• Hoooiii,

    15 Maart mag ik voor het eerst stemmen -net als een heleboel andere hier!- en ik heb altijd geroepen dat als je niet stemt je ook niet mag zeuren dat de regering het verfuckt.(krul) Anyways, vandaag is de nieuwe stemwijzer uitgekomen en die heb ik dan ook ingevuld! Tot mijn grote genoegen stond PVV ergens helemaal onderaan. In de oude stemwijzer stond PVV bij mij namelijk helemaal bovenaan en daar schrok ik een week geleden nogal van.

    Hoe dan ook, ik heb het gevoel dat ondanks dat de stemwijzer erg behulpzaam is, ik het nog steeds niet zo goed weet. De partij waarmee ik het meeste overeenkomsten had (65%) was de partij 'Lokaal in de kamer', dit blijkt dus een vrij jonge partij te zijn die dit jaar voor het eerst aan tweede kamer verkiezingen meedoen. Na wat onderzoek kwam ik er achter dat ik inderdaad veel overeenkomsten heb in ideeën, met deze partij. Ik trek echter het nu in twijfel om op deze partij de stemmen aangezien een partij die nog niet eens één zetel in de kamer heeft momenteel, niet echt heel veel invloed heeft. 50Plus (ja echt, geloof je het zelf? Ik ben 19 :'d) kwam op een sterke tweede plaats met 62% en als derde had ik D66 op 59%. Misschien dat ik dus wel op een van hen ga stemmen, maar ik vind het nog bijzonder lastig. Grap van de dag is dat mijn vader al jaren bij de VVD zit, bye bye dad.(':

    Nu vroeg ik mij af hoe stem gerechtigd Quizlet hun keuze maakt, hoe zoeken jullie uit wat het beste bij jullie past?


    You were born original, don't die as a copy.

    @Perffect,
    Dat het niet zou 'kunnen' klopt niet, want het kan weldegelijk, er is geen regel die zegt dat het namelijk niet kan.
    Willen is in de tweede kamer een gevaarlijke uiting. Vooral omdat partijen die de studiefinancering wilde behouden, als blad omsloegen na de vorige verkiezingen. Partijen die de belastingen omlaag wilde zijn als een blad omgeslagen, hetzelfde geldt voor partijen die bijvoorbeeld meer geld naar de zorg wilde.
    Ik ben daardoor persoonlijk enorm bang dat partijen ineens wel met de pvv willen reageren als dat hun kans is om een een kabinet te vormen.
    Al moet ik toegeven dat hij het zeer goed gedaan heeft als het gaat om wat hij vandaag gezegd heeft bij het eenvandaag debat eerder deze avond, op sommige punten.

    [ bericht aangepast op 13 maart 2017 - 22:41 ]


    We've lived in the shadows for far too long.

    Ik stem op een vrouw, wel de eerste wat meer symbolisch is dan efficiënt. Maar zo veel maakt dat niet uit want alle partijen die ik had overwogen hadden wel een groot deel vrouwen in de top 10. Dus op welk nummer ik nou moet gaan stemmen om misschien 1 vrouw meer in de kamer te krijgen? Het gaat er om dat ze het zelf nu ook meenemen in hun lijst :)


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Aloy schreef:
    (...)

    Nee dat houdt mij ook een beetje tegen, maar als niemand op ze stemt, gaat het ook nooit beter worden denk ik. Idk. Ze zijn wel de enige partij die inzien hoe gevaarlijk internet aan het worden is, en dat de overheid hier maar al te makkelijk misbruik van kan maken maar meh. Lastig :/

    En als je leest wat Snowden en Assange/Wikileaks zeggen over de geheime diensten en overheden en wat ze allemaal met je telefoon, tv, pc en alles kunnen, dan wil ik zo'n partij echt wel in de tweede kamer hebben. En dan hopen dat ze het ook voor elkaar krijgen om onder andere het internet veiliger te maken.

    ^ Precies dat dus. Zeker sinds ik ICT doe, merk ik dat het internet gevaarlijk is en mensen niet goed voorgelicht zijn. Tegenwoordig kunnen we bedrijven hacken via de centrale verwarming. En mensen snappen vaak ook niet dat google precies kan zien wie jij bent, waar je bent en wat je doet en met wie. En hoe makkelijk die informatie wel niet te verkopen is aan de overheid. Je hoeft nog niet eens een internet genie te zijn om iemands identiteit te achterhalen, als je maar gewoon een beetje creatief kan googlen.
    Oh, en wat dacht je het ingebouwde camera systeem in de auto, die veel mensen gebruiken. Hoeveel ongelukken je wel niet kan veroorzaken als een hacker daarin weet te komen en de boel overneemt.

    Ah, denk dat ik toch maar een piraat wordt :')


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Ik heb inmiddels mijn knoop kunnen doorhakken. Zijn andere twijfelaars er al uit?


    Deep inside, I've never felt alive

    @Sofie: Mogen we weten wat 't geworden is? c:


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Eraser schreef:
    @Sofie: Mogen we weten wat 't geworden is? c:

    Dat houd ik liever nog even voor mezelf sawry.


    Deep inside, I've never felt alive

    Zou iemand mij antwoord kunnen geven op de vraag waarom mensen hun politieke keuze voor zichzelf willen houden? Ik hoef de politieke keuze niet zozeer te weten, echt niet, iedereen heeft recht op de beslissing dat niet te delen. Ik ben gewoon benieuwd naar de reden die erachter ligt. (zoals mijn maatschappij/debat leraar wil het niet delen omdat hij bang is leerlingen te beïnvloeden).


    We've lived in the shadows for far too long.

