• De stelling van deze week luidt:
    Racisme is ook een deel van de vrijheid van meningsuiting

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    I am an idiot, I move.

    Dullahan schreef:
    (...)
    Dan begreep ik je verkeerd.


    Geen probleem. Kan gebeuren. (:


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Als vrije meningsuiting helemaal vrij vrij was geweest wel, en als iedereen echt zou zeggen wat je denkt, dan denk ik ook dat er veel racisme vrij komt.
    Maar gelukkig zegt niet iedereen alles wat er in zijn hoofd opkomt.
    (even voor de duidelijkheid, ik ben niet voor racisme!)


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Overkill schreef:
    (...)

    Je mag denken wat je wil volgens het strafboek. Het is namelijk alleen strafbaar om je in het openbaar beledigend uit te laten. In de praktijk wordt er overigens sowieso vrij weinig aan racisme gedaan. Er is immers regelmatig een tekort aan rechters in Nederland en racistische opmerkingen worden zo vaak gemaakt, dat het een onbegonnen zaak is dat aan te pakken. Alleen als je een politicus bent en je 'minder Marokkanen!' gaat roepen, wil je nog wel eens, onder druk van een antidiscriminatiebureau, vervolgd worden.


    Daar heb je helemaal gelijk in. Ik weet dat mijn zin verkeerd geïnterpreteerd kan worden, maar voor de duidelijkheid, bedoel ik nogmaals: het gaat niet op de gedachten. Zolang de gedachten niet in de praktijk zouden doorsluipen is er geen enkel probleem. Maar het probleem van racisme is dat het hier gaat om een denkbeeld, en denkbeeld bepaalt gedrag. Het denkbeeld sluipt vanzelf in het gedrag door, en dan is het dus geen denkbeeld meer. Maar een daadwerkelijk handelen. Dan zijn het, in tegenstelling tot het niet ingaan op seksuele drift, geen gedachten meer, die je alleen maar denkt. Je hebt inderdaad gelijk. Er wordt weinig aan gedaan, en dat is jammer. Ik zat nu wel in eerste instantie met politici in mijn hoofd toen ik dat ik dat bericht in quote schreef. Maar toch vind ik bovendien dat het ook op geheel maatschappelijk niveau, het racistisch opstellen van individuen, tegenover andere individuen, niet zomaar iets is wat valt te aanvaarden. Het is een gevaarlijk proces is die je zomaar kunt laten gebeuren. omdat ''het nu éénmaal zo is'' Ach ja, laten we er maar naar kijken. Neen. het is een maatschappelijk probleem, zoals er meer maatschappelijke problemen zijn. Er zijn andere wegen genoeg waarop maatschappelijke problemen kunnen aangepakt worden dan alleen het gerecht.

    [ bericht aangepast op 31 maart 2015 - 14:06 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Chandler schreef:
    (...)

    Mensen mogen dus racistisch zijn, zolang ze het maar voor zich houden?

    Ja, en zolang ze de mensen niet minderwaardig behandelen.

    XxStar schreef:
    (...)
    Ja, en zolang ze de mensen niet minderwaardig behandelen.


    Daar ben ik het helemaal mee eens!


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    XxStar schreef:
    (...)
    Ja, en zolang ze de mensen niet minderwaardig behandelen.


    Inderdaad. Daar komt in principe op neer. Zolang je de racisme - wet niet daadwerkelijk overtreedt, kan je er niet voor worden aangeklaagd. Je mag in je hoofd hebben wat je wilt, maar als je er niet naar dat idee handelt ook, bega je wettelijk geen racistische misdaad.

    [ bericht aangepast op 31 maart 2015 - 16:12 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Deze stelling is naar mijn mening verkeerd geformuleerd. Of racisme wel of niet wordt goedgekeurd (vanwege vrijheid van meningsuiting) is geen mening, maar een feit. Om hier antwoord op te geven, moet je gewoon kijken hoe de wet hierover is. Je zou, om deze stelling kloppend te maken, moeten zeggen: "Racisme moet zijn toegestaan, vanwege de vrijheid van meningsuiting." Of: "Racisme is een vorm van meningsuiting, en moet daarom zijn toegestaan."

