• Dit vroeg ik me dus af :Y)
    Ik ben laatst donor geworden en vind dat veel meer mensen het moeten doen.
    Maar mijn vraag: Zijn jullie al donor of gaan jullie je ooit aanmelden om het te worden?

    [ bericht aangepast op 23 okt 2013 - 20:41 ]


    'The best way to predict the future is to create it'.

    Astoria schreef:
    (...)
    mijn mening toch? mij zou die persoon toch ook gwn laten stikken ? enigste voor wie ik uitzondering maken is mensen met reden dat ze gwwn donor kunnen zijn of mijn eigen kinderen (mocht ik die ooit krijgen)

    Ja, het is jouw mening, maar het schijnt wel zo te zijn alsof enkel die telt. Dus als mijn buurvrouw, schat van een vrouw, een nieuwe hartklep nodig heeft (bij wijze van spreken), dan zou ze die dus niet mogen omdat ze geen donor is? Ik vind het nogal apart, hoor.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Soms krijg ik een beetje het idee dat bepaalde mensen die donor zijn, zichzelf om dat idee wel erg goed voelen tegenover niet-donoren. Waarom maakt het zijn van donor een persoon ineens heel goed.. niet-donoren bedoelen het juist vaak goed voor hun nabestaanden zodat zij waardig afscheid kunnen nemen van een volledig lichaam. Het is gwn je eigen keuze

    [ bericht aangepast op 24 okt 2013 - 20:25 ]


    "Your life. Your choice. Think about what you want."

    Blutbad schreef:
    (...)

    Mensen die ik ken zijn donor maar het idee dat er misschien organen uit hun lichamen zullen worden gehaald, geeft mij echt de rillingen.


    Ja hè? En daarbij vind ik het ergens ook respectloos.. En het is heel cru wat ik nu ga zeggen, maar de mens wordt wel steeds zwakker door al die hulp. Survival of the fittest, remember? Natuurlijk ben ik hartstikke blij dat het er allemaal is en dat al die mensen gered worden, zou niet anders willen, maar ergens is het ook hartstikke fout.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Als ik volwassene ben wil ik wel graag donor worden, idk why. Maar ik ben nu pas 13.


    ×Berlimirangabanmelimarnoemarkaylineranstalviegai×She walks in starlight in another world×

    Ubiquitous schreef:
    (...)

    Ja hè? En daarbij vind ik het ergens ook respectloos.. En het is heel cru wat ik nu ga zeggen, maar de mens wordt wel steeds zwakker door al die hulp. Survival of the fittest, remember? Natuurlijk ben ik hartstikke blij dat het er allemaal is en dat al die mensen gered worden, zou niet anders willen, maar ergens is het ook hartstikke fout.

    Inderdaad. Ik vind het gewoon tegen de natuur in dat mensen de organen van iemand anders nodig hebben om te overleven. Ik vind het ook ethisch niet helemaal correct ... ach ja, ik heb al bij al wel geluk dat doneren voor mij geen optie is, en ik me er niet mee bezig moet houden. :')


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Morticia schreef:
    (...)
    Ja, het is jouw mening, maar het schijnt wel zo te zijn alsof enkel die telt. Dus als mijn buurvrouw, schat van een vrouw, een nieuwe hartklep nodig heeft (bij wijze van spreken), dan zou ze die dus niet mogen omdat ze geen donor is? Ik vind het nogal apart, hoor.


    van mij mag ze m dan best krijgen ma niet van mij. ma goed zoals ik al hiervoor al zij ik kies waar MIJN organen naartoe gaan. wat een ander der mee doet moeten ze zelf weten


    loyalty takes yaers to build, only seconds to destroy

    Astoria schreef:
    (...)

    als t lichaam wordt overgedragen kunnen nabestaanden ook niet meer bij t lichaam, met de kist open dan. afscheid wordt van te voren genomen.


    Dat is helemaal niet waar. Als de mensen ervoor kiezen om zelf het opgebaarde lichaam te verzorgen, mogen zij dat gewoon doen. Ze kunnen wel bij het lichaam en kunnen dus nog gewoon alles zien, aangezien ze ook mogen helpen met aankleden, haren kammen etc.
    Oh, en zoals IrishNialler al heeft gezegd, een thuisopbaring is ook nog altijd mogelijk.

    [ bericht aangepast op 24 okt 2013 - 20:30 ]


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Astoria schreef:
    (...)

    van mij mag ze m dan best krijgen ma niet van mij. ma goed zoals ik al hiervoor al zij ik kies waar MIJN organen naartoe gaan. wat een ander der mee doet moeten ze zelf weten


    Als je dood bent (geen aanval o.i.d.), bepaal jij niet naar wie jou organen gaan.


    There is nothing more badass than being yourself

    Rosarum schreef:
    (...)
    Inderdaad. Ik vind het gewoon tegen de natuur in dat mensen de organen van iemand anders nodig hebben om te overleven. Ik vind het ook ethisch niet helemaal correct ... ach ja, ik heb al bij al wel geluk dat doneren voor mij geen optie is, en ik me er niet mee bezig moet houden. :')


    Ja inderdaad, maar aan de andere kant kan je nooit 100% achter zo'n mening staan. Stel bijvoorbeeld dat je ouders een nieuw orgaan nodig hebben of iemand anders die je dierbaar is, dan wil je ook dat ze die krijgen (of ze moeten al mokertje oud zijn, >80 jaar).


