• De Verenigde Naties zijn bezig met een onderzoek naar de vraag of Zwarte Piet racistisch is. Vier VN-rapporteurs over culturele minderheden en racisme hebben Nederland om opheldering gevraagd over de viering van het sinterklaasfeest nadat ze klachten hadden ontvangen over het stereotiepe karakter van Zwarte Piet.

    Dat blijkt uit brieven die NRC Handelsblad vandaag heeft gepubliceerd. De VN-rapporteurs waarschuwden dat Nederland betrokken minderhedenorganisaties moet raadplegen als de regering Sinterklaas op de UNESCO-lijst van immaterieel cultureel erfgoed zou willen plaatsen.

    Bron: hln. be
    =====================

    Zo is alles racistisch
    Draculea schreef:
    Ik kan echt totaal niet tegen dit soort dingen en het feit dat ik er totaal niets tegen kan doen om het te laten stoppen maakt me alleen nog maar kwader. De mensen die tegen de zwarte pieten zijn mogen wat mij betreft allemaal oprotten uit Nederland. Dat zijn namelijk geen Nederlanders. En de andere landen moeten zich er niet mee gaan bemoeien, idioten.


    TEKEN NU DE PETITIE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    [ bericht aangepast op 23 okt 2013 - 8:47 ]


    Queer zijn is gewoon alles

    Tesserae schreef:
    (...)

    Negerzoenen - Spreekt voor zich.
    Rode pruiken - Misschien dat rood-harigen zich beledigd voelen?
    Paarse truien - Beledigend voor Tinkie-Winkie.
    Hamburgers/Boterham - Er zit niet eens ham in. Ik durf te wedden dat de Ham zich er heel rot over voelt.
    Huidskleurige potloden - Stel je voor dat jou huidskleur niet overeenkomt met een huidskleurig potlood? Dan voel je je toch beledigt omdat de huidskleur gestereotypeert wordt? Wat als je geen huidskleur hebt?
    Gele lampen - Hoezo zijn lampen geel, Aziaten lichten toch niet op?
    Quizlet - Er lopen hier toch niet alleen maar zletten rond?
    Witte zakdoekjes - Alsof witte mensen altijd de neuzen van anderen schoonmaken.

    En kruimelkoekjes, hoe heb ik die kunnen vergeten! Ik kan me niet bedenken hoe kruimels zich voelen.

    Negerzoenen is al afgeschaft.

    [ bericht aangepast op 20 okt 2013 - 9:13 ]

    Lol. De piet is overigens niet eens zwart maar bruin. En dat sommige mensen hierzo de schuld naar de negers toeschuiven vind ik al helemaal nergens op slaan. Er zijn genoeg Nederlanders die het ook niet vinden kunnen.


    Baby, when I know you're only sorry when you got caught,

    Waarom is Sinterklaas alleen een tradietie in Nederland? Wij in Belgie vieren het ook, alleen niet zo extreem als de Nederlanders.
    Dat is dan ook een reden dat ik altijd dacht de de "Zwarte Pieten" ja, bruin waren. Voor deze topic had ik nog nooit over de uitleg gehoord van ; Ze zijn zwart door de roe en de schoorsteen.
    Nochtans vind ik dit echt Bullshit. Het is een freaking kinderfeest! Kleine kinderen denken alleen maar aan snoep en cadeautjes en grappige grappen van de Piet. Denk je nou echt dat kinderen s'avonds denken ; Mhh, die zwarten pieten en die Sint zijn wel erg rasistisc,

    [ bericht aangepast op 20 okt 2013 - 10:18 ]


    “Don't cry because it's over, smile because it happened."


    Tja. :'D

    ^ Die ken ik al, van facebook.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Draculea schreef:


    Tja. :'D


    Hahahaha. XD


    You are beautiful, you are love.

    Stiekem moest ik hier best wel om lachen.
    En dat idee van dat het racistisch zou zijn, is wat ze er zelf van hebben gemaakt. Blijkbaar weten ze heel veel van dat onderwerp af en herkennen ze het onmiddelijk als ze er een vorm van tegenkomen. Petje af hoor, VN.


    :)

    Zullen wij de Kerstman gaan aanklagen?
    Hij heeft duizenden elfen in zijn dienst.
    Daar kunnen we ook wel wat op gaan verzinnen. Slavenhandelaar? Kindermishandeling? Werken te vaak en lang volgens de wet?
    kom maar op met de ideeën.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    O en zwarte piet is zwart vanwege het roet in de schoorsteen.
    Daar is niks racistisch aan.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    In godsnaam waar wil je je geld aan besteden als je het aan dít besteed? Onderzoek dictatorschap in het Midden-Oosten, maar ga niet een eeuwenoude traditie verneuken. -.-'


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Ik vraag me eigenlijk af hoe Zwarte Piet in het Engels heet :'). Black Peet?


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Rosarum schreef:
    Ik vraag me eigenlijk af hoe Zwarte Piet in het Engels heet :'). Black Peet?


    Gewoon Zwarte Piet, lijkt me. Het is typisch Nederlands en wordt nergens anders te wereld gevierd - als ik mijn spreekbeurt over Sinterklaas nog goed herinner - dus waarom het concept vertalen? Dat maakt het juist verwarrender in dit onderzoek .Ook omdat juist het 'zwarte' van Zwarte Piet 'speculatief' is volgens die VN lui en Piet ook weer fout zal zijn, omdat je een 'slaaf' ook nog 'ns Piet noemt. Het principe dat je elke Zwarte Piet Piet noemt, zal wel fout zijn volgens de VN. Allemaal gezeik als je het mij vraagt; toendertijd was het hartstikke fout, ja, maar ik kan me haast niet voorstellen dat er (veel) Nederlanders zijn die hier een probleem van maken. :/

    [ bericht aangepast op 20 okt 2013 - 15:07 ]


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Rosarum schreef:
    Ik vraag me eigenlijk af hoe Zwarte Piet in het Engels heet :'). Black Peet?

    Er is geen Engelse benaming voor zwarte pieten. :')

    [ bericht aangepast op 20 okt 2013 - 15:08 ]


    Take me to wonderland


    Sometimes to stay alive, you gotta kill your mind.


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.