• Hoihoi!
    Het verbaasde me dat er nog geen algemeen topic over is gemaakt, omdat de eindexamens hier in Nederland al over minder dan een maand beginnen. En aangezien ik het leuk vind om te lezen over hoe anderen de eindexamens ervaren/ervaren hebben, besloot ik om dan maar zelf het topic aan te maken.
    Ik doe volgende maand gymnasium eindexamen, NG-profiel. Scheikunde en Natuurkunde gaan superslecht bij mij, dus ik heb nog heel wat te doen deze vakantie!

    Dus, wie van jullie doen er dit jaar allemaal eindexamens? Lukt het leren een beetje bij jullie, heb je er vertrouwen in, extra tips?

    xx


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Donderdag heb ik examen Nederlands
    En vrijdag Scheikunde...
    Ontzettend nerveus voor scheikunde!

    P.S. aan diegene die niet wist hoe een teken examen eruit zag: je kan alle examens van de vorige jaren op internet opzoeken - dan heb je een beetje een beeld van hoe het eruit ziet :)


    --

    Hooverphonic schreef:
    (...)

    Heet jouw examen tekenen tehatex?

    Beetje stom dat jij vwo doet want ik doe havo. Ik heb namelijk een best uitgebreide examentraining gehad daarvoor.

    Cool trouwens, we hebben echt bijna hetzelfde vakkenpakket. Jij hebt gewoon twee vakken meer haha


    Ehh, volgens mij wel.

    En muah, het ligt meer aan onze lerares. Die is echt vreselijk. Niet gewoon onaardig, maar ze heeft gewoon helemaal niets aan theorie gedaan behalve die stencils uit haar hoofd geleerd, die overigens gewoon met google translate vertaalde wikipediapagina's zijn, en het letterlijk zo in de les verteld, zichzelf af en toe tegensprekend. Maar hoe je bepaalde technieken herkent weet ik nu bijvoorbeeld dus niet. En voorstelling/vormgeving snap ik ook pas sinds vandaag, omdat we training van een andere docent hadden die er wel wat van bakte.
    Plus dit soort dingen: bij het CPE heeft ze op de inleverdag tegen een meisje gezegd dat ze haar werk lelijk vond, en zij heeft vervolgens haar halve doek overgeschilderd en is opnieuw begonnen, met behulp van een andere docent. Verder heeft die lerares tijdens zich tijdens het hele proces überhaupt zo goed als niet bezig gehouden met wat we aan het maken waren. In een paar dagen hebben we meer aan de andere leraren uit de sectie gehad dan aan haar in het hele jaar bij elkaar.

    Welke vakken heb jij dan niet?

    JellalFernandes schreef:
    Donderdag heb ik examen Nederlands
    En vrijdag Scheikunde...
    Ontzettend nerveus voor scheikunde!

    P.S. aan diegene die niet wist hoe een teken examen eruit zag: je kan alle examens van de vorige jaren op internet opzoeken - dan heb je een beetje een beeld van hoe het eruit ziet :)


    Ja, dat was ik. We hebben vandaag wat meer examentraining gehad, though. Onze leraar zei trouwens dat hij vermoedde dat Grayson Perry erin zou komen omdat die nu in Maastricht tentoon wordt gesteld en dus actueel is, hoewel hij niet in de stencils zit. Maar dat hoeft ook niet om in het examen te komen. Dus misschien heeft men daar hier nog wat aan.
    Maar ik bedoelde meer dat ik niet echt wist wat ik ervoor moet leren. Ik heb 2 oude examens tot mijn beschikking nu (de rest zit geen plaatjes bij ivm copyright en ze zelf erbij zoeken is zoveel gedoe. Maar goed. Ik ben sowieso die stencils aan het lezen en ik zal kijken of er nog wat over kunst in een of andere krant heeft gestaan, recentelijk. En verder misschien een beetje naar stromingen kijken of misschien duik ik van het weekend een museum in. Iemand zin om mee te gaan?

    [ bericht aangepast op 9 mei 2016 - 21:24 ]


    Thou shallt not stir one foot to seek a foe.

    Eledhel schreef:
    Hier nog zo'n artikel over het Nederlands examen. Ik ben benieuwd naar donderdag, haha.


    Ahh, deze is ook echt goed. Dankjewel. En ja, ik ook. ;/


    Thou shallt not stir one foot to seek a foe.

