• De stelling van deze week luidt:
    Racisme is ook een deel van de vrijheid van meningsuiting

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    I am an idiot, I move.

    Sorry, maar, wtf? Vrijheid van meningsuiting betekent dat de overheid je niet kan straffen voor het uiten van een mening. Dat is letterlijk alles wat het inhoudt. Het betekent niet dat je het moet (of mag!) gebruiken als vrijbrief voor racisme of enige andere vorm van belediging, zelfs al schijnen veel mensen het wel zo op te vatten. Deze stelling impliceert dat er een discussie zou moeten bestaan over of racisme toegestaan zou moeten zijn of niet, wat ik eigenlijk lichtelijk bizar vind.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Oneens

    GW artikel 7 lid 3
    Voor het openbaren van gedachten of gevoelens door andere dan in de voorgaande leden genoemde middelen heeft niemand voorafgaand verlof nodig wegens de inhoud daarvan, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

    En wat zegt de wet nog meer:

    Artikel 137c Sr
    Het is strafbaar om het zich in het openbaar beledigend uit te laten over een groep wegens hun ras, godsdienst of levensovertuiging, seksuele gerichtheid of handicap;

    Artikel 137d Sr
    Er is een verbod tot het in het openbaar aanzetten tot discriminatie, haat of geweld tegen leden van groepen vanwege bovengenoemde kenmerken en ook vanwege geslacht;

    Met andere woorden: racisme is volgens de wet gewoon verboden en nee, het is dus geen fucking vrijheid van meningsuiting. Voordat mensen ermee gaan roepen, zoals bijna altijd wel gebeurt in een discussie, mogen ze eerst maar eens opzoeken wat vrijheid van meningsuiting inhoudt.


    i put the fun in funeral

    Oeww dat zijn de 2 artikelen die ik juist mocht vergeten :'(
    Niet dus!!!
    Whaahah, maar klopt, ik ben eens met overkill en square...


    Enjoy the little things in life, because one day you wi

    Absoluut oneens. Tis niet dat ik die speech van Wilders kan zien als "het uiten van een mening" ofzo. Nee, iedereen is gewoon een mens dus racisme op zich is al te gek voor woorden. Laat staan als het ook nog eens toegestaan wordt. In zo'n wereld hoef ik niet te leven hoor.


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Racisme is bij de wet verboden dus nee. Als racisme vrijheid van meningsuiting zou zijn, zou ik hier niet meer willen wonen.


    26 - 02 - '16

    Ocelot schreef:
    Racisme is bij de wet verboden dus nee. Als racisme vrijheid van meningsuiting zou zijn, zou ik hier niet meer willen wonen.


    Tell me about it, stud.

    Square schreef:
    Sorry, maar, wtf? Vrijheid van meningsuiting betekent dat de overheid je niet kan straffen voor het uiten van een mening. Dat is letterlijk alles wat het inhoudt. Het betekent niet dat je het moet (of mag!) gebruiken als vrijbrief voor racisme of enige andere vorm van belediging, zelfs al schijnen veel mensen het wel zo op te vatten. Deze stelling impliceert dat er een discussie zou moeten bestaan over of racisme toegestaan zou moeten zijn of niet, wat ik eigenlijk lichtelijk bizar vind.


    Queer zijn is gewoon alles

    Oneens.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Eens en oneens. Je kan moeilijk zeggen dat vrijheid van mening enkel mag wanneer iedereen het fijn vindt, maar ophoudt wanneer ze het niet meer leuk vinden. Langs de andere kant is meningsuiting een mening. "Ik vind mensen met een zwarte huidskleur minderwaardig" is iets heel erg om te zeggen, maar als dat jouw mening is, mag je die verkondigen, vind ik. Als je echter dingen zegt, gewoon en alleen om te kwetsen, dan houdt het daar op voor mij.

    Wtf?
    Oneens, moet ik niet eens uitleg bij geven. Over een ras zou je niet eens een mening moeten hebben.

    [ bericht aangepast op 29 maart 2015 - 12:54 ]


    Take me to wonderland

    Als mensen dit vinden klopt dat niet, want voor jou is het misschien vrijheid van meningsuiting, maar voor de mensen die jij raciseert is dit schending van vrijheid.
    Ik ben het niet eens met de stelling. Racisme os sowieso al heel vervelend en achterbaks.

    Nee en ik vind de mensen hier allemaal heel hypocriet, want tijdens Charlie Hebdo vonden ze racisme ineens wél vrijheid van meningsuiting.


    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    Nee en ik vind de mensen hier allemaal heel hypocriet, want tijdens Charlie Hebdo vonden ze racisme ineens wél vrijheid van meningsuiting.


    Agree.


    wat was dit ookalweer

    Assassin schreef:
    Nee en ik vind de mensen hier allemaal heel hypocriet, want tijdens Charlie Hebdo vonden ze racisme ineens wél vrijheid van meningsuiting.


    Ten eerste is er geen sprake van racisme rondom Charlie Hebdo geweest, omdat er geen tegenstelling van rassen was.
    Ten tweede trek je een ontzettend overhaaste conclusie door te beweren dat iedereen hier tijdens Charlie Hebdo zwart sprak over de islam.
    Ten derde snap ik niet waarom je eerst zegt dat je het oneens bent met de stelling en vervolgens die uitspraak doet over Charlie Hebdo.

    [ bericht aangepast op 29 maart 2015 - 14:53 ]


    i put the fun in funeral