• Dit vroeg ik me dus af :Y)
    Ik ben laatst donor geworden en vind dat veel meer mensen het moeten doen.
    Maar mijn vraag: Zijn jullie al donor of gaan jullie je ooit aanmelden om het te worden?

    [ bericht aangepast op 23 okt 2013 - 20:41 ]


    'The best way to predict the future is to create it'.

    Dallis schreef:
    (...)

    Dat van die medische redenen kan ook wel zo zijn, maar mensen kunnen zich daar dan ook achter verschuilen, want wie zegt dat ze wel donor zouden worden als ze gezond zouden zijn? Dan wordt dat ook een excuusreden om dus wel organen te kunnen krijgen.

    Plus; donor worden omdat de kans klein is, is ook niet bepaald een nobele reden en niet de 'essentie' van het donor worden.


    Ik ben geen donor omdat de kans klein is dat ze mijn organen gebruiken, ik ben donor omdat ik een broertje heb die een levertransplantatie heeft gehad, en dus een donorlever heeft. Ik heb meegemaakt hoe emotioneel het is als er iemand op een wachtlijst staat op een orgaan, en hoe weinig donoren er eigenlijk zijn.


    Han såg ut så som drömmar känns som.

    HarrysBum schreef:
    (...)

    Dat wat dik gedrukt is, vind ik vaag. Er zijn wachtlijsten met donoren, dus je organen gebruiken ze echt wel.
    Over dat moeilijk doen: misschien vinden mensen het gewoon niet fijn dat er nog in hen wordt gesneden als ze overleden zijn.

    ik vind het ook geen fijn idee. maar als ik dat naast het redden van een mensen leven zet, zet ik me maar even over dat nare gevoel heen..
    Daarbij, weet je niet eens of er in je gesneden word als je dood bent, want je ben dood.


    ''yOu aLreaDy kNoW wHaT'S uP''

    Morticia schreef:
    (...)
    Dat bedoelde ik trouwens niet aanvallend gericht naar jou toe. Ik bedoelde ermee dat, wanneer iemand dus geen donor wil zijn, zelfs als ze er een hele goede reden voor hebben, dus maar cru gezegd, dood moet gaan. Enkel vanwege dat. Ik vind niet dat iemand daarover mag of kan beslissen.


    Aah, nu vat ik hem.(:
    I agree with you.


    There is nothing more badass than being yourself

    Het enige wat mij nog altijd tegenhoud, is dat ik nog altijd het idee heb dat het allemaal heel gehaast zal gaan. Voorbeeldje: ik word aangereden en heb laten we zeggen nog 20% kans om het te overleven. Omdat organen er razendsnel uitgehaald moeten worden, heb ik dan altijd de angst dat als ik donor ben ze sneller zoiets hebben van: ach, die redt het toch niet meer, laten we maar zo snel mogelijk die organen eruit gaan plukken voor we ze niet meer kunnen gebruiken.

    Can't help it, dat is voor mij de reden dat ik het niet ben. Puur psychologisch.

    [ bericht aangepast op 24 okt 2013 - 19:49 ]


    ars moriendi

    CANOODLE schreef:
    (...)
    Maar ik zie niet in waarom mensen nee zouden zeggen. Maar goed, ieder zijn eigen mening.

    Ieder heeft z'n eigen mening, inderdaad, en verder vermeld ik ook niets van die van jou. Alleen ik vind dus niet dat iemand daarover zou mogen oordelen. Dan zouden dus alle mensen over de hele wereld die geen donor willen zijn, dood moeten gaan, enkel omdat mensen het "hypocriet" of iets dergelijks vinden. Nee, dit vind ik pas egoïstisch.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    IrishNialler schreef:
    (...)Dit vind ik persoonlijk niet waar. Hetgeeft mensen misschien gewoon een fijn gevoel dat hun familie ze nog gewoon zou kunnen zien hoe ze waren en niet 'leeggeplukt' iom het even botweg te verwoordne. Ik snap die mensen ook wel goed.


    je familie neemt gwn afscheid op de normale manier, ze hoeven verder toch niks van je te zien???


    loyalty takes yaers to build, only seconds to destroy

    Styles schreef:
    (...)
    ik vind het ook geen fijn idee. maar als ik dat naast het redden van een mensen leven zet, zet ik me maar even over dat nare gevoel heen..
    Daarbij, weet je niet eens of er in je gesneden word als je dood bent, want je ben dood.


    Hoe willen ze anders een hart o.i.d. uit iemand halen?


    There is nothing more badass than being yourself

    Nee, ik vind het een heel naar idee dat ze nog in me gaan snijden als ik dood ben. De doden moet je gewoon met rust laten, ik weet niet, de meesten zullen het wel bullshit vinden, maar voor mijn gevoel vind ik het gewoon geen lekker idee donor te zijn. Daarbij ben ik nog lang niet dood, misschien dat ik ooit nog eens van gedachten verander.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    CANOODLE schreef:
    (...)

    Ik ben geen donor omdat de kans klein is dat ze mijn organen gebruiken, ik ben donor omdat ik een broertje heb die een levertransplantatie heeft gehad, en dus een donorlever heeft. Ik heb meegemaakt hoe emotioneel het is als er iemand op een wachtlijst staat op een orgaan, en hoe weinig donoren er eigenlijk zijn.


    En dus weet je ook hoe erg het kan zijn als je bang bent om iemand te verliezen. Dan vind ik niet dat jij zomaar kan zeggen dat mensen die het nodig hebben geen orgaan mogen hebben, omdat zij geen donor zijn, en zo dus iemand ter dood veroordelen, want dat is het.


    The truth is, once you learn how to die, you learn how to live. - Tuesdays with Morrie, Mitch Albom

    Robbery schreef:
    Het enige wat mij nog altijd tegenhoud, is dat ik nog altijd het idee heb dat het allemaal heel gehaast zal gaan. Voorbeeldje: ik word aangereden en heb laten we zeggen nog 20% kans om het te overleven. Omdat organen er razendsnel uitgehaald moeten worden, heb ik dan altijd de angst dat als ik donor ben ze sneller zoiets hebben van: ach, die redt het toch niet meer, laten we maar zo snel mogelijk die organen eruit gaan plukken voor we ze niet meer kunnen gebruiken.

    Can't help it, dat is voor mij de reden dat ik het niet ben. Puur psychologisch.


    Volgens mij is het zo dat je organen alleen weggehaald worden wanneer je hersendood bent, dus wanneer je geen kans meer hebt om te overleven.


    Han såg ut så som drömmar känns som.

    Astoria schreef:
    (...)

    je familie neemt gwn afscheid op de normale manier, ze hoeven verder toch niks van je te zien???


    Als iemand zijn/haar huid eraf heeft, is dat geen lekker gezicht om nog te zien in de kist. Tenminste, dat lijkt me. Ik weet verder ook niet hoe dat gaat.


    There is nothing more badass than being yourself

    ma even voor de duidelijkheid dat is gwn hoe ik t zie. als ik een nier geef aan iemand en ik heb later ook iets nodig van diezelfe persoon (gwn even alsof er ma 1 persoon is die t kan geven) en die geeft t niet is het gwn te egoistisch van ik ben gered ma ik laat jou stikken. nogmaals dit is hoe ik t zie en zo is dus ook bepaald wie mijn organen mogen krijgen.


    loyalty takes yaers to build, only seconds to destroy

    HarrysBum schreef:
    (...)

    Als iemand zijn/haar huid eraf heeft, is dat geen lekker gezicht om nog te zien in de kist. Tenminste, dat lijkt me. Ik weet verder ook niet hoe dat gaat.


    als t lichaam wordt overgedragen kunnen nabestaanden ook niet meer bij t lichaam, met de kist open dan. afscheid wordt van te voren genomen.


    loyalty takes yaers to build, only seconds to destroy

    HarrysBum schreef:
    (...)
    Als iemand zijn/haar huid eraf heeft, is dat geen lekker gezicht om nog te zien in de kist. Tenminste, dat lijkt me. Ik weet verder ook niet hoe dat gaat.

    Daarbij, als je familie weet dat je donor bent, weten ze dat je al leeggeplukt bent. :']. Fijn idee, lijkt mij.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    CANOODLE schreef:
    (...)

    Hoe cru het ook klinkt, ja. Als je om medische redenen geen donor kunt zijn is het natuurlijk anders, maar waarom zouden gezonde mensen niet gewoon donor kunnen worden? De kans dat ze je organen ooit zullen gebruiken is ontzettend klein, ik snap niet waarom mensen er moeilijk over doen.


    Het is voor mij een gevoelskwestie. Ik krijg al de kriebels als ik naar de tandarts moet, terwijl ik nog nooit wat heb gehad. Ik begin spontaan te zweten als ik naar de huisarts moet, terwijl ik weet dat het niks ernstigs is. Ik mag dan wel dood zijn, maar toch ligt het me echt niet lekker. Misschien verandert het nog als ik ouder ben (nu 17) maar ik weet het niet. Ik vind het ook nogal kort door de bocht om 'iedereen die niks wil geven, niet te helpen'. Is dat niet een beetje erg kortaf? Omdat ik gewoon bang word als ik het woord 'donor' ook maar hoor, mag ik doodgaan als ik iets nodig heb?


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.