    Wow @ Edderkop dat is echt best wel slecht van die docent. :/

    Ik weet dat het bij het examen Havo van tehatex vooral de nadruk ligt op de middeleeuwen en de moderne kunst.
    Dus vanaf de 19e eeuw (neoclassicisme) tot aan nu en de middeleeuwen. (En daar ligt waarschijnlijk de nadruk op Romaans en Gotiek. Mijn docent dacht dat de vroegchristelijke kunst niet heel erg aan de orde zal komen)
    Dus de renaissance en de barok hoef je niet te leren, en de klassieke oudheid ook niet echt, hoewel dat misschien wel slim is omdat het neoclassicisme daar weer veel raakvlakken mee heeft.
    Het examen bestaat trouwens uit vier blokken waarvan het eerste blok altijd over architectuur gaat.

    Mijn docent zei trouwens dat het goed is om van elke stroming een kleine samenvatting te maken en dan een paar vragen te beantwoorden. Zoals:
    -Wanneer de stroming is ontstaan. En welke culturele context/maatschappelijke ontwikkeling was toen actueel?
    -Waarom is de stroming ontstaan?
    -Waar kan je de stroming aan herkennen? (aspecten v/d vormgeving + aspecten v/d voorstelling)

    Maar ik heb geen idee of het ongeveer hetzelfde is als voor vwo.

    Ik doe trouwens MAW en wiskunde A niet. ^^

    [ bericht aangepast op 10 mei 2016 - 11:49 ]


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Edderkopp schreef:
    (...)

    Ja, dat was ik. We hebben vandaag wat meer examentraining gehad, though. Onze leraar zei trouwens dat hij vermoedde dat Grayson Perry erin zou komen omdat die nu in Maastricht tentoon wordt gesteld en dus actueel is, hoewel hij niet in de stencils zit. Maar dat hoeft ook niet om in het examen te komen. Dus misschien heeft men daar hier nog wat aan.
    Maar ik bedoelde meer dat ik niet echt wist wat ik ervoor moet leren. Ik heb 2 oude examens tot mijn beschikking nu (de rest zit geen plaatjes bij ivm copyright en ze zelf erbij zoeken is zoveel gedoe. Maar goed. Ik ben sowieso die stencils aan het lezen en ik zal kijken of er nog wat over kunst in een of andere krant heeft gestaan, recentelijk. En verder misschien een beetje naar stromingen kijken of misschien duik ik van het weekend een museum in. Iemand zin om mee te gaan?


    Je kan ook de syllabus opzoeken op internet. Die hebben wij uitgeprint. Bovendien komt er geen actueel nieuws in het examen aangeizen de examens like 2 jaar geleden zijn gemaakt. Je kunt dus beter kijken wat er 2 jaar geleden actueel is :P


    --

    JellalFernandes schreef:
    (...)

    Je kan ook de syllabus opzoeken op internet. Die hebben wij uitgeprint. Bovendien komt er geen actueel nieuws in het examen aangeizen de examens like 2 jaar geleden zijn gemaakt. Je kunt dus beter kijken wat er 2 jaar geleden actueel is :P


    Yeah, volgens die docent hóéft dat wat op het examen komt dus niet in de syllabus te staan en zijn leerlingen daar al eerder akelig door verrast. Dat van die twee jaar zou ik niet weten. Maar hij had dus dit vermoeden en ik dacht ik geef het door. Je hoeft er niets mee te doen hoor.


    Thou shallt not stir one foot to seek a foe.

    Hooverphonic schreef:
    Wow @ Edderkop dat is echt best wel slecht van die docent. :/

    Ik weet dat het bij het examen Havo van tehatex vooral de nadruk ligt op de middeleeuwen en de moderne kunst.
    Dus vanaf de 19e eeuw (neoclassicisme) tot aan nu en de middeleeuwen. (En daar ligt waarschijnlijk de nadruk op Romaans en Gotiek. Mijn docent dacht dat de vroegchristelijke kunst niet heel erg aan de orde zal komen)
    Dus de renaissance en de barok hoef je niet te leren, en de klassieke oudheid ook niet echt, hoewel dat misschien wel slim is omdat het neoclassicisme daar weer veel raakvlakken mee heeft.
    Het examen bestaat trouwens uit vier blokken waarvan het eerste blok altijd over architectuur gaat.

