• Welkom in het officiële motiveertopic voor SOTY en FOTY 2024!
    In dit topic kunnen schrijvers hun hoogtes en laagtes delen, hoofdstukken in de verf zetten of vragen stellen. Lezers kunnen hier de schrijvers motiveren of een gezellig babbeltje komen slaan.

    Laten we er een spetterend SOTY-jaar van maken *O*

    Link naar het officiële topic



    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Frodo schreef:
    JONGENS ik zie zoveel mensen een hoofdstuk uploaden en JULLIE ZIJN ZO GOED BEZIG


    No u xoxo


    help


    Vraag van de week: Hoe verwerk je jezelf in je verhaal? Waarin kunnen lezers jouw persoonlijkheid herkennen?


    help


    Vraag van de week: Hoe verwerk je jezelf in je verhaal? Waarin kunnen lezers jouw persoonlijkheid herkennen?

    Meine gutte wat een vraag! Nee, die vind ik echt heel moeilijk. Ik denk namelijk dat ik veel momenten heb waarop een character juist iets doet, wat ik zou willen dat ik zou kunnen of durfde te doen in een bepaalde situatie. Waar ik te bang ben, doen zij dat wel. Juist de omgekeerde situatie lol

    Maar.. wat je vaak wel terug kan zien in al mijn personages, is een liefde voor dieren en leven, empathie. En niet elk character heeft daar evenveel van.. I mean, elk character is natuurlijk anders, maar veel is ook te herleiden aan gerechtigheid. Ik heb een sterk moraal kompas en dit schemert vaak ook door in mijn characters; dingen als corruptie, uitbuiting en kwetsing van de zwakkere of ronduit oneerlijkheid in any situation kunnen veel van mijn characters niet tegen haha. Dat is ook wel echt iets waar ik witheet om kan worden en hetgeen dat ik vaak niet kan loslaten :')


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    RSK schreef:

    Vraag van de week: Hoe verwerk je jezelf in je verhaal? Waarin kunnen lezers jouw persoonlijkheid herkennen?


    Phew ik denk dat ik hier met Leah aansluit voor een deel. Ik baseer mijn personages vaak op mijn eigen normen en waarden en mijn kwaliteiten. Of ik ga net een heel andere kant op en geef personages net karaktertrekken en kwaliteiten waarvan ik enkel kan dromen dat ik deze zou bezitten.

    Ik denk dat mijn huidig personage een perfecte mix is van kwaliteiten die ik bezit en tegelijk is ze ook mijn tegenovergestelde.
    Ik ben een zeer zorgzaam iemand, een echte people pleaser, ik ben verzot op dieren, ik zet mijn eigen noden vaak opzij voor andere te helpen. Ik ben een heel koppig persoon, drijf vaak mijn wil door en ik geef niet makkelijk op.
    Fia heeft zeker haar koppig karakter en doorzettingsvermogen van mij mee gekregen, maar Fia toont nu ook al aan dat ze een echte eenzaat is. Ze denkt vooral ik kader van eigen belang. Ze heeft het gevoel zichzelf lang genoeg opzij geschoven te hebben om te zorgen voor haar familie en nu kiest ze resoluut voor zichzelf.

    denk dat dit mijn grootste tekortkoming is, zelfzorg. Ik geef het ook in mijn verhaal al mee, maar ik heb een eerder traumatische jeugd gekend en heb hierin nooit echt voor mezelf durven kiezen en beleefde alles maar in mijn ééntje. Nu ben ik sociaal werker en ook hier heb ik soms heel zware cliëntdossiers waarbij ik mezelf echt dagelijks op het hart moet drukken, verlies niet jezelf en verdrink niet in je werk.
    Een eigenschap die bijna alle karakters in mijn verhalen zullen bezitten is die zorgzaamheid, maar tegelijk zijn het ook allemaal personen met een eerder vurig karakter. Ook heel belangrijk is zelfbescherming. Dat valt me nu eigenlijk pas echt op door de vraag te beantwoorden, maar al mijn personages hebben vaak een muur rond zich die moeilijk af te breken is. Ook heel herkenbaar voor mezelf.

    Wauw weer een lekker uitgebreid antwoord. Sorry alvast voor deze halve boek respons :)


    Those who don't believe in magic will never find it!

    RSK schreef:

    Vraag van de week: Hoe verwerk je jezelf in je verhaal? Waarin kunnen lezers jouw persoonlijkheid herkennen?


