• Dit vroeg ik me dus af :Y)
    Ik ben laatst donor geworden en vind dat veel meer mensen het moeten doen.
    Maar mijn vraag: Zijn jullie al donor of gaan jullie je ooit aanmelden om het te worden?

    [ bericht aangepast op 23 okt 2013 - 20:41 ]


    'The best way to predict the future is to create it'.

    Ik ben geen donor. Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die bewust geen donor zijn maar ik heb er gewoon nog niet over nagedacht. Aan de andere kant snap ik ook wel dat er mensen zijn die het egoistisch vinden als je geen donor bent. En ik las reacties van 'Ja als jij geen donor bent mag je mijn organen ook niet krijgen' maar je kan ook zeggen dat bijv. de donoren voorrang krijgen als ze een ongeluk hebben gehad or whatever, op de niet-donoren.

    Styles schreef:
    (...)

    je word gewoon weer netjes dichtgemaakt en daarna netjes opgebaard in een kist en mensen kunnen gewoon afscheid van je nemen. een dood persoon word sowieso eerst meegenomen. daar zit geen verschil in.
    Maar als je familie nu wilt dat je thuis komt te liggen. Dan kun je daar lijkt mij niet een halve week netjes liggen of zie ik dat nu verkeerd


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    dat moest geen zijn trouwens dat gwwwn -.-


    loyalty takes yaers to build, only seconds to destroy

    Ik vind het een beetje raar dat mensen zeggen dat je geen organen mag krijgen zodra je zelf geen donor bent. Als men het niet fijn vindt dat je lichaam leeg geplunderd wordt zodra je dood bent, dan is dat nou eenmaal zo. Je kan wel zeggen; ach, je bent toch al dood, wat boeit dat? Nou iedereen heeft daar een andere kijk op. Ik zelf zal geen donor worden omdat ik me daar gewoon totaal niet prettig bij voel. Gewoon het idee dat ik later nog uit elkaar getrokken word, vind ik echt niet fijn. Ja, ik weet dat ze dat netjes doen en dat je er in feite niks van terug kan zien (tenminste, ligt er aan wat ze van je weg halen), maar ik zou dan niet fijn sterven - hoe stom dat ook klinkt. Want ik vind dat je lichaam rust verdient nadat je dood bent gegaan.

    Mensen die hier geen problemen mee hebben, kiezen er dus zelf voor dat ze donor worden. Hierbij geven ze zelf al aan dat ze het dus niet erg vinden als er dingen uit hun worden gehaald zodat ze anderen kunnen redden. Ik vind het daarom raar om te zeggen dat die organen enkel naar mensen mogen gaan die donor zijn. In feite is het best hypocriet. Want zo geef je een heleboel mensen geen kans meer en laat je ze dus - eigenlijk letterlijk - doodgaan, simpelweg omdat zij geen donor (kunnen) zijn.

    Bovendien heeft iedereen een andere ervaring met het gebied van donoren. Zo heb ik iemand (ik ga niet zeggen wie) die allerlei organen nodig heeft, want hij leeft heel erg ongezond. Hij is zeer dik, consumeert veel alcohol en eet ontzettend veel. Deze persoon heeft een orgaan gekregen en de dokter heeft hem toen uitgebreid verteld over hoe alles in elkaar steekt en hoe hij gezond moet gaan leven, anders verprutst hij deze nieuwe orgaan. Maar wat heeft hij hier uiteindelijk mee gedaan? Niets, hij wierp het advies in de wind en deed alsof de dokter hem niets verteld heeft. Daarom kijk ik soms met een beetje afschuw toe hoe hij zich weer vol vreet. Begrijp me niet verkeerd, ik mag die man heel erg, maar op dat gebied kan ik hem niet uitstaan.
    En sommigen van jullie hebben dus een andere ervaring hiermee; jullie hebben juist ervaren hoe mensen echt dankbaar zijn met het krijgen van een orgaan.

    Wat ik hiermee zeggen wil is; het maakt niet uit of je ervoor kiest om donor te zijn of niet en het maakt ook niet uit of jij geen donor bent en toch organen wilt ontvangen. Want ookal ben je een donor; zelfs dan kan je er uiteindelijk misbruik van maken door het gewoon te verprutsen (ik zeg niet dat niet-donoren dat niet kunnen, dit is gewoon een voorbeeld).

