• De laatste tijd ben ik bezig geweest met het herschrijven van mijn verhaal en daarvoor moet nog heel veel research gedaan worden (dit had ik moeten doen voordat ik ging schrijven, maar hey, waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?). Naast deze story moet ik ook vaak andere soorten research doen voor verhalen en soms heb ik wel eens random vragen die ik niet echt makkelijk op google kan vinden en gewoon wel ergens zou willen droppen. Het leek mij een goed idee om hier een topic voor aan te maken, omdat iedereen vast wel eens ergens research voor moet doen en dan kunnen we elkaar helpen.

    VRAGENLIJST
    • Is het realistisch als een personage tijdens de tweede wereld oorlog (in Rusland) twee rangen promoveert in een tijdsspan van 3/4 jaar? — Verkleurd


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Het is al eeuwen geleden dat dit topic gebruikt is, maar ik hoopte dat jullie me konden helpen en een apart topic openen vond ik ook zo raar :'D

    Van hoeveel glazen bier word je aangeschoten? En van hoeveel goed dronken?
    En hoeveel is dat bij whisky? :'D


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Necessity schreef:
    Het is al eeuwen geleden dat dit topic gebruikt is, maar ik hoopte dat jullie me konden helpen en een apart topic openen vond ik ook zo raar :'D

    Van hoeveel glazen bier word je aangeschoten? En van hoeveel goed dronken?
    En hoeveel is dat bij whisky? :'D


    Dat hangt af van persoon tot persoon. Als voorbeeld:
    P is dronken van 3 glazen bier
    K is pas dronken vanaf een pint of 15 of na 6 vodka redbulls

    Whiskey is natuurlijk sterk. Iemand die niet goed tegen drank kan zal na 1 glas wel al aangeschoten zijn. In mijn vriendengroep ligt het gemiddelde op 4 glazen whiskey voor aangeschoten en 6/7 voor dronken.

    Ook interessant; wanneer je moe bent of weinig gegeten hebt, ga je enorm veel sneller dronken zijn.


    You can't keep dancing with the devil and ask why you're still in hell

    Caricia schreef:
    (...)

    Dat hangt af van persoon tot persoon. Als voorbeeld:
    P is dronken van 3 glazen bier
    K is pas dronken vanaf een pint of 15 of na 6 vodka redbulls

    Whiskey is natuurlijk sterk. Iemand die niet goed tegen drank kan zal na 1 glas wel al aangeschoten zijn. In mijn vriendengroep ligt het gemiddelde op 4 glazen whiskey voor aangeschoten en 6/7 voor dronken.

    Ook interessant; wanneer je moe bent of weinig gegeten hebt, ga je enorm veel sneller dronken zijn.


    Whaaatt dat is zo heftig.

    Het hangt ook heel erg af van je lengte en gewicht en of je het snel achter elkaar nuttigt of niet.
    Ik denk dat in mijn vriendengroep de mannen na 6 bier aangeschoten zijn, de meiden na 3 à 4 (ze zijn niet zo groot). Goed dronken moeten ze dan wel door knallen met het bier, of overgaan op sterk.

    Wiskey zijn mijn vrienden wel na 5 glazen echt zat, bij 4 eigenlijk al ook wel.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    M0NA schreef:
    (...)

    Whaaatt dat is zo heftig.

    Het hangt ook heel erg af van je lengte en gewicht en of je het snel achter elkaar nuttigt of niet.
    Ik denk dat in mijn vriendengroep de mannen na 6 bier aangeschoten zijn, de meiden na 3 à 4 (ze zijn niet zo groot). Goed dronken moeten ze dan wel door knallen met het bier, of overgaan op sterk.

    Wiskey zijn mijn vrienden wel na 5 glazen echt zat, bij 4 eigenlijk al ook wel.


    Nouja, het loont te vermelden dat ik in een studentenvereniging zit dus mijn vriendengroep is misschien niet de beste referentie hier :’)


    You can't keep dancing with the devil and ask why you're still in hell

    Zoals eerder al gezegd, tijdens de oorlog werden mensen slechts gepromoveerd wanneer een militair uit een hogere rang sneuvelde (en er dus nood aan de man was) of bij hoge uitzondering. Supertof topic trouwens!


    ars moriendi

    Ik bump dit even flink omhoog want ik vind het een fijn topic en kinda need it atm.

