• De laatste tijd ben ik bezig geweest met het herschrijven van mijn verhaal en daarvoor moet nog heel veel research gedaan worden (dit had ik moeten doen voordat ik ging schrijven, maar hey, waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?). Naast deze story moet ik ook vaak andere soorten research doen voor verhalen en soms heb ik wel eens random vragen die ik niet echt makkelijk op google kan vinden en gewoon wel ergens zou willen droppen. Het leek mij een goed idee om hier een topic voor aan te maken, omdat iedereen vast wel eens ergens research voor moet doen en dan kunnen we elkaar helpen.

    VRAGENLIJST
    • Is het realistisch als een personage tijdens de tweede wereld oorlog (in Rusland) twee rangen promoveert in een tijdsspan van 3/4 jaar? — Verkleurd


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    MT, dit is handig.


    i wanna die with you once or twice.

    Dat noemen ze dan iets contradictorisch :P Maar oké, ik denk dat je beter naar de anderen luistert want ik ben niet zo'n kenner en basseer mij voornamelijk op films die ik ooit gezien heb :)

    [ bericht aangepast op 31 aug 2017 - 9:39 ]

    Ah super bedankt voor alle uitgebreide antwoorden! Hier kom ik weer een heel stuk verder mee (:


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    MT


    Physics is awesome

    Hypothetisch gezien: wanneer je iemand een messteek toedient in de long en het hart, wat zou het verschil zijn in liters bloedverlies wanneer het slachtoffer nog leeft en wanneer de messteken post mortem toegediend worden?

    En, als de moordenaar cologne draagt (als vrouw), hoe snel vervaagt die geur genoeg om niet meer op te vallen?

    On today's case of I swear I'm not going to kill somebody, I'm a writer



    You can't keep dancing with the devil and ask why you're still in hell

    Gewone parfum blijft gemiddeld ongeveer 4-6 uur waarneembaar.

    Geen idee over de steken. Uh.. Google is your friend?

    Hahaha omg ikr. Mijn internetgeschiedenis is echt niet oke xD

    [ bericht aangepast op 31 aug 2017 - 20:00 ]


    SIC | PARVIS | MAGNA

    Cayline schreef:
    Gewone parfum blijft ongeveer 4-6 uur waarneembaar.

    Geen idee over de steken. Uh.. Google is your friend?

    Hahaha omg ikr. Mijn internetgeschiedenis is echt niet oke xD


    Aight. Thanks!
    Ik durf niet meer te google'en dude. Volgens mij sta ik nu al op de radar van de staatsveiligheid. (cat)
    Also, can't find it.


    You can't keep dancing with the devil and ask why you're still in hell

    Same. Zat net te zoeken, maar niemans heeft het over liters.
    Ook wel logisch op zich. Als iemand een steekwond heeft in hart of longen denk ik dat de prioriteit is dit persoon te helpen en niet met een maatbeker de liters meten ;)
    Het is wel veel erger dan een gewone vleeswond.
    Als ik dit soort dingen niet kan vinden hou ik het meestal ook gewoon vaag. ",Het bloed spoot uit zijn been," ofzo.
    Het is duidelijk dat het erger is, maar je weet niet precies hoeveel liter bloed die persoon verliest. Denk ook niet dat je dat moet vermelden haha. " En er spoot 1,2 liter uit zijn borstkas." XD


    SIC | PARVIS | MAGNA

    Caricia schreef:
    Hypothetisch gezien: wanneer je iemand een messteek toedient in de long en het hart, wat zou het verschil zijn in liters bloedverlies wanneer het slachtoffer nog leeft en wanneer de messteken post mortem toegediend worden?

    En, als de moordenaar cologne draagt (als vrouw), hoe snel vervaagt die geur genoeg om niet meer op te vallen?

