• De laatste tijd ben ik bezig geweest met het herschrijven van mijn verhaal en daarvoor moet nog heel veel research gedaan worden (dit had ik moeten doen voordat ik ging schrijven, maar hey, waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?). Naast deze story moet ik ook vaak andere soorten research doen voor verhalen en soms heb ik wel eens random vragen die ik niet echt makkelijk op google kan vinden en gewoon wel ergens zou willen droppen. Het leek mij een goed idee om hier een topic voor aan te maken, omdat iedereen vast wel eens ergens research voor moet doen en dan kunnen we elkaar helpen.

    VRAGENLIJST
    • Is het realistisch als een personage tijdens de tweede wereld oorlog (in Rusland) twee rangen promoveert in een tijdsspan van 3/4 jaar? — Verkleurd


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Zilver heeft een dichtheid die ongeveer de helft lager is dan goud, wat maakt dat de bol ongeveer 90 gram weegt. Dat zou misschien wel kunnen en is geloof ik nog steeds vrij kostbaar.


    Stenenlikker

    Pixielisje schreef:
    (...)

    Bedankt voor de berekening! Ik dacht wel al dat het dus een probleem ging zijn. :/
    Dus afgaande van deze berekening, is een gouden bol met 7,5g massa dus heel erg klein qua straal?

    Nu vraag ik mij af of er andere materialen zijn die ik wel realistisch zou kunnen kiezen ipv goud?
    Zou een bepaald type edelsteen zoals diamant bijv wel verdraagbaar zijn qua gewicht?
    Het is namelijk een cruciaal onderdeel van het verhaal dat het nepoog redelijk veel waard is.

    Jup. 7,5 gram geeft je een straal van 0,45 cm.
    Ik heb het even voor diamant en bv smaragd berekend, die zouden een bol van respectievelijk 28 en 22 gram geven.
    Als je rond de zeven gram wil blijven is van wat ik heb gevonden barnsteen en dergelijke stenen met een densiteit van rond de gram/cm de beste optie (maar niet zo veel waard), maar de meeste edelstenen hebben een hogere densiteit dan die van diamant. Als je naar de andere edel metalen kijkt ook.
    Nu weet ik niet wat de spieren van de oogleden aan kunnen, maar als je kijkt naar het gemiddeld gewicht van oogimplantaten, lijkt 30 gram vrij veel. En als de steen te poreus is, kan die na verloop van tijd ook beschadigd raken door het vocht in de oogholte zelf, dus dat kan ook een probleem vormen, dus daar moet je ook voor opletten als je een edelsteen wil gebruiken.

    [ bericht aangepast op 20 aug 2018 - 19:09 ]


    Ex astris, sciencia

    Stamets schreef:
    (...)
    Jup. 7,5 gram geeft je een straal van 0,45 cm.
    Ik heb het even voor diamant en bv smaragd berekend, die zouden een bol van respectievelijk 28 en 22 gram geven.
    Als je rond de zeven gram wil blijven is van wat ik heb gevonden barnsteen en dergelijke stenen met een densiteit van rond de gram/cm de beste optie (maar niet zo veel waard), maar de meeste edelstenen hebben een hogere densiteit dan die van diamant. Als je naar de andere edel metalen kijkt ook.
    Nu weet ik niet wat de spieren van de oogleden aan kunnen, maar als je kijkt naar het gemiddeld gewicht van oogimplantaten, lijkt 30 gram al te veel. En als de steen te poreus is, kan die na verloop van tijd ook beschadigd raken door het vocht in de oogholte zelf, dus dat kan ook een probleem vormen, dus daar moet je ook voor opletten als je een edelsteen wil gebruiken.



    Daar ga ik even rond opzoeken over wat oogspieren aankunnen. En anders zal ik dus iets nieuws moeten verzinnen. Heel erg bedankt voor je hulp x


    A to the Z

    Leuk topic! Een MT'tje (:


    "Doesn't exactly sound like "Welcome to the neighbourhood"." ~ Travis Mayweather

    Hmm, ik doe wat research naar historische oogprotheses en dit kom ik tegen. Ik deel het graag met jullie omdat jullie er dus wiskundig meer vanaf weten dan ik, en twee of drie meningen is beter dan één.
    https://ocularpro.com/the-history-of-artificial-eyes/
    "The first evidence of human’s wearing a prosthetic eye was recently uncovered in the southeastern part of Iran. The woman, carbon-dated back to 2900 BCE, was discovered wearing a rudimentary ocular prosthesis worn outside of the eye socket. This crude, hemispherical form was made of clay and covered with a thin layer of gold. Tiny holes were also drilled into both sides of the eye, through which gold thread passed to hold the eyeball in place. Archaeologist believe that this woman was a priestess, possibly using her prosthetic eye to convince others that she had occult powers and could see into the future.

    The first prosthetic eye to be worn in-socket was made of gold with colored enamel embellishments."

