff weer iets topic gerelateerd:
    Ik vind niet dat moord de juiste oplossing voor iets is. Er zijn veel betere oplossing en ik ben ervan overtuigd dat moord er niet een van zou moeten zijn.


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Destined schreef:
    (...)

    Aahhh een compliment :'D
    Bedankt, die krijg ik niet vaak!

    Nah, er is alleen wel een probleem vaak en dat is dat mensen mij te serieus nemen, maar ja dat komt doordat ik het leuk vind om mensen een beetje uit de tent te lokken :X Beetje provoceren en Q is altijd zo vriendelijk om daar ook met zoveel mogelijk erop te reageren. Geweldig is dat xD Vooral als het helemaal uit de hand loopt.

    Een van de grootste problemen van mensen is dat ze niet zelf meer nadenken en daarom zorg ik er af en toe ervoor dat mensen aan het nadenken worden gezet. Ik vind het erg belangrijk dat je zelf ook na kunt denken en niet alles van een persoon aanneemt, want iedereen kan een fout maken en soms is het erg belangrijk dat je op het juiste moment ziet wat er fout is en waarom. Ik weet zeker dat een heleboel mensen zich nu niet aangesproken voelen, terwijl ik ze wel bedoel. Want er is echt een enorme groep van meelopers die zichzelf niet zo zien, maar wel zijn. Een grappige eigenschap aan meeloper zijn, is dat je het zelf nooit ziet, heb ik gemerkt. Maar ja, ik kijk dingen ook van een ander perspectief en heb van mijn positie een betere kijken op hoe dingen zijn.

    Ik twijfel niet echt over het bestaan van god, want ik ben ervan overtuigd dat die er niet is. En als die er is dan is het eerste wat ik tegen hem zeg: "Goh, jij had echt wel meer bewijs moeten achterlaten!"
    Maar hoe ik over de dood denk is ingewikkeld.

    en nu toch maar ff weer iets topic gerelateerd:
    Ik vind niet dat moord de juiste oplossing voor iets is. Er zijn veel betere oplossing en ik ben ervan overtuigd dat moord er niet een van zou moeten zijn.



    Ben ik het voledig mee eens...


    No matter how talented you are, not everybody is going to like you. But that's life, stay strong ~ Justin Drew Bieber ~

    Sowieso oneens omdat:
    - abortus --> je moet de baas kunnen zijn over je eigen lichaam
    - zelfmoord --> als mensen echt niet meer willen leven, moeten we ze niet laten lijden.
    - vermoorde van een persoon die je ontvoerd heeft op je familie vermoord heeft ofzo


    Don't rush into love because even in fairy tales, the happy ending takes place on the last page.

    Eens !!
    Niemands leven mag zomaar gestopt worden, iedereen heeft recht op leven, dat staat in "de universele verklaring van de rechten van de mens". En als je iemand vermoord doe je de familie en vrienden van die persoon echt pijn.


    "Hercules, huh? That guy was like the Starbucks of Ancient Greece. Everywhere you turn - there he is." - Percy Jackson

    Candela schreef:
    In eerste instantie zou ik zeggen 'eens', maar er zijn altijd extreme situaties te vinden waarin het wel begrijpelijk is als je iemand om het brengt.