    On today's case of I swear I'm not going to kill somebody, I'm a writer




    Over het parfum: dat hangt er vanaf hoe duur het parfum is (En hoeveel je op doet). Duurdere parfums hebben meerdere "lagen" of tonen die je ruikt. Met het net op spuiten is de bovenste toon die snel vervaagd, daarna ga je over op de langere tonen die erg lang kunnen blijven hangen als je een kwalitatief parfum zoals Chanel gebruikt (Ik heb eens Chanel nummer 5 in de vroege ochtend op gedaan en na een dag school en reis naar huis rook iemand het thuis dus grof om gerekend was dat zo'n 8 uur). Heb je een luchtje van de Primark oid dan zal dat veel korter zijn.


    Over de messteek: als je steekt in de longen, ofwel tussen de ribben of net onder het borstbeen zal het flink bloeden, in het hart ook, maar dat stopt er dan tamelijk snel mee, waarna het bloed niet meer wordt rondgepompt en dus niet meer eruit kan gutsen.
    Als je eerst in het hart steekt en hem dus half doormaakt en dan pas in de longen zal er uit de laatste wond minder bloed komen.
    Als beide wonden postmortem worden toegebracht zal er wat bloed uitkomen (zeker als het met flink wat kracht gaat) maar het zal er niet uitspuiten en ook niet lopen als een kraantje. Het hart klopt niet dus pompt het bloed niet rond, waardoor er geen druk wordt uitgeoefend op de vloeistof en hij er dus niet continu wordt "uitgeduwd".

    Als je wilt dat hij doodbloed moet het heel erg bloeden en moet hij liters verliezen (volgens mij na 2 liter ben je wel klaar).


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Cayline schreef:
    Same. Zat net te zoeken, maar niemans heeft het over liters.
    Ook wel logisch op zich. Als iemand een steekwond heeft in hart of longen denk ik dat de prioriteit is dit persoon te helpen en niet met een maatbeker de liters meten ;)
    Het is wel veel erger dan een gewone vleeswond.
    Als ik dit soort dingen niet kan vinden hou ik het meestal ook gewoon vaag. ",Het bloed spoot uit zijn been," ofzo.
    Het is duidelijk dat het erger is, maar je weet niet precies hoeveel liter bloed die persoon verliest. Denk ook niet dat je dat moet vermelden haha. " En er spoot 1,2 liter uit zijn borstkas." XD


    Haha, ik zie ze al helemaal staan met hun maatbekertje :')

    Point is; Wanneer er geen lichaam is moet het slachtoffer 2/3 van zijn complete volume aan bloed verliezen/achterlaten voor ze het kunnen behandelen als moord. Vandaar de liters. En uit curiositeit, laten we daar ook maar direct eerlijk in zijn. Bij nader inzien had ik dat beter kunnen vermelden.

    @MONA Thanks! En welkom op de lijst van mensen waar ik geen ruzie mee wil :')


    You can't keep dancing with the devil and ask why you're still in hell

    Oh haha. Tja. Lol. Schrijf je misdaad shit ofzo?

    Yay, ik voel me vereerd ;)


    SIC | PARVIS | MAGNA

    Caricia schreef:
    (...)

    Haha, ik zie ze al helemaal staan met hun maatbekertje :')

    Point is; Wanneer er geen lichaam is moet het slachtoffer 2/3 van zijn complete volume aan bloed verliezen/achterlaten voor ze het kunnen behandelen als moord. Vandaar de liters. En uit curiositeit, laten we daar ook maar direct eerlijk in zijn. Bij nader inzien had ik dat beter kunnen vermelden.

    @MONA Thanks! En welkom op de lijst van mensen waar ik geen ruzie mee wil :')


    Cass. Please, U creep :W

    Als je zeker wil zijn, snij je ze de keel over of, in de plaats van een steekwonde, steek je het mes in het hart en draai je het een aantal keer hardhandig om in de wonde. Zowel om deze te vergroten (meer bloedverlies) als om ze met 100% zekerheid fataal te maken.

    Kijk hier eens naar!


    Soms ben ik het sterkste wijf ter wereld en soms ben ik een kwartelei.

