• De stelling van deze week luidt:
    Racisme is ook een deel van de vrijheid van meningsuiting

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    I am an idiot, I move.

    ik geef Overkill groot gelijk


    ~Born Tiger, Not Gonna Live Like a Dog~ Fame, Flash, Light. GIVE IT TO ME!

    Oneens.


    "Satan's friendship reaches to the prison door."

    Sundays schreef:
    Eens en oneens. Je kan moeilijk zeggen dat vrijheid van mening enkel mag wanneer iedereen het fijn vindt, maar ophoudt wanneer ze het niet meer leuk vinden. Langs de andere kant is meningsuiting een mening. "Ik vind mensen met een zwarte huidskleur minderwaardig" is iets heel erg om te zeggen, maar als dat jouw mening is, mag je die verkondigen, vind ik. Als je echter dingen zegt, gewoon en alleen om te kwetsen, dan houdt het daar op voor mij.


    Over het onderlijnde deel --> Hier ben ik het niet helemaal mee eens.. Niemand heeft het recht (het mag dan nog zijn "mening" zijn) om te zeggen dat een bepaald ras minderwaardig is.. Dit is geen mening meer maar gewoon de weerspiegeling van een persoon met een verkeerde houding...


    Why so serious? :]

    Nee want vrijheid van meningsuiting heeft zijn grenzen. Je mag namelijk geen haat zaaien, dat staat zelfs in de wet.


    " icarus had loved the sun, and so daedalus lost his. "

    Oneens, vrijheid tot meningsuiting heeft niet de maken met racisme. Racisme is het beledigen en denigreren van personen met een andere huidskleur. Beledigen en denigreren is iets heel anders dan het uiten van een mening. Toch voor een gedeelte eens, mocht iemand de mening hebben dat iemand van een ander ras minderwaardig is aan diegene zelf dan is dat een mening. Zolang er niets mee gedaan wordt blijft het een mening. Dan is het vrijheid tot meningsuiting.


    My name isn't Luna, but I sure know how to love good.

    Dan heeft een vader ook het recht een kind van zeven emotioneel te mishandelen, mogen we onze klasgenoot zo denigreren dat hij of zij geen andere uitweg meer ziet dan de dood en mogen we Joden in ghetto's opsluiten, gewoon omdat ze ons nu éénmaal niet aanstaan.

    Vrijheid van meningsuiting is een mensenrecht die draait om het feit dat je gerechtigd bent je eigen en tegenstrijdige denkbeelden te verkondigen en gewaarborgd bent om kritiek aan te leveren. En dat begrip houdt meteen bij wet ook twee beperkingen in, die deel zijn van het begrip:
    1.De menselijke basisrechten van de ander mogen niet worden geschonden. En gelijkheid is daar één van.
    2. Nog iets.

    Racisme is bij wet verboden. Kritiek leveren kan, satire kan (ondanks het spottende karakter dient dit om maatschappijkritiek te leveren. En dat is iets wat gewoon moet kunnen). Maar daar draait racisme niet om. Racisme is het beledigen, menselijk ontwaarden en de rechten inperken van andere individuen. Er valt hier zelfs niet eens over te discussiëren: racisme is bij wet verboden. Het is geen mensenrecht, maar een misdaad.

    [ bericht aangepast op 30 maart 2015 - 11:16 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Bijna alle algemene wetten hebben een vorm van beperking. Meestal zijn wetsartikelen als volgt opgesteld; De bepaling is conform aan de hoofdregel, daar er geen uitzondering in de wet staat. Het is alleen moeilijk subjectief te oordelen wanneer iets geen vrijheid van meningsuiting meer is.


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    Sundays schreef:
    Eens en oneens. Je kan moeilijk zeggen dat vrijheid van mening enkel mag wanneer iedereen het fijn vindt, maar ophoudt wanneer ze het niet meer leuk vinden. Langs de andere kant is meningsuiting een mening. "Ik vind mensen met een zwarte huidskleur minderwaardig" is iets heel erg om te zeggen, maar als dat jouw mening is, mag je die verkondigen, vind ik. Als je echter dingen zegt, gewoon en alleen om te kwetsen, dan houdt het daar op voor mij.

    Van mij mag je het best vinden en deze mening hebben, maar houd het dan in elk geval voor jezelf.
    Je mag alles doen en zeggen zolang je er een ander geen pijn mee doet.

    XxStar schreef:
    (...)
    Van mij mag je het best vinden en deze mening hebben, maar houd het dan in elk geval voor jezelf.
    Je mag alles doen en zeggen zolang je er een ander geen pijn mee doet.


    Als je zegt dat je mensen met een zwarte huidskleur minderwaardig zijn, dan denk ik dat mensen hier wel beledigd door kunnen raken. Je spreekt jezelf enigzins tegen.


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Chandler schreef:
    (...)

    Als je zegt dat je mensen met een zwarte huidskleur minderwaardig zijn, dan denk ik dat mensen hier wel beledigd door kunnen raken. Je spreekt jezelf enigzins tegen.

    Nee dat doe ik niet. Als je zegt dat de mensen minderwaardig zijn doe je ze pijn.

    [ bericht aangepast op 30 maart 2015 - 16:29 ]

    Oneens


    I appreciate the masterpiece that is you, because your existence alone is art

    Oneens, vrijheid van meningsuiting is oké, dat is goed, tot je er andere mensen opzettelijk pijn mee gaat doen. Dan is het geen vrijheid meer van meningsuiting, in mijn ogen.


    'If we wait until we're ready, we'll be waiting for the rest of our lives.' - Lemony Snicket

    XxStar schreef:
    (...)
    Nee dat doe ik niet. Als je zegt dat de mensen minderwaardig zijn doe je ze pijn.


    Maar je noemt het net een voorbeeld van een mening, en volgens jou mogen die mensen die mening hebben. Oké, laat maar, ik snap het niet meer.


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Oneens.


    chaos makes the muse

    Het is maar goed dat dat stukje "(dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)" eronder staat, anders had ik meteen een klacht ingediend (geen idee of dat kan, maar toch).
    Vrijheid van meningsuiting is het mogen uiten van je mening en ik weet vrij zeker dat de meesten het met me eens zijn dat iets als "zwarten" zijn minder belachelijk is, dat is geen mening meer, dat is gewoon weg iemand vreselijk beledigen en pesten alleen maar vanwege een kleur waar die persoon niets aan kan doen en een kleur die toevallig ook nog heel mooi is en iedereen uniek maakt. Mensen die discrimineren op grond van ras hebben naar mijn mening hulp nodig, want als niemand inziet dat een mens mooi is ongeacht het uiterlijk en dan vooral de kleur of afkomst dan is de wereld echt zo racistisch en harteloos bevolkt als sommige doemdenkers zeggen.