    Als ik de stelling zo mag opvatten als ik hierboven heb voorgesteld, ben ik het oneens. Racisme is niet enkel meningsuiting. Racisme gaat over de opvatting dat het ene ras superieur zou zijn aan het andere. Bij racisme worden bepaalde mensen dus als het ware als minder gezien, en ook als minder behandeld. Ik vind dat ieder mens in principe gelijk is en dat mensen alleen echt ongelijk mogen worden behandeld als hiervoor een goede reden is, die gebaseerd is op hun daden, en dus niet op hun afkomst, geloof, geslacht, seksuele voorkeur, etc.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Eerlijk gezegd denk ik dat racistische gedachten ergens ook een onderdeel van vrijheid van meningsuiting zijn. Het is ten slotte niet verboden om iets tegen 'negers' of 'moslims' te hebben, maar het gaat erom wat je ermee doet. Zodra je ernaar gaat handelen, mensen van een ander ras gaat benadelen of haat gaat zaaien, dan gaat het te ver. Ikzelf doe altijd mijn best om geen enkele racistische gedachte te hebben, maar soms is het best moeilijk. Zo is het al een klein beetje racistisch als je 's nacht een donkere man tegenkomt en banger voor hem bent dan als hij blank zou zijn. En ik ben vast niet de enige die zichzelf er soms op betrapt zulke gedachten te hebben, ook al verwerp je die het liefste direct weer!
    Het is in mijn ogen dus niet verboden zulke gedachten te hebben, zolang je er niet naar handelt.


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Kern schreef:
    Eerlijk gezegd denk ik dat racistische gedachten ergens ook een onderdeel van vrijheid van meningsuiting zijn. Het is ten slotte niet verboden om iets tegen 'negers' of 'moslims' te hebben, maar het gaat erom wat je ermee doet. Zodra je ernaar gaat handelen, mensen van een ander ras gaat benadelen of haat gaat zaaien, dan gaat het te ver. Ikzelf doe altijd mijn best om geen enkele racistische gedachte te hebben, maar soms is het best moeilijk. Zo is het al een klein beetje racistisch als je 's nacht een donkere man tegenkomt en banger voor hem bent dan als hij blank zou zijn. En ik ben vast niet de enige die zichzelf er soms op betrapt zulke gedachten te hebben, ook al verwerp je die het liefste direct weer!
    Het is in mijn ogen dus niet verboden zulke gedachten te hebben, zolang je er niet naar handelt.

    Nu kom je bij de vraag wat racisme precies inhoudt. Volgens mij staat racisme niet meteen gelijk aan het hebben van vooroordelen en voorkeuren, al zijn ze soms best duidelijk en extreem. Volgens mij houdt racisme in dat je ook naar deze vooroordelen en voorkeuren handelt. Maar er zijn sowieso meerdere manieren waarop je het woord racisme kunt opvatten.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Een mening moet wel ergens op gebaseerd zijn, vind ik. En als je een heel ras beledigd heb je vast niet voor elk persoon een goede reden. Oneens, dus.


    What do we say to the god of death? ''Not today.''

    Overkill schreef:
    GW artikel 7 lid 3
    Voor het openbaren van gedachten of gevoelens door andere dan in de voorgaande leden genoemde middelen heeft niemand voorafgaand verlof nodig wegens de inhoud daarvan, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

    En wat zegt de wet nog meer:

    Artikel 137c Sr
    Het is strafbaar om het zich in het openbaar beledigend uit te laten over een groep wegens hun ras, godsdienst of levensovertuiging, seksuele gerichtheid of handicap;

    Artikel 137d Sr
    Er is een verbod tot het in het openbaar aanzetten tot discriminatie, haat of geweld tegen leden van groepen vanwege bovengenoemde kenmerken en ook vanwege geslacht;

    Met andere woorden: racisme is volgens de wet gewoon verboden en nee, het is dus geen fucking vrijheid van meningsuiting. Voordat mensen ermee gaan roepen, zoals bijna altijd wel gebeurt in een discussie, mogen ze eerst maar eens opzoeken wat vrijheid van meningsuiting inhoudt.


    Hier ben ik het enorm mee eens. x


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Ehm, nee. Echt niet mee eens. Ik vind het echt niet oké als je met je 'vrije meningsuiting' anderen uitstoot of kwetst. Dus: Helemaal oneens.


    I've hurt you again. How foolish can one man be?

    Ik ben er niet mee eens, en weet je waarom niet.
    Ik wordt gediscrimineerd op school omdat ik Joods ben, en ook omdat ik half Pools ben.
    En dat noem ik niet echt vrijheid van meningsuiting, dus als iemand nog iets te zeggen heeft daarover.
    Moet je maar iets goede verzinnen, want beter dan dit kan ik het niet uitleggen...


    tiptoe through the tulips...

    Oneens! Dat je vrijheid van meningsuiting hebt, betekend niet dat je andere mensen kunt gaan beledigen en discrimineren en dat soort dingen.
    Vrijheid van meningsuiting kan ook zonder beledigingen.

    Vrijheid betekend kunnen doen en laten wat je wilt.
    Wat ik me vooral afvraag is in hoeverre dit geld.
    Vrijheid is namelijk niet hetzelfde als het recht hebben anderen te schaden.


    badam, tssss