    HarrysBum schreef:
    (...)

    Je hebt er begrip voor, maar het is wel egoïstisch? Mag een mens dan over zoiets niet egoïstisch zijn? Al vind ik "geen donor willen zijn" niet egoïstisch.


    Ja, ik vind het egoistisch ja, maar dat zegt niet dan mensen daarover niet egoistisch mogen zijn. het is hun eigen lichaam en ik snap heel goed dat ze zelf willen beslissen wat daar mee gebeurd.
    Dat bedoel ik met, dat ik gewoon begrip heb met de mensen die er voor kiezen geen donor te worden.


    ''yOu aLreaDy kNoW wHaT'S uP''

    Xxvampire schreef:
    Ik ben geen donor. Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die bewust geen donor zijn maar ik heb er gewoon nog niet over nagedacht. Aan de andere kant snap ik ook wel dat er mensen zijn die het egoistisch vinden als je geen donor bent. En ik las reacties van 'Ja als jij geen donor bent mag je mijn organen ook niet krijgen' maar je kan ook zeggen dat bijv. de donoren voorrang krijgen als ze een ongeluk hebben gehad or whatever, op de niet-donoren.


    Maar dat mag ook niet. Artsen zijn verplicht om iedereen gelijk te behandelen. Ze moeten zelfs soms iemand behandelen die ze misschien helemaal niet willen behandelen.


    Physics is awesome

    Xxvampire schreef:
    Ik ben geen donor. Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die bewust geen donor zijn maar ik heb er gewoon nog niet over nagedacht. Aan de andere kant snap ik ook wel dat er mensen zijn die het egoistisch vinden als je geen donor bent. En ik las reacties van 'Ja als jij geen donor bent mag je mijn organen ook niet krijgen' maar je kan ook zeggen dat bijv. de donoren voorrang krijgen als ze een ongeluk hebben gehad or whatever, op de niet-donoren.


    Daar ben ik het mee eens. Oké, het was van mij ook egoïstisch om te zeggen dat de mensen die geen donor willen zijn dan ook maar niets mogen krijgen, maar dit onderwerp ligt bij mij nogal gevoelig.


    Han såg ut så som drömmar känns som.

    Astoria schreef:
    (...)


    mijn mening toch? mij zou die persoon toch ook gwn laten stikken ? enigste voor wie ik uitzondering maken is mensen met reden dat ze gwwn donor kunnen zijn of mijn eigen kinderen (mocht ik die ooit krijgen)


    Ik vind dat 'laten stikken' ook echt weer zoiets. Mensen kiezen er niet voor om geen donor te worden om anderen 'te laten stikken'. Zo zie ik het voor mezelf niet, want stel dat ik jou goed kende en weet dat jij een goed persoon bent, en je hebt bv. een nier/long nodig, dan zou ik bv. wel een orgaan willen geven. Maar ik vind het gewoon geen goede gedachte om die zomaar aan iedereen te geven, niet per se om 'mensen te laten stikken', maar omdat je maar nooit weet bij wat voor soort persoon zoiets terecht komt. Misschien iemand die er niet eens goed mee omgaat.

    Maar goed, dit is gewoon een oneindige discussie, en voor beide kanten is wat te zeggen. Belangrijk vind ik echter het respect voor allebei de keuzes, en het feit dat je niet mag veroordelen over iemand leven/dood, door zulke dingen te zeggen als 'dan krijgt diegenen het maar niet omdat hij/zij geen donor is', want dan laat je net zo goed iemand 'stikken', om het dan maar op die manier te zeggen.

    [ bericht aangepast op 24 okt 2013 - 20:08 ]


    The truth is, once you learn how to die, you learn how to live. - Tuesdays with Morrie, Mitch Albom

    Ik ben geen donor omdat mijn moeder in het ziekenhuis werkt, maar als dat niet zo was zou ik er wel over na denken. Er is echt een groot tekort aan donoren in Nederland, inderdaad, en het idee dat je iemand ander's leven zou kunnen redden wanneer je dood gaat vind ik best mooi eigenlijk.

