• De stelling van deze week luidt:
    Kinderen moeten les krijgen over mensen met een beperking.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Oneens, dit zijn dingen die ouders moeten meegeven aan hun kinderen. Het zou niet verkeerd zijn als ze er op school over leren, maar het "moet"
    niet !
    Ik zou graag eens zien dat kinderen op school wat meer belangrijkere dingen leren die ze thuis vaak niet of niet optijd meekrijgen. Zoals koken, je financien bijhouden, je belasting en andere overheidsformulieren invullen etc. Als dat nou eens in een les gemaakt kon worden, 1 keer in de 2 weken een uurtje levensonderhoud dat is nog iets waar je wat aan hebt.

    [ bericht aangepast op 26 aug 2018 - 14:24 ]


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Ik denk dat dit best bij de lessen Maatschappijleer gevoegd kan worden. Het is overkill om dit elke les te behandelen, maar het mag best eens worden aangestipt. Het is goed om bewustzijn te creëren; dat zowel er fysieke en mentale stoornissen bestaan en wat dat kan betekenen voor iemand. Er is nog veel schaamte en onwetendheid.

    Halpert schreef:
    Oneens, dit zijn dingen die ouders moeten meegeven aan hun kinderen. Het zou niet verkeerd zijn als ze er op school over leren, maar het "moet"
    niet !
    Ik zou graag eens zien dat kinderen op school wat meer belangrijkere dingen leren die ze thuis vaak niet of niet optijd meekrijgen. Zoals koken, je financien bijhouden, je belasting en andere overheidsformulieren invullen etc. Als dat nou eens in een les gemaakt kon worden, 1 keer in de 2 weken een uurtje levensonderhoud dat is nog iets waar je wat aan hebt.

    Dat het ene ding in het lessenpakket zou moeten verschijnen, betekent niet dat het andere er niet in zou moeten verschijnen. Ik weet dat je financiën bijhouden en bv wat koken meer praktisch nut heeft, maar ik ben zeker van mening dat omgaan met mensen met een beperking ook aangehaald zou moeten worden. Ouders hebben heel vaak een mening die biased is. Kan goed zijn dat het enige wat een kind dan hoort over mensen met een beperking, is dat ze voorgetrokken worden of dat ze profiteurs zijn of dat ze zich aanstellen - serieus, er zijn mensen die zo denken. Net als lessen over andere rassen en de LGBTQ+ gemeenschap, vind ik dat het onderwerp van mensen met een beperking toch aangesneden moet worden, zodat kinderen er een idee van hebben. Dit hoeft natuurlijk geen lessen en lessen lang te duren, maar het is wel belangrijk dat kinderen er iig iets over gehoord hebben (iets anders dan de mening van hun ouders die misschien heel erg biased is). Ik bedoel, spendeer een les godsdienst/zedenleer (geen idee of dit in Nederland hetzelfde heet XD) hieraan, organiseer een lezing of iets dergelijks, weet ik veel. Er zijn zoveel manieren om dit aan kinderen over te brengen, zelfs op een interactieve manier.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Baz schreef:
    (...)
    Dat het ene ding in het lessenpakket zou moeten verschijnen, betekent niet dat het andere er niet in zou moeten verschijnen. Ik weet dat je financiën bijhouden en bv wat koken meer praktisch nut heeft, maar ik ben zeker van mening dat omgaan met mensen met een beperking ook aangehaald zou moeten worden. Ouders hebben heel vaak een mening die biased is. Kan goed zijn dat het enige wat een kind dan hoort over mensen met een beperking, is dat ze voorgetrokken worden of dat ze profiteurs zijn of dat ze zich aanstellen - serieus, er zijn mensen die zo denken. Net als lessen over andere rassen en de LGBTQ+ gemeenschap, vind ik dat het onderwerp van mensen met een beperking toch aangesneden moet worden, zodat kinderen er een idee van hebben. Dit hoeft natuurlijk geen lessen en lessen lang te duren, maar het is wel belangrijk dat kinderen er iig iets over gehoord hebben (iets anders dan de mening van hun ouders die misschien heel erg biased is). Ik bedoel, spendeer een les godsdienst/zedenleer (geen idee of dit in Nederland hetzelfde heet XD) hieraan, organiseer een lezing of iets dergelijks, weet ik veel. Er zijn zoveel manieren om dit aan kinderen over te brengen, zelfs op een interactieve manier.