    Is klei dan niet ook zo zwaar?
    Het artikel gaat als volgt verder; It wasn’t until the late sixteenth century that the Venetians began to manufacture prosthetic eyes out of glass. These early glass ocular prostheses were very fragile and uncomfortable.
    Wat is het gewicht van een glazen oog dan? Want Venetiaans glas is godzijdank ook wel duur als ik mij niet vergis. En ik zit in de 17e eeuw met mijn verhaal, dus mijn zeerovers kunnen gemakkelijk Venitiaanse galeien tegenkomen. (nerd)


    A to the Z

    Pixielisje schreef:
    Hmm, ik doe wat research naar historische oogprotheses en dit kom ik tegen. Ik deel het graag met jullie omdat jullie er dus wiskundig meer vanaf weten dan ik, en twee of drie meningen is beter dan één.
    https://ocularpro.com/the-history-of-artificial-eyes/
    "The first evidence of human’s wearing a prosthetic eye was recently uncovered in the southeastern part of Iran. The woman, carbon-dated back to 2900 BCE, was discovered wearing a rudimentary ocular prosthesis worn outside of the eye socket. This crude, hemispherical form was made of clay and covered with a thin layer of gold. Tiny holes were also drilled into both sides of the eye, through which gold thread passed to hold the eyeball in place. Archaeologist believe that this woman was a priestess, possibly using her prosthetic eye to convince others that she had occult powers and could see into the future.

    The first prosthetic eye to be worn in-socket was made of gold with colored enamel embellishments."

    Is klei dan niet ook zo zwaar?
    Het artikel gaat als volgt verder; It wasn’t until the late sixteenth century that the Venetians began to manufacture prosthetic eyes out of glass. These early glass ocular prostheses were very fragile and uncomfortable.
    Wat is het gewicht van een glazen oog dan? Want Venetiaans glas is godzijdank ook wel duur als ik mij niet vergis. En ik zit in de 17e eeuw met mijn verhaal, dus mijn zeerovers kunnen gemakkelijk Venitiaanse galeien tegenkomen. (nerd)


    NOUUUUU JONGENS KIJK WAT IK HIER VIND het feit dat ik hier artikels rond vind jezus god is good today
    http://wordpress.artificialeyeclinic.com/wp-content/uploads/2015/06/gold.pdf
    Pagina 5 figuur J en K (zie de beschrijvingen bij de afbeeldingen).
    Een hol gouden oog. Geen idee wat de waarde daarvan exact is, maar ik denk dat naam en toenaam en het verhaal rond dat nepoog de waarde misschien ook wel zouden kunnen opkrikken in mijn verhaal. En at this point i'll take anything haha


    A to the Z

    Gefeliciteerd! Mooi dat je wat gevonden hebt!

    *dit is een MT in vermomming*

    [ bericht aangepast op 20 aug 2018 - 20:56 ]


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    @pixiliesje, je zou kunnen doen dat hij dus een hol gouden oog heeft, maar iedereen ervan overtuigd dat het massief goud is? Dan is het meer ward dan dat het lijkt, hehe. Al heb ik geen idee of het ook daadwerkelijk veel waard moet zijn in je verhaal.


    Stenenlikker

    Hephaistion schreef:
    @pixiliesje, je zou kunnen doen dat hij dus een hol gouden oog heeft, maar iedereen ervan overtuigd dat het massief goud is? Dan is het meer ward dan dat het lijkt, hehe. Al heb ik geen idee of het ook daadwerkelijk veel waard moet zijn in je verhaal.


    Dat is ook nog een goeie! Bedankt!


    A to the Z

    Als je claustrofobisch bent, is het dan ook eng om in een ruime slaapkamer te zitten als deze op slot zit? (En de ramen ervan ook)

    En weet er iemand of je bij het verbouwen van wiet (en daarna gebruik/verkoop) er dan plantenresten en afval over blijft, of dat alles wordt gebruikt en verhandeld?


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    aarsvogel schreef:
    Als je claustrofobisch bent, is het dan ook eng om in een ruime slaapkamer te zitten als deze op slot zit? (En de ramen ervan ook)


    Hmm, ik ben redelijk claustrofobisch en it depends. Als de ramen groot genoeg zijn om door te zien, dan zou ik eerder bang zijn om het feit dat ik ergens vast zit en niet weg kan omwille van het feit dat je tegen je wil in vast zit. Claustrofobisch is echt puur bang zijn van kleine ruimtes. Dus als de ruimte op slot zit, dan is de angst omdat het op slot zit en niet de ruimte zelf.
    Je hebt ook wel gradaties in claustrofobisch zijn, dus ik spreek puur voor mijzelf. Ik kan bijv in een kleine ruimte al perfect aanwezig zijn als ik weet dat de deur meteen openkan en niet op slot zit. Maar vanaf dat die deur dan wel op slot zit - ook al heb ik het slot zelf in handen - sla ik wel in paniek in zo'n kleine ruimte.
    Als die slaapkamer bijvoorbeeld hele kleine ramen of geen ramen zou hebben, dan denk ik dat ik misschien wél claustrofobie zou kunnen hebben in die kamer. Omdat een kamer dan heel klein kan overkomen met vier kale muren.
    Helpt die uitleg een beetje?


    A to the Z

    Pixielisje schreef:
    (...)