    Mijn docent zei trouwens dat het goed is om van elke stroming een kleine samenvatting te maken en dan een paar vragen te beantwoorden. Zoals:
    -Wanneer de stroming is ontstaan. En welke culturele context/maatschappelijke ontwikkeling was toen actueel?
    -Waarom is de stroming ontstaan?
    -Waar kan je de stroming aan herkennen? (aspecten v/d vormgeving + aspecten v/d voorstelling)

    Maar ik heb geen idee of het ongeveer hetzelfde is als voor vwo.

    Ik doe trouwens MAW en wiskunde A niet. ^^


    Lol ja, maar we zijn op het moment aan het klagen bij teamleiders en zo.

    En nee, vwo is anders. Die van ons richt zich nauwelijks op periodes, maar een beetje op stromingen en voornamelijk op engagement (sociaal/politiek/emancipatie/utopie). Maar dat van die stromingen samenvatten is wel slim. Dat ga ik een dezer dagen nog wel doen.

    Ahh, oké. Relaxed. ;p


    Thou shallt not stir one foot to seek a foe.

    Ik vind wel dat tekenen allemaal heel vaag is met de antwoorden. Het is best moeilijk. Bij wiskunde moet je gewoon een bepaalde berekening doen die je krijgt aangeleerd, maar bij tekenen is dat niet zo. Bij wiskunde weet je van jezelf meestal wel of het fout is en bij tekenen niet. Dat is wel een beetje het vervelende. Gelukkig sta ik afgerond een 8, dus hoef ik niet heel hoog te halen (al wil ik dat natuurlijk wel haha)

    [ bericht aangepast op 10 mei 2016 - 14:19 ]


    --

    Ik hoop voor jullie dat het tekenen-examen een stuk minder lang is dan dat van 2014. Dat was een ware hel. Kon je continu blijven schrijven, zonder na te denken over je antwoorden, en dan kreeg je het nog niet af. Het was tevens het examen waarover het meest werd geklaagd, meen ik me te herinneren, althans voor VWO wel.


    Slightly drunk.

    Jerker schreef:
    Ik hoop voor jullie dat het tekenen-examen een stuk minder lang is dan dat van 2014. Dat was een ware hel. Kon je continu blijven schrijven, zonder na te denken over je antwoorden, en dan kreeg je het nog niet af. Het was tevens het examen waarover het meest werd geklaagd, meen ik me te herinneren, althans voor VWO wel.

    Bedoel je het Kunst examen? Met Andre Hazes' liedjes en zo? Man, die was inderdaad echt lang Oo


    "Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” - C.S. Lewis

    Bedoel je het Kunst examen? Met Andre Hazes' liedjes en zo? Man, die was inderdaad echt lang Oo

    Nee, ik bedoel het tekenen-examen. Kunstgeschiedenis. De Aardappeleters, en zo.


    Slightly drunk.

    Jerker schreef:
    (...)
    Nee, ik bedoel het tekenen-examen. Kunstgeschiedenis. De Aardappeleters, en zo.

    Oh, oké, ik had kunst en daar viel dus kunstgeschiedenis onder XD was een heel stuk van het tentamen gewijd aan Andre Hazes.


    "Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” - C.S. Lewis

    Doet me trouwens denken aan het biologie-examen van datzelfde jaar. Ik stond een 7,5 voor biologie en wat haal ik op mijn examen? Een magere 5,8. Herkansen dus. Wat denk je? Tweede keer had ik een 4,8. Oh, wat schaamde ik me tegenover mijn biologiedocent op wie ik tevens zo verliefd was. Nu had ik de kans om mezelf te bewijzen, en wat doe ik, ik verkloot het gewoon.


    Slightly drunk.

    Heeft iemand van jullie voor Nederlands het VWO-voorbeeldexamen van 2015 gemaakt? Zo ja, vonden jullie hem ook zo lastig? Ik had maar een 5.7 (ik had als n-term gewoon 1 gebruikt), terwijl ik er wel serieus aan had gewerkt. Fijn voor mijn vertrouwen, zo twee dagen voor het echte examen =P

    [ bericht aangepast op 10 mei 2016 - 15:32 ]


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Ik besef dag na dag hoe erg ik mijn tijd heb verspild. Ik heb voor zoveel vakken geen bal gedaan en nu word ik echt bang. :')


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted