• De stelling van deze week luidt:
    Naast Nederlands zou op school ook les moeten gegeven worden in het plaatselijke dialect zodat het niet verloren gaat

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Zal wel leuk zijn maar dat is lastig voor mensen die verhuizen van uit Holland enzo en ook allochtonen.
    Dus twijfel ik over deze stelling :)


    I'm Not Going To let Momo Touch You, Not Even A Finger Tip. - Yuzu to Alice - Fukumenkei Noise

    EENS EN HET KLINKT ZO LEUK ALS EEN KLEIN KIND LIMBURGS PRAAT


    a cuvelier

    "Welk vak heb je nu?"
    "West-Vlaams en het uur hierna Oost-Vlaams. Ach tja, ik vind Limburgs eigenlijk leuker en van Antwerps kan ik de zak."
    Neen. Dialecten kun je niet aanleren, dat komt uit de volksmond en daar bestaan bijna geen regels rond. Nee.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Nee je eigen dialect eh. Bv ik kom van Limburg ik krijg dan alleen Limburgs eh

    Eens, maar ik vind wel dat het een keuze vak moet worden dan. Zelf spreek ik het ook vloeiend met anderen uit mijn dorp, maar als ik ergens anders ben moet ik me wel even inhouden, want als i mezelf dan hoor praten vergeleken een ABN'er schrik ik soms wel. (Ookal kan ik zelf ook ABN.) Ik heb ookal eens ruzie gehad met een stel jongens (Dacht uit Naarden?) omdat ze ons 'accent' -zoals hun dat noemde- niet konden waarderen. En het is echt een heel rot gevoel als iemand uit je eigen klas je niet verstaat terwijl je 'normaal' praat.


    "I would have followed you, my brother... my captain... my king."

    Hell no. Laat ze alsjeblieft eerst fatsoenlijk Nederlands leren, dat is een stuk nuttiger dan je te verdiepen in een bijna uitgestorven dialect.


    Aan niets denken is ook denken.

    Grapje zeker?
    Hier ben ik het absoluut niet mee eens, om de simpele reden dat de kinderen bij mij in de buurt niet eens Nederlands kunnen praten. Hun ouders hebben hun als eerste taal dialect geleerd...


    I'll lick the poison from right off your kiss

    voor mensen die nog discuseren over of fries een officiële taal is en voor die ene idioot die zegt dat friesland eerst maar een land moet zijn voordat het een echte taal is zeg ik 1. ga maar eens midden in een fries dorp staan en vraag of de mensen gewoon Fries tegen je willen praten, je verstaat er geen hol van omdat je de taal niet begrijpt en je staat voor joker omdat je zo'n verbaasd gezicht gaat trekken.
    2. speciaal voor die ene gast die het erover had dat we eerst maar een eigen land moesten hebben zou ik zeggen, bekijk deze link ;) (ook voor op en top friezen leuk om te lezen) http://www.martinvrijland.nl/2014/06/12/geschiedvervalsing-ontdekt-friesland-was-een-eiland-bij-groenland-met-1-miljoen-inwoners/


    Mr. Dead is the only man who ALWAYS will keep his worth

    evilBiatch schreef:
    voor mensen die nog discuseren over of fries een officiële taal is en voor die ene idioot die zegt dat friesland eerst maar een land moet zijn voordat het een echte taal is zeg ik 1. ga maar eens midden in een fries dorp staan en vraag of de mensen gewoon Fries tegen je willen praten, je verstaat er geen hol van omdat je de taal niet begrijpt en je staat voor joker omdat je zo'n verbaasd gezicht gaat trekken.
    2. speciaal voor die ene gast die het erover had dat we eerst maar een eigen land moesten hebben zou ik zeggen, bekijk deze link ;) (ook voor op en top friezen leuk om te lezen) http://www.martinvrijland.nl/2014/06/12/geschiedvervalsing-ontdekt-friesland-was-een-eiland-bij-groenland-met-1-miljoen-inwoners/


    Heel leuk en aardig (van mij had Friesland mooi opgerot kunnen blijven) maargoed ik vind elke dialect oke. Maar Fries weg ermee. Ik sta op een camping in Drenthe. Van alle friesen die daar komen spreekt bijna geen 1 ouder normaal nederlands. En de kinderen maar 50%. Marokkanen en Turken moeten wrl nederlands leren dus laat die kut friesen het dan ook doen als ze in Nederland willen wonen.

    Robind19 schreef:
    (...)

    Heel leuk en aardig (van mij had Friesland mooi opgerot kunnen blijven) maargoed ik vind elke dialect oke. Maar Fries weg ermee. Ik sta op een camping in Drenthe. Van alle friesen die daar komen spreekt bijna geen 1 ouder normaal nederlands. En de kinderen maar 50%. Marokkanen en Turken moeten wrl nederlands leren dus laat die kut friesen het dan ook doen als ze in Nederland willen wonen.


    Wauw, doe even normaal. Als je zoveel commentaar hebt op Friezen, ga dan zelf maar in een land wonen waar zij niet wonen.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Florentina schreef:
    Hell no. Laat ze alsjeblieft eerst fatsoenlijk Nederlands leren, dat is een stuk nuttiger dan je te verdiepen in een bijna uitgestorven dialect.

    Precies. Ik vind het een beetje onnodig.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Robind19 schreef:
    (...)

    Heel leuk en aardig (van mij had Friesland mooi opgerot kunnen blijven) maargoed ik vind elke dialect oke. Maar Fries weg ermee. Ik sta op een camping in Drenthe. Van alle friesen die daar komen spreekt bijna geen 1 ouder normaal nederlands. En de kinderen maar 50%. Marokkanen en Turken moeten wrl nederlands leren dus laat die kut friesen het dan ook doen als ze in Nederland willen wonen.

    Jezus doe normaal. Wij Friezen kunnen gewoon Nederlands hoor.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Sciuto schreef:
    (...)
    Jezus doe normaal. Wij Friezen kunnen gewoon Nederlands hoor.
    Dat is knap want op de camping had ik buren en als die dochters er niet waren voor tolk kon je ze niks vragen.

    Robind19 schreef:
    (...) Dat is knap want op de camping had ik buren en als die dochters er niet waren voor tolk kon je ze niks vragen.

    Toevallig hebben wij gewoon Nederlandse les en ik ben ook Fries, dus ja. Ik praat toch ook gewoon Nederlands? Je zoekt echt ruzie nu. En ik ga nu ophouden, want ik heb geen hier echt geen zin in en ga mijn tijd er ook niet meer aan besteden. Dit is overigens een flutstelling.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Sciuto schreef:
    (...)
    Toevallig hebben wij gewoon Nederlandse les en ik ben ook Fries, dus ja. Ik praat toch ook gewoon Nederlands? Je zoekt echt ruzie nu. En ik ga nu ophouden, want ik heb geen hier echt geen zin in en ga mijn tijd er ook niet meer aan besteden. Dit is overigens een flutstelling.

    Ja nu op school wel. Maar ik heb het over de oudere