    Hmm, ik ben redelijk claustrofobisch en it depends. Als de ramen groot genoeg zijn om door te zien, dan zou ik eerder bang zijn om het feit dat ik ergens vast zit en niet weg kan omwille van het feit dat je tegen je wil in vast zit. Claustrofobisch is echt puur bang zijn van kleine ruimtes. Dus als de ruimte op slot zit, dan is de angst omdat het op slot zit en niet de ruimte zelf.
    Je hebt ook wel gradaties in claustrofobisch zijn, dus ik spreek puur voor mijzelf. Ik kan bijv in een kleine ruimte al perfect aanwezig zijn als ik weet dat de deur meteen openkan en niet op slot zit. Maar vanaf dat die deur dan wel op slot zit - ook al heb ik het slot zelf in handen - sla ik wel in paniek in zo'n kleine ruimte.
    Als die slaapkamer bijvoorbeeld hele kleine ramen of geen ramen zou hebben, dan denk ik dat ik misschien wél claustrofobie zou kunnen hebben in die kamer. Omdat een kamer dan heel klein kan overkomen met vier kale muren.
    Helpt die uitleg een beetje?


    Aah, perfect! Heel erg bedankt!


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    Weet iemand toevallig wat voor boeken je tegen kon komen in een boekwinkel in de Gouden Eeuw in Nederland? In welke taal werd toen meestal geschreven en welke genres kwam je er vooral tegen?


    Stenenlikker

    Hephaistion schreef:
    Weet iemand toevallig wat voor boeken je tegen kon komen in een boekwinkel in de Gouden Eeuw in Nederland? In welke taal werd toen meestal geschreven en welke genres kwam je er vooral tegen?


    Ah, ik heb hierover geleerd dit jaar! (Wel niet specifiek de 'gouden eeuw' gezien, maar ik heb wel een blik op die periode)
    De gouden eeuw is de 17e eeuw, hé? Dus uitgaande van 1602-1702
    - De boekdrukkunst is gestart in 1450. Dus het was al een tijdje aan de gang en er zijn tegen de Gouden eeuw wel al veel boeken gedrukt, ook al zullen ze volgens mij nog wel duur geweest zijn. Kijk misschien even naar drukhuizen zoals Christoffel Plantijn, Aldus Manutius, ...
    - We zijn na de reformatie en de Nederlanden heeft een concentratie van protestanten. Je moet ook rekening houden dat de Nederlanden een echte gateway is. Het is een drukbevolkt gebied met heel erg veel verschillende mensen, verschillende ideeën, verschillende religies. Er is veel handel (De VOC) dus zo komen culturen met elkaar in contact ook. Men is redelijk tolerant
    - Na Luther, Erasmus, Zwingli, ... zijn er veel bijbels in de volkstaal verschenen. Hun werken zijn wijd verspreid en bij het volk beland. Ik denk dat velen wel een bijbel zullen gehad hebben in de volkstaal.
    - Spotwerken zoals Van den vos Reynaerde bestonden bijv.
    - De gouden eeuw is de tijd waarin in Europa ook wel het kritisch denken begint op te komen (denk bijvoorbeeld maar aan Galileo)
    - er is een imprimatur en een verboden lijst van boeken door de kerk opgesteld, dus hou rekening met het hele katholieke vs protestanten gebeuren dat nog volop nasleep heeft.
    - men gaat echt wetenschappelijke werken schrijven en publiceren ook. Bijvoorbeeld het Cruijdenboeck, maar wederom kan ik niet zeggen wie die wel heeft en wie niet.
    - Hoe geleerder, hoe meer boeken me gehad zal hebben dat lijkt me wel safe to say.

    Beknopt samengevat: ik denk dat iedereen wel een bijbel in de volkstaal gehad zal hebben als men protestants was. Katholieken hebben dat niet (als ik mij niet vergis), omdat na het concilie van Trente beslist is dat de Bijbel in het Latijn bleef en dat die overgebracht werd aan de leken door priesters in de mis.

    Maar als iemand hier een fout in ziet, please do correct me if i'm wrong. :p

    EDIT: maar om specifiek op je vraag te antwoorden, ik denk dat boekenwinkels wel vol gelegen zullen hebben met werken rond religie en zo. Maar ik kan eigenlijk niet echt specifiek het hebben over 'boekenwinkels', ik weet niet in hoeverre dat er echt was eigenlijk :')

    [ bericht aangepast op 27 aug 2018 - 20:02 ]


    A to the Z

    Is er iemand die ooit een plek in Amerika heeft uitgekozen om er een verhaal rondom te schrijven? Want ik wil graag een verhaal schrijven over tieners in Highschool, maar ik heb moeite om hun woonplek en plek waar hun school dan staat uit te kiezen. Ik weet dat in Amerika het ook wel voorkomt dat er een Highschool is en dat van verschillende "dorpen" de leerlingen daar naar toe gaan. Verbeter me als ik het mis heb.

    En weet iemand nog een goede site die goed uitleg geeft over vakken etc. op Highschool? Want het schoolsysteem begrijp ik nu ongeveer, maar de dagelijkse dingen op Highschool nog niet helemaal.


    Physics is awesome