• De laatste tijd ben ik bezig geweest met het herschrijven van mijn verhaal en daarvoor moet nog heel veel research gedaan worden (dit had ik moeten doen voordat ik ging schrijven, maar hey, waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?). Naast deze story moet ik ook vaak andere soorten research doen voor verhalen en soms heb ik wel eens random vragen die ik niet echt makkelijk op google kan vinden en gewoon wel ergens zou willen droppen. Het leek mij een goed idee om hier een topic voor aan te maken, omdat iedereen vast wel eens ergens research voor moet doen en dan kunnen we elkaar helpen.

    VRAGENLIJST
    • Is het realistisch als een personage tijdens de tweede wereld oorlog (in Rusland) twee rangen promoveert in een tijdsspan van 3/4 jaar? — Verkleurd


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Hephaistion schreef:
    Weet iemand toevallig wat voor boeken je tegen kon komen in een boekwinkel in de Gouden Eeuw in Nederland? In welke taal werd toen meestal geschreven en welke genres kwam je er vooral tegen?


    Ik heb even mijn literatuurboek erbij gepakt en heb er even uit genomen wat ik denk dat interessant is. Mijn boek zegt dat het ook wel de tijd is van de Renaissance en een paar termen die je kan googlen om wat meer info te krijgen zijn:
    classicisme
    estheticisme en realisme
    en het hollandse dialect groeide uit tot de standaardtaal van de Republiek.

    Als je nog meer vragen hebt of iets specifieker iets wil weten kan je me pb'en en dan zal ik even in het boek kijken!


    Als je altijd jong bent, heb je nooit een jeugd.

    Aah, dank jullie wel! Al is dat een hoop informatie voor slechts een beetje opvul voor een scene, haha. Eén van de personages heeft volgens zijn schrijver ooit eens eerder een boekwinkel gerund, dus leek het mij leuk dat hij dit in deze scene ook doet, maar ik ben bang dat die schrijver zijn historisch onderzoek niet heel goed heeft gedaan als blijkt dat boekwinkels in die tijd nog niet echt een ding waren, haha.
    Maar als het vooral Nederlands was, ben ik bang dat mijn hoofdpersonage die boeken niet gaan kunnen lezen, haha. Daarom dat ik me dat dus ook af vroeg, want dan weet ik hoe (on)succesvol zijn bezoek zal zijn :').


    Stenenlikker

    Ik ben ook druk bezig met mijn research... waarom heb ik het mezelf zo moeilijk gemaakt....
    Heeft iemand toevallig ervaring met de gynaecoloog en een hysterosalpingografie?


    There's nothing the matter with my face! I got character! ~ Hatchet-face

    Oii lol haha nee, sorry geen verstand van.


    SIC | PARVIS | MAGNA

    Weet iemand of het dodelijk is als een mens meerdere malen gebrandmerkt wordt? (Like 30 keer, maar wel kleine afdrukken steeds)
    En is het mogelijk dat een brandmerk afdruk na verloop van tijd weer weg trekt?


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    aarsvogel schreef:
    Weet iemand of het dodelijk is als een mens meerdere malen gebrandmerkt wordt? (Like 30 keer, maar wel kleine afdrukken steeds)
    En is het mogelijk dat een brandmerk afdruk na verloop van tijd weer weg trekt?

    Op dezelfde plek of niet? Hoe lang? Hou er rekening mee dat het brandwonden zijn dus gradatie speelt een rol en nazorg zeker. Een infectie is dodelijk.


    A to the Z

    aarsvogel schreef:
    Weet iemand of het dodelijk is als een mens meerdere malen gebrandmerkt wordt? (Like 30 keer, maar wel kleine afdrukken steeds)
    En is het mogelijk dat een brandmerk afdruk na verloop van tijd weer weg trekt?

    Welke totale oppervlakte van het lichaam beslaan die brandmerken? Bij een verbranding vanaf 20% moet je iig naar een brandwondencentrum, maar sws heb je bij ernstige brandwonden ook al last van verlies van plasma/infectie en dat kan wel gevaarlijk zijn als het te extreem is. Maar ik ben er ook geen expert in, natuurlijk :p
    Ik denk dat een brandmerk geen 1e of oppervlakkige 2e graads brandwonde is, dus dan ga je altijd een litteken blijven zien. Merk ook dat bij een serieuze brandwonde het gevoel volledig verdwijnt, dus die wonde doet geen pijn meer. Maar ik weet dus niet hoe serieus een brandmerk is, dus eig draag ik niet veel bij hier :W

    [ bericht aangepast op 6 jan 2019 - 20:54 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    @hierboven, bedankt ^^
    En ter verduidelijking: voor mijn verhaal wilde ik gebruiken dat er als straf voor misdaden een klein streepje op je borstkas gebrandmerkt wordt, en dat dit bij vaker bestrafden een hele rij kan worden (alsof er geturfd wordt). Is dit logisch? Of kan ik dit beter vervangen voor een tatoeage?


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    aarsvogel schreef:
    Weet iemand of het dodelijk is als een mens meerdere malen gebrandmerkt wordt? (Like 30 keer, maar wel kleine afdrukken steeds)
    En is het mogelijk dat een brandmerk afdruk na verloop van tijd weer weg trekt?

    Hoe dodelijk het is, geen idee. Maar ik heb wel eens verhalen gehoord dat mensen hun kinderen met een sigaret branden zeg maar. En hoe erg en mishandelend dat ook is, dood gingen ze er niet aan (al kan ik me voorstellen dat een brandmerk wat dieper brandt dan een sigaret op een rug).
    Wegtrekken vermoed ik niet, want bij paarden/koeien die gebrandmerkt zijn trekt het ook niet weg. Natuurlijk hebben ze hun vacht, maar wij hebben paarden staan die zo'n 20 jaar geleden gebrandmerkt zijn, en daar zie je het brandmerk nu nog steeds (al is het met de dikke wintervacht iets lastiger te zien, het is er nog steeds). Dus op mensen zonder vacht? Ik vermoed dat het wel zichtbaar blijft voor lange tijd.

    Al kan je altijd het zekere voor het onzekere nemen en het inderdaad door een tatoeage vervangen (als de straf niet ook de pijn van het branden is)

    [ bericht aangepast op 6 jan 2019 - 21:51 ]


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    aarsvogel schreef:
    @hierboven, bedankt ^^
    En ter verduidelijking: voor mijn verhaal wilde ik gebruiken dat er als straf voor misdaden een klein streepje op je borstkas gebrandmerkt wordt, en dat dit bij vaker bestrafden een hele rij kan worden (alsof er geturfd wordt). Is dit logisch? Of kan ik dit beter vervangen voor een tatoeage?


    Wel, vroeger gebruikten men messen om wonden mee dicht te schroeien en dan moest je ook heel erg opletten voor (dodelijke) infecties. Dat is al een derdegraadsbrandwonde normaal (tenminste als ik mijn eigen research goed gevoerd heb ook). Als het dus telkens naast elkaar is dan heb je een reeks derdegraadsbrandwonden die kunnen ontsteken en dus dodelijk kunnen zijn. Het gaat dus weer vooral om de nazorg. Als je personage niets van nazorg krijgt, kan je er volgens mij wel van uitgaan dat hij door de grootte een fameuze infectie krijgt en aan kan sterven. Hou bij infecties vooral rekening met bijzaken zoals koorts etc.


    A to the Z