    Draculea schreef:
    Ik vind het een beetje raar dat mensen zeggen dat je geen organen mag krijgen zodra je zelf geen donor bent. Als men het niet fijn vindt dat je lichaam leeg geplunderd wordt zodra je dood bent, dan is dat nou eenmaal zo. Je kan wel zeggen; ach, je bent toch al dood, wat boeit dat? Nou iedereen heeft daar een andere kijk op. Ik zelf zal geen donor worden omdat ik me daar gewoon totaal niet prettig bij voel. Gewoon het idee dat ik later nog uit elkaar getrokken word, vind ik echt niet fijn. Ja, ik weet dat ze dat netjes doen en dat je er in feite niks van terug kan zien (tenminste, ligt er aan wat ze van je weg halen), maar ik zou dan niet fijn sterven - hoe stom dat ook klinkt. Want ik vind dat je lichaam rust verdient nadat je dood bent gegaan.

    Mensen die hier geen problemen mee hebben, kiezen er dus zelf voor dat ze donor worden. Hierbij geven ze zelf al aan dat ze het dus niet erg vinden als er dingen uit hun worden gehaald zodat ze anderen kunnen redden. Ik vind het daarom raar om te zeggen dat die organen enkel naar mensen mogen gaan die donor zijn. In feite is het best hypocriet. Want zo geef je een heleboel mensen geen kans meer en laat je ze dus - eigenlijk letterlijk - doodgaan, simpelweg omdat zij geen donor (kunnen) zijn.

    Bovendien heeft iedereen een andere ervaring met het gebied van donoren. Zo heb ik iemand (ik ga niet zeggen wie) die allerlei organen nodig heeft, want hij leeft heel erg ongezond. Hij is zeer dik, consumeert veel alcohol en eet ontzettend veel. Deze persoon heeft een orgaan gekregen en de dokter heeft hem toen uitgebreid verteld over hoe alles in elkaar steekt en hoe hij gezond moet gaan leven, anders verprutst hij deze nieuwe orgaan. Maar wat heeft hij hier uiteindelijk mee gedaan? Niets, hij wierp het advies in de wind en deed alsof de dokter hem niets verteld heeft. Daarom kijk ik soms met een beetje afschuw toe hoe hij zich weer vol vreet. Begrijp me niet verkeerd, ik mag die man heel erg, maar op dat gebied kan ik hem niet uitstaan.
    En sommigen van jullie hebben dus een andere ervaring hiermee; jullie hebben juist ervaren hoe mensen echt dankbaar zijn met het krijgen van een orgaan.

    Wat ik hiermee zeggen wil is; het maakt niet uit of je ervoor kiest om donor te zijn of niet en het maakt ook niet uit of jij geen donor bent en toch organen wilt ontvangen. Want ookal ben je een donor; zelfs dan kan je er uiteindelijk misbruik van maken door het gewoon te verprutsen (ik zeg niet dat niet-donoren dat niet kunnen, dit is gewoon een voorbeeld).


    I agree. Daarbij, dat las ik net hier ook ergens in het topic, vind ik het ook naar voor de nabestaanden. Ik zou me er niet lekker bij voelen als ik wist dat bijvoorbeeld mijn ouders of zus nog opengehaald worden wanneer zij dood zijn. Het is puur een gevoelskwestie en ik vind dus niet dat je mensen er op af kan rekenen als ze geen donor zijn.

    [ bericht aangepast op 24 okt 2013 - 20:08 ]


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Dallis schreef:
    (...)

    Ik vind dat 'laten stikken' ook echt weer zoiets. Mensen kiezen er niet voor om geen donor te worden om anderen 'te laten stikken'. Zo zie ik het voor mezelf niet, want stel dat ik jou goed kende en weet dat jij een goed persoon bent, en je hebt bv. een nier/long nodig, dan zou ik bv. wel een orgaan willen geven. Maar ik vind het gewoon geen goede gedachte om die zomaar aan iedereen te geven, niet per se om 'mensen te laten stikken', maar omdat je maar nooit weet bij wat voor soort persoon zoiets terecht komt. Misschien iemand die er niet eens goed mee omgaat.

