• Hoooiii,

    15 Maart mag ik voor het eerst stemmen -net als een heleboel andere hier!- en ik heb altijd geroepen dat als je niet stemt je ook niet mag zeuren dat de regering het verfuckt.(krul) Anyways, vandaag is de nieuwe stemwijzer uitgekomen en die heb ik dan ook ingevuld! Tot mijn grote genoegen stond PVV ergens helemaal onderaan. In de oude stemwijzer stond PVV bij mij namelijk helemaal bovenaan en daar schrok ik een week geleden nogal van.

    Hoe dan ook, ik heb het gevoel dat ondanks dat de stemwijzer erg behulpzaam is, ik het nog steeds niet zo goed weet. De partij waarmee ik het meeste overeenkomsten had (65%) was de partij 'Lokaal in de kamer', dit blijkt dus een vrij jonge partij te zijn die dit jaar voor het eerst aan tweede kamer verkiezingen meedoen. Na wat onderzoek kwam ik er achter dat ik inderdaad veel overeenkomsten heb in ideeën, met deze partij. Ik trek echter het nu in twijfel om op deze partij de stemmen aangezien een partij die nog niet eens één zetel in de kamer heeft momenteel, niet echt heel veel invloed heeft. 50Plus (ja echt, geloof je het zelf? Ik ben 19 :'d) kwam op een sterke tweede plaats met 62% en als derde had ik D66 op 59%. Misschien dat ik dus wel op een van hen ga stemmen, maar ik vind het nog bijzonder lastig. Grap van de dag is dat mijn vader al jaren bij de VVD zit, bye bye dad.(':

    Nu vroeg ik mij af hoe stem gerechtigd Quizlet hun keuze maakt, hoe zoeken jullie uit wat het beste bij jullie past?


    You were born original, don't die as a copy.

    Fennec schreef:
    (...)
    Ik vind dat niet ondemocratisch. De PVV heeft er zelf voor gezorgd dat samenwerken met andere partijen moeilijk is, en na de nare ervaring in 2010, kan ik mij voorstellen dat Rutte niet nog eens in het Catshuis met Wilders wilt zitten. Natuurlijk, je mag PVV stemmen, ze zullen niet in de coalitie komen, maar een stem in de oppositie is ook een stem. Wat ik al eerder zei; zetels tellen het hardst bij stemmingen. Stel dat SP en 50+ ook heel groot worden, dan willen die vast wel instemmen als de PVV voorstelt om de AOW-leeftijd te verlagen. Zo is de PVV-stem niet een verloren stem.
    Stel je hebt de vorige verkiezingen D66 gestemd, die kwamen niet in het kabinet en hadden niet bijster veel zetels. Ze hebben de laatste paar maanden zowel de orgaanwet als de wietwet door de 2e kamer gekregen, hun voorstellen. Elke zetel heeft hen geholpen. Zo zit de Nederlandse democratie in elkaar en goede onderlinge relaties helpen elkaar.


    Ik zeg ook niet dat zetels er niet toe doen in het parlement want je hebt inderdaad helemaal gelijk wat dat betreft. In mijn ogen is het alleen zo dat als je niet eens overweegt common ground te vinden met de winnaar van de verkiezingen (en daarbij dus ook niet met de stem van het volk), je echt wel ondemocratisch bezig bent. Vooral aangezien er partijen zijn die op best veel standpunten eenzelfde positie innemen als de PVV. Dan vind ik het apart dat puur uit principe en onderlinge frustraties de eventuele optie al aan de kant geschoven wordt. Zeker aangezien er blijkbaar heel veel mensen zich wel in de gedachtengang van de PVV kunnen vinden.


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Patholoog schreef:
    Voor iedereen die niet kan kiezen tussen D66 en GroenLinks
    Om heel eerlijk te zijn denk ik dat GroenLinks meer stemmen gaat halen dan D66. Dus de kans is groter dat GroenLinks in het kabinet komt, dan D66. Hoewel D66 mee zou moeten regeren moest GroenLinks het grootste zijn. Verder zou ik meerdere stemwijzers eens invullen. Er zijn er al een paar geplaatst hier die vrij goed zijn, waarom de gewone stemwijzer en de jongerenkieswijzer. Als je er daarna nog niet uit bent kun je wellicht debatten van de partijen eens terugkijken?
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook twijfelde tussen D66 en GroenLinks, maar ik heb meer vertrouwen in Jesse Klaver dan die van de D66. Puur omdat Jesse Klaver zoveel frisser en energieker overkomt en niet omdat hij knap is, zoals eerder werd gezegd waarom anderen voor hem zouden kiezen, alhoewel ik zijn uiterlijk niet ga ontkennen.


    Ik weet niet of iemand anders dit al gezegd heeft, maar je eerste standpunt klopt niet. In alle vrij denkbare coalities zitten op dit moment D66 en het CDA, dit geldt niet voor GroenLinks.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Sempre schreef:
    (...)

    Ik zeg ook niet dat zetels er niet toe doen in het parlement want je hebt inderdaad helemaal gelijk wat dat betreft. In mijn ogen is het alleen zo dat als je niet eens overweegt common ground te vinden met de winnaar van de verkiezingen (en daarbij dus ook niet met de stem van het volk), je echt wel ondemocratisch bezig bent. Vooral aangezien er partijen zijn die op best veel standpunten eenzelfde positie innemen als de PVV. Dan vind ik het apart dat puur uit principe en onderlinge frustraties de eventuele optie al aan de kant geschoven wordt. Zeker aangezien er blijkbaar heel veel mensen zich wel in de gedachtengang van de PVV kunnen vinden.