    Livor mortis is de verkleuring van het lichaam op de laagst gelegen plekken. Dit komt doordat het bloed naar beneden zakt als het niet meer wordt rondgepompt. Livor mortis treedt dus post mortem op. Dit proces treedt op na ongeveer twee uur en is compleet na tien uur. Als iemand tien uur na het intreden van de dood wordt gestoken, zal er nergens bloed te zien zijn; dit is allemaal omlaag gezakt en gestold.
    Note: de donkerpaarse verkleuring van de huid is niet zichtbaar op de plek waar onderhuids gelegen bot op de grond ligt: schouder/heup/hielen/ellebogen, etc.

    Aanvulling:
    Het bloedverlies dat door een steekwond optreedt, wordt hemorragische shock genoemd. Dit betekent dat de bloeddruk gevaarlijk laag wordt. Deze shock treedt op bij bloedverlies van meer dan 30%. Er kunnen twee dingen gebeuren: ofwel er treden compensatoire mechanismen in werking, waardoor de bloeddruk weer normaal wordt en de persoon kan herstellen, ofwel de bloeddruk zakt nog verder. Dit laatste kan gebeuren door 4 dingen:
    - Het falen van de vasoconstrictieve respons: hypotensie (lage bloeddruk) geeft normaal aanleiding tot het afgeven van neurotransmitters die de bloeddruk weer herstellen. Als de bloedvaten in het geval van persisterende hypotensie langdurig worden blootgesteld aan deze neurotransmitters, treedt gewenning op en wordt het effect teniet gedaan. Zo daalt de bloeddruk nog verder.
    - Falen van de capillaire refill: de precapillaire sfincters verslappen, waardoor meer bloed ontsnapt naar de niet-vitale bloedvaten, waardoor er een netto bloedverlies optreedt in de vitale bloedvaten. Ook kan, als dit fenomeen ernstiger wordt, afsterving van hartweefsel optreden waardoor de hemorragische shock verandert in een cardiogene shock.
    - Hartfalen: verzuring (acidose) in het bloed zorgt ervoor dat minder calcium in het hart beschikbaar is, waardoor de contractiliteit (samentrekkingskracht) verlaagd wordt. Hierdoor wordt het hartminuutvolume lager, wat bijdraagt aan shock.
    - Centraal zenuwstelsel depressie: ischemie (zuurstoftekort, doordat het bloedvolume en dus de hematocrietwaarde is verlaagd) versterkt de respons in de cardiovasculaire centra in de hersenen, maar persisterende ischemie die ook de hersenen aantast, zal logischerwijs een negatief effect hebben op deze centra. Daardoor wordt de sympathische respons van het hart verminderd en de bloeddruk daalt verder.

    Ik hoop dat dit een beetje behulpzaam is. (flower)

    [ bericht aangepast op 31 aug 2017 - 21:12 ]


    oi, suzy

    Caricia schreef:
    (...)

    Aight. Thanks!
    Ik durf niet meer te google'en dude. Volgens mij sta ik nu al op de radar van de staatsveiligheid. (cat)
    Also, can't find it.

    Meh, valt mee, gewoon genoeg dingen opzoeken. Volgens mij denkt google dat ik allemaal vreselijke ziektes heb waaronder 10 soa's. Daarnaast duidelijk een drugprobleem. Nog nooit aangehouden na research bij de duane ookal zocht ik vergif op in alle soorten en maten. Probeer anders een rigor mortis op te zoeken, is ook handig voor crime onderzoek, denk ik :)


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Fennec schreef:
    (...)
    Meh, valt mee, gewoon genoeg dingen opzoeken. Volgens mij denkt google dat ik allemaal vreselijke ziektes heb waaronder 10 soa's. Daarnaast duidelijk een drugprobleem. Nog nooit aangehouden na research bij de duane ookal zocht ik vergif op in alle soorten en maten. Probeer anders een rigor mortis op te zoeken, is ook handig voor crime onderzoek, denk ik :)

    Rigor mortis is lijkstijfheid, en als je geen lijk hebt kun je ook niet het tijdstip van overlijden vaststellen met behulp van rigor mortis...


    oi, suzy