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    dance4ever schreef:
    Soms krijg ik een beetje het idee dat bepaalde mensen die donor zijn, zichzelf om dat idee wel erg goed voelen tegenover niet-donoren. Waarom maakt het zijn van donor een persoon ineens heel goed.. niet-donoren bedoelen het juist vaak goed voor hun nabestaanden zodat zij waardig afscheid kunnen nemen van een volledig lichaam. Het is gwn je eigen keuze

    Precies. Je bent niet de enige die dat denkt, hoor, hier nog eentje.
    Astoria schreef:
    (...)
    van mij mag ze m dan best krijgen ma niet van mij. ma goed zoals ik al hiervoor al zij ik kies waar MIJN organen naartoe gaan. wat een ander der mee doet moeten ze zelf weten

    Je spreekt jezelf best wel tegen.

    [ bericht aangepast op 24 okt 2013 - 20:30 ]


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Ubiquitous schreef:
    (...)

    Ja hè? En daarbij vind ik het ergens ook respectloos.. En het is heel cru wat ik nu ga zeggen, maar de mens wordt wel steeds zwakker door al die hulp. Survival of the fittest, remember? Natuurlijk ben ik hartstikke blij dat het er allemaal is en dat al die mensen gered worden, zou niet anders willen, maar ergens is het ook hartstikke fout.


    Ik begrijp je maar ik weet niet of je ooit iemand hebt gekend die door een donor gered kan worden en dat is helaas niet gelukt, dan voel je, je als nabestaande heel naar. Dat is net zoals iemand met iemand die aan een ziekte overlijd zoals kanker, voor de nabestaanden is het heel hard want soms is het enige wat zij willen is dat degene die dood is, nog had geleefd. En ik neem het ze niet kwalijk.

    Ik begrijp het allebei. Het is echt keihard survival of the fittest want in mijn ogen zou dat ook betekenen dat iedere baby die het zonder hulp van artsen niet zou redden, dan ook niet mag leven want het is niet sterk genoeg. En dat is echt gewoon te hard voor sommige mensen.


    Physics is awesome

    Blutbad schreef:
    (...)

    Ik begrijp je maar ik weet niet of je ooit iemand hebt gekend die door een donor gered kan worden en dat is helaas niet gelukt, dan voel je, je als nabestaande heel naar. Dat is net zoals iemand met iemand die aan een ziekte overlijd zoals kanker, voor de nabestaanden is het heel hard want soms is het enige wat zij willen is dat degene die dood is, nog had geleefd. En ik neem het ze niet kwalijk.

    Ik begrijp het allebei. Het is echt keihard survival of the fittest want in mijn ogen zou dat ook betekenen dat iedere baby die het zonder hulp van artsen niet zou redden, dan ook niet mag leven want het is niet sterk genoeg. En dat is echt gewoon te hard voor sommige mensen.


    Dat is dus precies wat ik zei :') Er zit een foute kant aan, maar we kunnen nooit het helpen van zwakkere opgeven, omdat dat gewoon té cru is. Dat neemt niet weg dat die negatieve kant er nog wel aan zit.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Tuala schreef:
    Ik weet niet of ik het mag, want ik heb een soort 'ziekte'. Misschien zou het geen probleem zijn, want voor zover ik weet zit dat virus alleen in mijn bloed en rond mijn ogen, maar ik zou me er toch eens over moet informeren.


    Ik ook, ik heb een erfelijke ziekte, denk dat ikzelf het idee ook niet prettig zou vinden en donor te krijgen van een "ziek"iemand. Tenzij ik weet dat t 100% veilig is.
    De oplossing in de toekomst voor mijn ziekte is gentherapie... nou nee dankje eig

    [ bericht aangepast op 24 okt 2013 - 20:34 ]


    "Your life. Your choice. Think about what you want."

    Presence schreef:
    (...)

    Dat is helemaal niet waar. Als de mensen ervoor kiezen om zelf het opgebaarde lichaam te verzorgen, mogen zij dat gewoon doen. Ze kunnen wel bij het lichaam en kunnen dus nog gewoon alles zien, aangezien ze ook mogen helpen met aankleden, haren kammen etc.
    Oh, en zoals IrishNialler al heeft gezegd, een thuisopbaring is ook nog altijd mogelijk.


    ma dan telt die vraag niet die daarover werd gesteld want dat kiezen de nabestaanden daarvoor , ma het ging gwn over het algemeen voor de nabestaanden die alleen afscheid willen nemen


    loyalty takes yaers to build, only seconds to destroy

    Ubiquitous schreef:
    (...)

    Ja inderdaad, maar aan de andere kant kan je nooit 100% achter zo'n mening staan. Stel bijvoorbeeld dat je ouders een nieuw orgaan nodig hebben of iemand anders die je dierbaar is, dan wil je ook dat ze die krijgen (of ze moeten al mokertje oud zijn, >80 jaar).

    Inderdaad, in zulke gevallen zou ik het misschien nog wel begrijpen. Het leven van een mens is wel kostbaar en je hebt de organen toch niet meer nodig, maar toch voelt het fout aan bij mij.


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it