    Maar het is niet zo dat PVV-stemmers het volledig eens zijn, of Wilders als leider willen. Daarbij zullen ze op zich zelf geen meerderheid krijgen dus is het niet de gehele stem van het volk. Als er niet samen te werken is met de PVV, dan kan een ander deel van de bevolking dus wel verkondigd worden door een coalitie van bijvoorbeeld VVD, CDA en GL. Dat is nog steeds, bij elkaar een groot deel van de bevolking en dus wél democratisch.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Aloy schreef:
    Ik twijfel nog altijd tussen de partij die groot kan worden, en waarschijnlijk elke stem nodig heeft, en de partij die momenteel in de peilingen nog geen zetel heeft en waar mijn stem dus waarschijnlijk verloren zal gaan. Blijf het moeilijk vinden.

    Ik zit ook te twijfelen hierover. Maar als iedereen zo denkt worden ze nooit groter. Misschien als mensen zien dat anderen er op stemmen, stemmen zij de volgende keer wel op die partij en worden ze zittend.

    Ik twijfel nu tussen de SP en piratenpartij. Omdat iernetveiligheid toch wel belangrijk is.

    Baudelaire schreef:
    (...)

    Ik weet niet of iemand anders dit al gezegd heeft, maar je eerste standpunt klopt niet. In alle vrij denkbare coalities zitten op dit moment D66 en het CDA, dit geldt niet voor GroenLinks.


    Dat denk ik zelf ook. Ik moet zeggen dat ik een coalitie van VVD, CDA en D66 ook toejuich zoals ik het nu zie en inschat (aangenomen dat VVD de grootste wordt en erin zal slagen een coalitie te vormen).


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Ik ga het nog een keer herhalen, stem alsjeblieft niet tactisch mensen. Ik ken genoeg mensen die op de piratenpartij willen stemmen, maar als daarvan uiteindelijk de helft tactisch stemt krijgen ze geen zetel nee. Of mensen die op GroenLinks of vvd stemmen uit angst voor de pvv. Tuurlijk, op die manier worden bepaalde partijen groter, maar op die manier worden jouw echte idealen niet verkondigd door de partij waar je op gestemd hebt. Gewoon stemmen op de partij waar je op zou stemmen als het gaat om hun standpunten.


    We've lived in the shadows for far too long.

    Volgens mij is de stemwijzer overbezet. (':


    Traynor schreef:
    Volgens mij is de stemwijzer overbezet. (':

    rip lol


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Ik ben er over uit. D66 it is. :Y)


    Woar schreef:
    (...)
    Ik zit ook te twijfelen hierover. Maar als iedereen zo denkt worden ze nooit groter. Misschien als mensen zien dat anderen er op stemmen, stemmen zij de volgende keer wel op die partij en worden ze zittend.

    Ik twijfel nu tussen de SP en piratenpartij. Omdat iernetveiligheid toch wel belangrijk is.


    Ja, daar heb je inderdaad wel gelijk in, maar we moeten ook realistisch denken. De kans dat ze morgen een zetel gaan krijgen schat ik niet heel hoog in, of het nou met of zonder mijn stem is. Die ene zetel kan wel een verschil maken, maar op het moment dat ze het niet halen, denk ik dat ik spijt krijg omdat ik beter had kunnen stemmen op de andere partij van mijn keus. Jammer dat je een stem niet door de midden kan splitsen :')


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Traynor schreef:
    Ik ben er over uit. D66 it is. :Y)


    Same (:


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    ^Het rangschiksysteem dat op dit moment in Maine (Amerikaanse staat) toegepast wordt, biedt daar wel een oplossing aan. Je schrijft dan je top drie en op die manier berekenen ze de meest populaire.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Mag ik hier voorzichtig zeggen dat ik persoonlijk vind dat als stemgerechtigden niet stemmen, ze ook niet mogen zeuren over de uitkomst?


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Ik ga voor D66, of op Stientje van Veldhoven (#2) of op Vera Bergkamp (#6) stemmen, omdat de eerste een kandidaat voor duurzaamheid is en de tweede omdat ze er in combinatie met Pia Dijkstra zoveel in mijn opinie goede wetsvoorstellen door heeft gekregen.

    Nonnatus schreef:
    (...)

    Dat denk ik zelf ook. Ik moet zeggen dat ik een coalitie van VVD, CDA en D66 ook toejuich zoals ik het nu zie en inschat (aangenomen dat VVD de grootste wordt en erin zal slagen een coalitie te vormen).


    Ja, de kans is erg groot dat de VVD ook in de coalitie zal plaatsnemen, al is het ook mogelijk om een CDA, D66, GL, PVDA, SP-coalitie te maken (wordt wel godse moeilijk, maar het is een optie). Als D66 vind ik het zelf fijn dat de kans van meeregeren eigenlijk bijna honderd is.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Prongsie schreef:
    Mag ik hier voorzichtig zeggen dat ik persoonlijk vind dat als stemgerechtigden niet stemmen, ze ook niet mogen zeuren over de uitkomst?

    Niet stemmen is ook stemmen. Ik vind dat die mensen wel degelijk het recht hebben om oneens te zijn met de uitkomst.