    ^ Ik denk dat er verschillende redenen voor zijn. Persoonlijk zou ik bang zijn dat iemand meteen een vooroordeel heeft. Zoals wanneer je nu op de PVV stemt, je een racist bent, of een "linkse rakker" wanneer je voor een extreem linkse partij gaat.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Mijn moeder heeft het een keer voor mij geheim gehouden tot na ze gestemd had. De reden weet ik niet, maar misschien omdat zij de vrijheid wilde hebben het nog een keer te overdenken. Ik heb mijne ook eerst niet tegen mijn zusje gezegd omdat ik haar niet te veel wilde beïnvloeden, ik schrok al hard genoeg toen zij vertelde dat zij mij vertrouwde als het aankwam op informatie over de politiek. Ik zie dat wat mensen stemmen heel erg afhankelijk is van hun omgeving (of dat een probleem is of juist iets natuurlijks mag je zelf uitmaken). Ik wil ook niet dat mensen strategish gaan stemmen op wat ik al gestemd heb, want ik ben het ook niet 100% eens met wat die partij wilt. Mijn vriend stemt een andere partij dan dat ik stem, ookal hebben wij elkaar wel beïnvloed, maar met hem durf ik het er over te hebben omdat hij mijn gelijke is, en mij niet ziet als voorbeeld. En dankzij hem leer ik kritisch naar mezelf te kijken en na te denken :) Bij mijn zus krijg ik enkel bevestiging.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Ik snap dat ook niet zo goed, veel vriendinnen van mij willen het niet zeggen en idk. Het is niet zo dat ik het aan iedereen ga vertellen, maar meer zodat ik het er met hen over kan hebben...

    Ik heb er dit keer heel veel met mijn ouders over gehad, misschien deels omdat het mijn eerste keer stemmen is.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Granian schreef:
    Zou iemand mij antwoord kunnen geven op de vraag waarom mensen hun politieke keuze voor zichzelf willen houden? Ik hoef de politieke keuze niet zozeer te weten, echt niet, iedereen heeft recht op de beslissing dat niet te delen. Ik ben gewoon benieuwd naar de reden die erachter ligt. (zoals mijn maatschappij/debat leraar wil het niet delen omdat hij bang is leerlingen te beïnvloeden).

    Mwah, veel mensen wisten al dat ik twijfelde tussen twee partijen (dat staat een pagina's terug) en ik heb echt een schijthekel aan al die peilingen. Ik heb ook het idee dat de media daar volledig de plank misslaat door de kiezer te beïnvloeden. VVD/Mark Rutte gebruikt die peilingen inmiddels als een reden waarom je op hen moet kiezen, zodat zij het grootste worden in plaats van de PVV. Als die hele idioterie rondom peilingen niet zou bestaan, denk ik dat er überhaupt geen titanenstrijd zou zijn.
    Door mijn stem voor mezelf te houden (en mijn naasten waarvan ik weet dat ik ze niet beïnvloed), probeer ik ervoor te zorgen dat iedereen voor een partij kiest waarvan hij/zij denkt dat die het beste is.


    Deep inside, I've never felt alive

    Granian schreef:
    (...)

    Ik ben toch om eerlijk te zijn bang dat als pvv de grootste wordt, er geen andere keus is dan hen in de kabinet laten. Ja ik hoop heel erg dat de Nederlanders beter kiezen, al hoop ik ook zeker niet dat mensen tactisch gaan stemmen, maar er valt niet te ontkennen dat er een reële kans is dat pvv in het kabinet terecht komt. Vooral omdat politieke partijen er een handje van hebben om als een blad om te draaien als dit nodig is - iets wat vaker dan eens bewezen is.


    Dit is ook waar ik mee zit. Bovendien stel dat de PVV de grootste partij wordt, dan is het alles behalve democratisch om niet met hen samen te gaan werken. Het land heeft dan immers gekozen en dan vind ik het absurt als daar door andere partijen niet naar geluisterd wordt. Ik ben echt geen PVV stemmer maar ik ben wel voor democratie.


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Sempre schreef:
    (...)

    Dit is ook waar ik mee zit. Bovendien stel dat de PVV de grootste partij wordt, dan is het alles behalve democratisch om niet met hen samen te gaan werken. Het land heeft dan immers gekozen en dan vind ik het absurt als daar door andere partijen niet naar geluisterd wordt. Ik ben echt geen PVV stemmer maar ik ben wel voor democratie.

    Ik vind dat niet ondemocratisch. De PVV heeft er zelf voor gezorgd dat samenwerken met andere partijen moeilijk is, en na de nare ervaring in 2010, kan ik mij voorstellen dat Rutte niet nog eens in het Catshuis met Wilders wilt zitten. Natuurlijk, je mag PVV stemmen, ze zullen niet in de coalitie komen, maar een stem in de oppositie is ook een stem. Wat ik al eerder zei; zetels tellen het hardst bij stemmingen. Stel dat SP en 50+ ook heel groot worden, dan willen die vast wel instemmen als de PVV voorstelt om de AOW-leeftijd te verlagen. Zo is de PVV-stem niet een verloren stem.
    Stel je hebt de vorige verkiezingen D66 gestemd, die kwamen niet in het kabinet en hadden niet bijster veel zetels. Ze hebben de laatste paar maanden zowel de orgaanwet als de wietwet door de 2e kamer gekregen, hun voorstellen. Elke zetel heeft hen geholpen. Zo zit de Nederlandse democratie in elkaar en goede onderlinge relaties helpen elkaar.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Ik twijfel nog altijd tussen de partij die groot kan worden, en waarschijnlijk elke stem nodig heeft, en de partij die momenteel in de peilingen nog geen zetel heeft en waar mijn stem dus waarschijnlijk verloren zal gaan. Blijf het moeilijk vinden.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"