    Maar goed, dit is gewoon een oneindige discussie, en voor beide kanten is wat te zeggen. Belangrijk vind ik echter het respect voor allebei de keuze, en het feit dat je niet mag veroordelen over iemand leven/dood, door zulke dingen te zeggen als 'dan krijgt diegenen het maar niet omdat hij/zij geen donor is', want dan laat je net zo goed iemand 'stikken', om het dan maar op die manier te zeggen.


    ma dat zeg jij nu toch ook. mensen die je goed kent en vanwie jij vind dat die een goed persoon is wil je wel een orgaan geven. ma dan zeg je niet ik wil helemaal geen donor zijn, ma ik wil niet iedereen een orgaan van mij mag hebben. dan bn je toch nog steeds donor? alleen niet voor iedereen


    loyalty takes yaers to build, only seconds to destroy

    Ubiquitous schreef:
    (...)

    I agree. Daarbij, dat las ik net hier ook ergens in het topic, vind ik het ook naar voor de nabestaanden. Ik zou me er niet lekker bij voelen als ik wist dat bijvoorbeeld mijn ouders of zus nog opengehaald worden wanneer zij dood zijn. Het is puur een gevoelskwestie en ik vind dus niet dat je mensen er op af kan rekenen als ze geen donor zijn.


    Mensen die ik ken zijn donor maar het idee dat er misschien organen uit hun lichamen zullen worden gehaald, geeft mij echt de rillingen.


    Physics is awesome

    Ik weet niet of ik het mag, want ik heb een soort 'ziekte'. Misschien zou het geen probleem zijn, want voor zover ik weet zit dat virus alleen in mijn bloed en rond mijn ogen, maar ik zou me er toch eens over moet informeren.


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

    Astoria schreef:
    (...)

    ma dat zeg jij nu toch ook. mensen die je goed kent en vanwie jij vind dat die een goed persoon is wil je wel een orgaan geven. ma dan zeg je niet ik wil helemaal geen donor zijn, ma ik wil niet iedereen een orgaan van mij mag hebben. dan bn je toch nog steeds donor? alleen niet voor iedereen


    Nee, dat klopt. Maar dan betekent niet dat ik ze het wettelijk voor het geheel van de bevolking wil ontzeggen. Want mijn familieleden zijn ook geen donoren, dan zou ik dus zeggen 'omdat jullie geen donor zijn, geef ik jullie mijn orgaan niet.' Dat is waar het mij om gaat. Mensen krijgen niet mijn orgaan niet omdat ze geen donor zijn, eerder omdat ik er - persoonlijk - van verzekerd wil zijn dat er goed mee wordt omgegaan. En die zekerheid kan niet honderd procent gegeven worden als je orgaandonor bent voor iedereen na je dood. En dat doe ik niet om mensen 'te laten stikken', want dat is echt niet mijn bedoeling, en van de meeste niet-donoren ook niet (lijkt mij). Mensen die geen donor willen worden redeneren meer vanuit hun zelfbehoud, dan vanuit het punt om mensen te laten stikken. Niet-donor en donor zijn, wordt dus ook gewoon beslist vanuit een totaal andere ideologie.

    Plus, ik vertrouw het ook niet. Wie weet wat ze na mijn dood met mijn lichaam doen. Ik heb ook veel verhalen gehoord over orgaanhandel, en daar hou ik mijn lichaam ook liever buiten. Als ik nog leef, weet ik tenminste zeker dat het goed terecht komt.

    [ bericht aangepast op 24 okt 2013 - 20:20 ]


    The truth is, once you learn how to die, you learn how to live. - Tuesdays with Morrie, Mitch Albom

    Astoria schreef:
    (...)

    ma dat zeg jij nu toch ook. mensen die je goed kent en vanwie jij vind dat die een goed persoon is wil je wel een orgaan geven. ma dan zeg je niet ik wil helemaal geen donor zijn, ma ik wil niet iedereen een orgaan van mij mag hebben. dan bn je toch nog steeds donor? alleen niet voor iedereen


    Het verschil is dat je leeft of dood bent. Als ze leeft en iemand die zij kent een orgaan nodig heeft dat zij kan missen, mag diegene hebben. Maar als ze dood is wil ze het liever niet.


    Physics is awesome