    Ik ben er ook zeker niet op tegen dat het geleerd wordt, maar ik weet niet of school hier een goede plek voor is, vaak wordt hier door kinderen gewoon lacherig over gedaan en zijn er niet zo serieus mee bezig, en thuis is meer een plek waar je niet wordt gestookt door je vrienden om er als een grap mee om te gaan. Dus ik vind niet dat ze het op school moeten leren, ik vind dat ze het gewoon uberhaupt moeten leren, en waar dat vind ik niet zo belangrijk als ze het maar leren.

    En ik bedoel ook niet dat als ze het ene leren het andere niet meer kan, maar ik nam dat als voorbeeld dat het leersysteem gewoon nog veel te wensen overlaat.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Eh, note: dit gebeurt al. (‘: Vaak door middel van projecten etc.


    Deels eens,

    Aan de ene kant moet de ouder hiervoor zorgen
    Anderzijds zou het zeer leerzaam zijn denk ik als mensen ervaren wat je mee maakt. Dus ga eens op pad met een rolstoel, geblinddoekt, zonder geluid of met een arm. Ik denk dat dit heel leerzaam is en begrip kan opleveren.

    Maar ik denk dat het het meest interessante is als je iemand uitnodigt om over ervaringen te vertellen maar ook dat je kunt vragen stellen


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    eens ik werk met ze en vaak worden ze gepest juist door kinderen dat doet ze veel pijn moest al naar een school om uitleg te geven aan die kids het hielp wel

    Not sure.
    Ze moeten vooral in aanraking komen met die mensen. Blind en doofheid kunnen worden besproken bij les over zintuigen. Laat ze gewoon meedoen met een mini paralympische spelen met de bijzondere sporten zoals rolstoelbasketbal en dergelijke. Klassieke les hoeft niet per se.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Resplendence schreef:
    Ik denk dat dit best bij de lessen Maatschappijleer gevoegd kan worden. Het is overkill om dit elke les te behandelen, maar het mag best eens worden aangestipt. Het is goed om bewustzijn te creëren; dat zowel er fysieke en mentale stoornissen bestaan en wat dat kan betekenen voor iemand. Er is nog veel schaamte en onwetendheid.

    Het zou echt totaal niet bij mijn maatschappijleerlessen hebben gepast, daarbij vind ik dat kinderen vooral op de basisschool hier over moeten leren. Bovenbouw middelbare is rijkelijk laat om te leren wat een uitgestrekte stok van een blinde die wilt oversteken betekent. Of de lijnen bij treinstations en in steden. Gewoon intergreren waarbij het past allemaal dus ook verkeer en gym, lijkt mij het beste.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Fennec schreef:
    (...)
    Het zou echt totaal niet bij mijn maatschappijleerlessen hebben gepast, daarbij vind ik dat kinderen vooral op de basisschool hier over moeten leren. Bovenbouw middelbare is rijkelijk laat om te leren wat een uitgestrekte stok van een blinde die wilt oversteken betekent. Of de lijnen bij treinstations en in steden. Gewoon intergreren waarbij het past allemaal dus ook verkeer en gym, lijkt mij het beste.


    ik bedoel niet dat kinderen/pubers moeten leren 'wat is een geleidenstok' en 'wat betekenen die geribbelde tegels op het station'. Ik bedoel dat kinderen moeten leren wat een bepaalde aandoening voor iemand betekent, en dat zo'n aandoening niet per se altijd alleen slechte kanten heeft. Kinderen moeten leren dat mensen met een aandoening ook gewoon mensen zijn en niet een andere 'soort'.

    Resplendence schreef:
    (...)

    ik bedoel niet dat kinderen/pubers moeten leren 'wat is een geleidenstok' en 'wat betekenen die geribbelde tegels op het station'. Ik bedoel dat kinderen moeten leren wat een bepaalde aandoening voor iemand betekent, en dat zo'n aandoening niet per se altijd alleen slechte kanten heeft. Kinderen moeten leren dat mensen met een aandoening ook gewoon mensen zijn en niet een andere 'soort'.


