• Is hier nog geen topic over?

    Morgen beginnen de eindexamens en ik ben echt bang. Ik weet niet wanneer ik er klaar voor ben en dat is echt niet fijn. Ik heb ook niet echt veel gedaan nog. Economie heb ik maandag en daar heb ik wel heel veel voor gedaan, maar Nederlands niet. Nu is Nederlands mijn beste vak, maar toch maak ik me echt zorgen. Gelukkig heb ik de rest van de week vrij, maar die volgende week geschiedenis, Frans, wiskunde en Engels. Feest. Het is zo stom dat geschiedenis een heel ander examen is en dat ik nu al helemaal niet weet waar ik aan toe ben xd.

    Dus, hoe zit het met jullie? Zijn jullie er klaar voor of hebben jullie nog tips?


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Duits is het eerste examen waarbij ik verzekerd ben van een voldoende, omdat ik alle antwoorden had overgeschreven op een blaadje om vervolgens mee naar huis te nemen. : D


    'I don't want to leave her just because she makes me a better person.'

    Jemig, ik wist dat het VWO Nederlands examen zou veranderen, maar niet dat het zoveel zou veranderen. Wat ontzettend veel meerkeuze vragen zeg, en praktisch niks samenvatten. Ik wilde dat ik dat vorig jaar had gehad haha.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    iemand die ook fangirlde bij het kua examen?


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Celaena schreef:
    Jemig, ik wist dat het VWO Nederlands examen zou veranderen, maar niet dat het zoveel zou veranderen. Wat ontzettend veel meerkeuze vragen zeg, en praktisch niks samenvatten. Ik wilde dat ik dat vorig jaar had gehad haha.


    Bij Havo zou het ook veranderen en ik vond dat we juist veel open vragen hadden, maar ik kan nou niet zeggen dat het drastische veranderingen zijn geweest, alleen dan dat die samenvattingsopdracht er niet meer was.


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Ik moet zeggen dat ik kunst makkelijker vond dan ik aanvankelijk dacht dat het zou worden, maar ik heb wel de volle 3 uur gezeten. Idem dito Nederlands en Duits bijna de volle 2,5 uur. Ik heb recht op verlenging en hoewel ik er tot nu toe nog geen gebruik van heb gemaakt, geeft het wel rust als ik nog best wat opgaven moet en het laatste kwartier van de reguliere tijd ingaat. Ik schrok me dood toen ik bij Nederlands na 3 kwartier nog maar 6 opgaven had gedaan. Duits vond ik heel erg lang door de vele teksten, maar ze gingen er niet heel diep op in, dus dat scheelde wel. Alleen telkens opnieuw lezen en arceren en zo, ja, duurt lang. Ben benieuwd naar geschiedenis, Engels en maatschappijwetenschappen.

    Vind het overigens wel ronduit slecht dat ze in één jaar twee compleet nieuwe exams introduceren. Als je echt graag centjes wil besparen als overheid op zittenblijvers en zakkers, moet je vooral niet gaan stunten met nieuwe examens. Linke soep, kijk maar naar Nederlands van vwo.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Page394 schreef:
    (...)

    Bij Havo zou het ook veranderen en ik vond dat we juist veel open vragen hadden, maar ik kan nou niet zeggen dat het drastische veranderingen zijn geweest, alleen dan dat die samenvattingsopdracht er niet meer was.


    Er zat ook geen argumentatieschema in. Vond ik opvallend, omdat ze die ook op de schop hebben gedaan en hebben versimpelt, maar die voorbereiding was dus achteraf onnodig geweest. Er waren meer drogredenen dan ik had gedacht, maar niet buitensporig veel.

    Baneful schreef:
    iemand die ook fangirlde bij het kua examen?


    Kunst Algemeen? Over wat precies? Vwo of Havo, haha? Bij Havo vond ik 'm zelf nogal gericht op de commerciele kant van de kunst, maar ik vond het gedeelte dat over De' Medici's en met name Cosimo I ging heel erg leuk, omdat ik dat het interessantste vond van de Hofcultuur tesaam met het hoofdstuk over het hof van Lodewijk XIV. Verder vond ik 't leuk dat The Phantom of the Opera erin voorkwam, want ik vond de film erg leuk en ik vond het leuk om zo meer over de musical te weten te komen.

    Katerina schreef:
    Wie begreep er iets van kunst havo?
    medici was zelfs vwo stof volgens cito zelf


    Ik vond het gedeelte over De' Medici juist het makkelijkste.

    [ bericht aangepast op 14 mei 2015 - 18:28 ]


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Kunst Algemeen is volgens mij zo anders dan tehatex.


    i put the fun in funeral

    Overkill schreef:
    Kunst Algemeen is volgens mij zo anders dan tehatex.