    Oké, mijn vraag is voor mensen die een beetje medisch verstand hebben. Als je jezelf neersteekt (denk aan ongeveer 10/20 steken in de buik) is er een realistische kans dat je dit kan overleven als je op tijd medische hulp krijgt? Is er een kans dat je belangrijke organen raakt of is het relatief gezien "veilig"? (En met veilig bedoel ik dus het orgaan gedeelte en hoe groot de kans is dat je hiervan herstelt indien je medische hulp krijgt)


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    MaFlodder schreef:
    Ik bump dit even flink omhoog want ik vind het een fijn topic en kinda need it atm.

    Oké, mijn vraag is voor mensen die een beetje medisch verstand hebben. Als je jezelf neersteekt (denk aan ongeveer 10/20 steken in de buik) is er een realistische kans dat je dit kan overleven als je op tijd medische hulp krijgt? Is er een kans dat je belangrijke organen raakt of is het relatief gezien "veilig"? (En met veilig bedoel ik dus het orgaan gedeelte en hoe groot de kans is dat je hiervan herstelt indien je medische hulp krijgt)

    Kleine kans dat je dat overleeft, en anders zullen er serieuze complicaties optreden. Met zo'n geweld kun je er gif op innemen dat je de lever raakt en het gevolg daarvan is enorm bloedverlies. De lever kan echter wel 'herstellen' en je zult aan een leververwonding dus niet direct sterven, als je het bloedverlies buiten beschouwing laat.
    Als de darmen worden geraakt (ook zeer waarschijnlijk) dan zal faeces lekken in de buik en voor enorme infecties zorgen. Dan lig je een serieuze tijd in het ziekenhuis.

    MaFlodder schreef:
    Ik bump dit even flink omhoog want ik vind het een fijn topic en kinda need it atm.

    Oké, mijn vraag is voor mensen die een beetje medisch verstand hebben. Als je jezelf neersteekt (denk aan ongeveer 10/20 steken in de buik) is er een realistische kans dat je dit kan overleven als je op tijd medische hulp krijgt? Is er een kans dat je belangrijke organen raakt of is het relatief gezien "veilig"? (En met veilig bedoel ik dus het orgaan gedeelte en hoe groot de kans is dat je hiervan herstelt indien je medische hulp krijgt)


    Ik ben geen expert dus schiet me niet neer als ik fout ben.
    Het enige orgaan waar je eigenlijk nog wel zonder (en dus "veilig" is als je hem raakt) kan is de milt, maar daar moet je toch al behoorlijk scheef voor steken om hem te raken.


    Dit is obviously geen volledig anatomisch correcte foto, maar de milt/spleen zit dus best achter de darmen/pancreas én ribben verstopt.

    De lever daarentegen is een ander verhaal, aangezien hier veel bloedvaten toekomen en je dus een stuk sneller zou leegbloedem. Messteken in de lagere regio van de buik zijn denk ik wel overleefbaar, vooral als ze niet al te diep zijn (minder kans om grote bloedvaten te raken). Het hangt dan ook nog af van de diepte/grootte van de steekwonden, de temperatuur en waarschijnlijk nog wel wat andere dingen. Maar normaal ga je niet meteen dood, zolang je het hart/longen maar niet raakt. (En zelfs dat is soms nog overleefbaar, al zal dat denk ik wel zorgen voor hersenletsels).
    10-20 steken lijken me wel erg veel though. Ik denk dat het personage sowieso best heel snel een ambulance ter beschikking heeft. (:

    [ bericht aangepast op 19 aug 2018 - 20:39 ]


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Lazlo schreef:
    (...)

    Ik ben geen expert dus schiet me niet neer als ik fout ben.
    Het enige orgaan waar je eigenlijk nog wel zonder (en dus "veilig" is als je hem raakt) kan is de milt, maar daar moet je toch al behoorlijk scheef voor steken om hem te raken.


    Dit is obviously geen volledig anatomisch correcte foto, maar de milt/spleen zit dus best achter de darmen/pancreas én ribben verstopt.