    _O_
    Dankje


    26 - 02 - '16

    Resplendence schreef:
    (...)

    ik bedoel niet dat kinderen/pubers moeten leren 'wat is een geleidenstok' en 'wat betekenen die geribbelde tegels op het station'. Ik bedoel dat kinderen moeten leren wat een bepaalde aandoening voor iemand betekent, en dat zo'n aandoening niet per se altijd alleen slechte kanten heeft. Kinderen moeten leren dat mensen met een aandoening ook gewoon mensen zijn en niet een andere 'soort'.


    Dit. Bovendien zijn er ook genoeg kinderen met een beperking en het is voor hen waarschijnlijk ook veel fijner als hun klasgenoten weten hoe ze daar mee om moeten gaan.


    We should kiss the girls that we wanna kiss

    Resplendence schreef:
    (...)

    ik bedoel niet dat kinderen/pubers moeten leren 'wat is een geleidenstok' en 'wat betekenen die geribbelde tegels op het station'. Ik bedoel dat kinderen moeten leren wat een bepaalde aandoening voor iemand betekent, en dat zo'n aandoening niet per se altijd alleen slechte kanten heeft. Kinderen moeten leren dat mensen met een aandoening ook gewoon mensen zijn en niet een andere 'soort'.

    In mijn reactie er boven laat ik al zien dat ik niet vind dat het koud gegeven moet worden. Maatschappijleer voor een stel 16 jarigen vind ik gewoon te laat om te leren over dergelijke zaken. En muv arbeidsongeschiktheidsverklaringen heeft het weinig met de vorm van mijn maatschappijleer te maken, dat ging meer over regelgeving en (geo)politiek. Ik weet dat maatschappijleer veel meer over mensen ging op andere niveau's en scholen of in andere modules.
    Maar bij ons werd op de basisschool de blinde vrouw uit het dorp uitgenodigd om te vertellen. Mensen met een mentale handicap kwamen we al tegen tijdens de avondvierdaagse en bij de kinderboerderij.
    Op de middelbare school hadden we een rolstoelbasketballer die ons zelf die sport uitlegde en het belang van inclusieve sporten. Er was ook een geblindoekt spel met een bal waar zowel mensen zonder zicht als zonder het vermogen te staan aan mee konden doen.
    Van dingen ervaren leer je meer dan alleen een verhaal en het kweekte meer respect dan welk verhaal.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Baz schreef:
    (...)
    Dat het ene ding in het lessenpakket zou moeten verschijnen, betekent niet dat het andere er niet in zou moeten verschijnen. Ik weet dat je financiën bijhouden en bv wat koken meer praktisch nut heeft, maar ik ben zeker van mening dat omgaan met mensen met een beperking ook aangehaald zou moeten worden. Ouders hebben heel vaak een mening die biased is. Kan goed zijn dat het enige wat een kind dan hoort over mensen met een beperking, is dat ze voorgetrokken worden of dat ze profiteurs zijn of dat ze zich aanstellen - serieus, er zijn mensen die zo denken. Net als lessen over andere rassen en de LGBTQ+ gemeenschap, vind ik dat het onderwerp van mensen met een beperking toch aangesneden moet worden, zodat kinderen er een idee van hebben. Dit hoeft natuurlijk geen lessen en lessen lang te duren, maar het is wel belangrijk dat kinderen er iig iets over gehoord hebben (iets anders dan de mening van hun ouders die misschien heel erg biased is). Ik bedoel, spendeer een les godsdienst/zedenleer (geen idee of dit in Nederland hetzelfde heet XD) hieraan, organiseer een lezing of iets dergelijks, weet ik veel. Er zijn zoveel manieren om dit aan kinderen over te brengen, zelfs op een interactieve manier.


    Dit dus. Ik hoor zoveel verhalen over kinderen die dingen niet weten of er een verontrustend beeld over hebben, vaak omwille van hun ouders.


    What is a bookshelf other than a treasure chest for a curious mind?

    Eens. Ik denk dat het heel belangrijk is dat kinderen zich er wat van bewuster worden. Dingen als thuis eten en boodschappen kunnen bestellen, was origineel bedacht voor mensen die niet zelf naar de supermarkt konden. Nu wordt het door een hele hoop mensen gebruikt, maar niemand staat er echt bij stil. Ook vind ik dat ze moeten leren over niet alleen lichamelijke, maar ook mentale beperkingen.