    Ik had nog nooit van tehatex gehoord tot het moment dat ik op het examenrooster keek :'D


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Overkill schreef:
    Kunst Algemeen is volgens mij zo anders dan tehatex.

    Wat krijg je bij tehatex dan? Bij Kunst Algemeen krijg je op het examen zeg maar drie verschillende thema's (in dit geval de Notre Dame, Blauwbaard en Disney op vwo) waar vervolgens vragen over gesteld worden die passen bij de tijdsperiodes/stromingen uit de kunstgeschiedenis waarover je moest leren. Je krijgt dan afbeeldingen, teksten en film- en muziekfragmenten waarbij je die vragen moet beantwoorden.
    Ik heb eigenlijk geen idee wat tehatex precies inhoudt en hoe ze de vragen daarbij stellen op het examen en wat het verschil dus is. Ik ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig (:


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Ik vond Kunst Havo vreselijk gaan. Het eerste gedeelte ging nog wel, maar de marketing technieken en alles vond ik niet te doen!


    Seasons will change, but I shall remain

    BlueJays schreef:
    (...)
    Wat krijg je bij tehatex dan? Bij Kunst Algemeen krijg je op het examen zeg maar drie verschillende thema's (in dit geval de Notre Dame, Blauwbaard en Disney op vwo) waar vervolgens vragen over gesteld worden die passen bij de tijdsperiodes/stromingen uit de kunstgeschiedenis waarover je moest leren. Je krijgt dan afbeeldingen, teksten en film- en muziekfragmenten waarbij je die vragen moet beantwoorden.
    Ik heb eigenlijk geen idee wat tehatex precies inhoudt en hoe ze de vragen daarbij stellen op het examen en wat het verschil dus is. Ik ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig (:


    Jullie kregen Disney op vwo? (huil)


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Kauai schreef:
    (...)

    Jullie kregen Disney op vwo? (huil)


    Ja, we mochten stukjes film van Sneeuwwitje en de Drie Biggetjes en de Klokkenluider van Notre Dame kijken ^^ De vragen vond ik iets minder leuk, maar het blijft natuurlijk toch een examen.
    Wat voor thema's hadden jullie op havo dan?

    [ bericht aangepast op 14 mei 2015 - 19:17 ]


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Killua schreef:
    (...)

    Ik had nog nooit van tehatex gehoord tot het moment dat ik op het examenrooster keek :'D


    Ik had ook nog nooit van tehatex gehoord tot het moment dat ik op het examenrooster keek (cat). Op mijn school wordt het namelijk gewoon tekenen genoemd. Het vak bestaat uit een praktisch deel, tekenen/schilderen, en een theoretisch deel, kunstgeschiedenis, en voor beide heb ik zowel school- als centraal examens. Het afgelopen CE tehatex telde dan ook maar voor 25% mee.
    Het wordt tehatex genoemd omdat de vakken handvaardigheid en textiel ook een praktisch en theoretisch deel hebben, waarvan het theoretische gedeelte over dezelfde stof gaat als van tekenen. Dus hebben ze het maar allemaal bij elkaar gegooid. Ze hadden het beter gewoon kunstgeschiedenis kunnen noemen.

    BlueJays schreef:
    (...)
    Wat krijg je bij tehatex dan? Bij Kunst Algemeen krijg je op het examen zeg maar drie verschillende thema's (in dit geval de Notre Dame, Blauwbaard en Disney op vwo) waar vervolgens vragen over gesteld worden die passen bij de tijdsperiodes/stromingen uit de kunstgeschiedenis waarover je moest leren. Je krijgt dan afbeeldingen, teksten en film- en muziekfragmenten waarbij je die vragen moet beantwoorden.
    Ik heb eigenlijk geen idee wat tehatex precies inhoudt en hoe ze de vragen daarbij stellen op het examen en wat het verschil dus is. Ik ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig (:


    Tehatex is, zoals ik hierboven al schreef, eigenlijk gewoon kunstgeschiedenis. Van gotiek tot dada, elke kunststroming die je kan bedenken hebben we behandeld. Het thema van het centraal theorie examen was engagement, dus kunstwerken die politiek of sociaal geëngageerd zijn. De kunstwerken die voorkwamen op het examen kende ik bijna geen van alle, dus het was veel meer een kwestie van toepassen dan van leren.


    i put the fun in funeral

    ik bedoelde het vwo kunst examen dus ^


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    @Overkill

    Oh wauw lekker handig dan dat niemand je vertelt hoe je examen heet xd Het vak dat bij jou op school tekenen heet, klinkt mij eigenlijk hetzelfde in de oren als het vak dat bij mij op school kunst heet. Dat is namelijk ook kunstwerkjes maken + kunstgeschiedenis, volgens mij.
    Ik vraag me echt af waarom ze dan allebei een apart centraal schriftelijk examen moeten hebben.


    Medb - Pronouced as [me-èv]