    De lever daarentegen is een ander verhaal, aangezien hier veel bloedvaten toekomen en je dus een stuk sneller zou leegbloedem. Messteken in de lagere regio van de buik zijn denk ik wel overleefbaar, vooral als ze niet al te diep zijn (minder kans om grote bloedvaten te raken). Het hangt dan ook nog af van de diepte/grootte van de steekwonden, de temperatuur en waarschijnlijk nog wel wat andere dingen. Maar normaal ga je niet meteen dood, zolang je het hart/longen maar niet raakt. (En zelfs dat is soms nog overleefbaar, al zal dat denk ik wel zorgen voor hersenletsels).
    10-20 steken lijken me wel erg veel though. Ik denk dat het personage sowieso best heel snel een ambulance ter beschikking heeft. (:


    Hangt er vanaf hoe snel de hulp er is en hoe diep de wonden zijn. Tien diepe steken in de ingewanden lijkt mij veel bloedverlies en wel dodelijk.


    A to the Z

    Dank jullie wel!
    Mja, het is niet belangrijk voor het verhaal of het personage nu wel of niet overleeft, maar meer voor m'n eigen gemoedstoestand :')


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Zijn er hier wiskunde talenten die mij zouden kunnen helpen? Its been a while haha

    Ik moet weten hoeveel het zou kosten om een oogprothese te maken van een stuk goud. (Ik heb historische prijzen dus dat bespaar ik je)
    Nu moet ik daarvoor weten hoeveel goud ik nodig heb en zo.

    - een oogprothese is doorsnede 2,5cm en dus qua gram 7,5gram gemiddeld massa.
    - ik heb dus een kubus goud nodig om tot een ronde oogbal te kunnen slijpen. toch? Het volume van die kubus is dan 15,625 kubieke centimeter
    - de dichtheid van goud is 19,320 kg/m3

    Hoeveel gram is die kubus goud dan waarmee je de oogprothese van 2,5 cm doorsnede maakt? :’)

    En lijkt het realistisch om een gouden bol als oogprothese te hebben? Of is dit te zwaar om te verdragen?
    Het personage is een hele grote vent van 2meter minstens


    A to the Z

    Ik kom erop uit dat je kubus goud 0.3g is. Nu klinkt dat geloof ik niet heel logisch. Maar ik ben aan het koken, dus ik ga daarna alles nog wel goed checken :').


    Stenenlikker

    Goud is zo dens dat zo'n kubus zo'n 302 gram weegt (19320 kg/m³, niet 19,320). De bol die je daaruit slijpt (zou het niet makkelijker/accurater zijn om dat goud om te smelten in een bol vorm?) heeft een straal van 1,25 cm en dus een volume van 8,18 cm³, wat de prothese zelf "maar" 158 gram in massa maakt. Wat mij vrij veel lijkt om te verdragen binnen een oog.

    [ bericht aangepast op 20 aug 2018 - 18:18 ]


    Ex astris, sciencia

    Ah, daar lag de fout in mijn berekening :').
    Maar ik ben het met Stamets eens, 300g lijkt me net iets te zwaar voor in een oogkas, hoe groot je ook bent.


    Stenenlikker

    Stamets schreef:
    Goud is zo dens dat zo'n kubus zo'n 302 gram weegt (19320 kg/m³, niet 19,320). De bol die je daaruit slijpt (zou het niet makkelijker/accurater zijn om dat goud om te smelten in een bol vorm?) heeft een straal van 1,25 cm en dus een volume van 8,18 cm³, wat de prothese zelf "maar" 158 gram in massa maakt. Wat mij vrij veel lijkt om te verdragen binnen een oog.


    Bedankt voor de berekening! Ik dacht wel al dat het dus een probleem ging zijn. :/
    Dus afgaande van deze berekening, is een gouden bol met 7,5g massa dus heel erg klein qua straal?

    Nu vraag ik mij af of er andere materialen zijn die ik wel realistisch zou kunnen kiezen ipv goud?
    Zou een bepaald type edelsteen zoals diamant bijv wel verdraagbaar zijn qua gewicht?
    Het is namelijk een cruciaal onderdeel van het verhaal dat het nepoog redelijk veel waard is.


    A to the Z