    Mijn PTSS (': (answering for the story I'm changing to rather than TWGAWL, maar dit geldt ook voor Astrid)

    Ik gebruik mijn schrijfwerk heel erg op een therapeutische manier, wat betekent dat mijn personages en ik enorm veel overlap hebben. Ik pak vaak aspecten van mezelf en werk die dan uit. In Esther's geval ik antwoord later even de andere vragen voor haar verhaal aangezien ik al wel 7k heb maar dit simpelweg weiger te publiceren atm door onzekerheid zit dit 'm niet perse in mijn beste kwaliteiten helaas oeps. Ze is een erg angstig en boos persoon dat snel wantrouwt. Ik zie haar echt wel als een personage meer dan als een extensie van mezelf, maar ze is wel zo'n personage waarvan je dan stukken terug leest die je schreef met het idee dat haar denkwijze vrij normaal is om vervolgens enorm te lachen omdat deze dat niet echt is wegens haar - en dus ook mijn - PTSS (ze maakt gekke sprongen met haar conclusies, verdenkt anderen constant, en ontkent en onderdrukt haar emoties zo hard dat het een sport lijkt). Het viel me alleen niet op hoe ongezond en vreemd haar denkwijze is tijdens het schrijven omdat deze zo sterk door mijn eigen ervaring geïnspireerd is. Met wat afstand laat het je dan ineens een hoop over jezelf realizeren.
    We zijn allebei erg in ons hoofd wat emoties betreft. Ik zou graag zeggen dat ze nog een stukje slechter is in met haar emoties omgaan, maar ik word zelf niet gestalkt door een seriemoordenaar, dus zal ik dat maar niet zo zeker zeggen. In Esther's ervaring ligt er op haar woede en onrust echter een stuk zwaardere nadruk dan ik bij mezelf voel. Ik zou zelf ook zeggen dat ze gemener is dan ik ben, en meer een control freak. Ik lees nu soms stukken terug en vind ik haar meer lijken op een soort kruising van mezelf en een personage zoals bijvoorbeeld Light Yagami van Death Note - terwijl ze echt een heel ander persoon is dan hij, en associeer ik haar met hem puur omdat haar stem wat op die van hem lijkt en ze ook geniepig kan zijn op zo'n zelfde manier. Ik zou nou niet zeggen dat dát van mij komt, maar eerder omdat ze komt van een Hunger Games personage dat ik begon te schrijven als psychopaat ooit en ze daar trekjes nog van heeft (ik zou haar geen psychopaat meer noemen though, ze is daar iets te rechtvaardig voor en heeft een veel te sterk schuldgevoel, al schiet Esther soms een beetje door in haar ideologie. Waar ik me dan weer wel in herken tot op zekere hoogte).


    obsessive rage

    RSK schreef:

    Vraag van de week: Hoe verwerk je jezelf in je verhaal? Waarin kunnen lezers jouw persoonlijkheid herkennen?


    Haha ik schrijf het liefst vanuit personages die totaal niet op me lijken. :'D
    Ik heb nu zeven personages uitgewerkt maar ik zou er niet één weten met wie ik veel gemeen heb. Maar wie weet, als het verhaal vordert.


    Every villain is a hero in his own mind.

    RSK schreef:

    Vraag van de week: Hoe verwerk je jezelf in je verhaal? Waarin kunnen lezers jouw persoonlijkheid herkennen?


    Leuke vraag!

    Ik probeer altijd of karaktereigenschappen die ik fijn vind van mezelf te verwerken in personages of net eigenschappen waarvan ik wilde dat ik ze had.
    Zo is Erin veel moediger dan ik ooit zal zijn en hecht ik net zoals Mary veel belang aan familie(tijd).

    In Zout Water is ook de liefde voor de zee één van de grootste raakpunten tussen mij en de personages. Het is zo'n belangrijke en rustgevende plek voor mij dat ik het graag in een verhaal wilde verwerken.

    Daarnaast zijn er ook de thema's verlies en rouw. Dat deel van het verhaal is vooral heel therapeutisch om te schrijven, het zijn ook de woorden die het vlotst op papier worden gezet.


    The soul needs autumn.

    Grace schreef:
    (...)

    Leuke vraag!

    Ik probeer altijd of karaktereigenschappen die ik fijn vind van mezelf te verwerken in personages of net eigenschappen waarvan ik wilde dat ik ze had.
    Zo is Erin veel moediger dan ik ooit zal zijn en hecht ik net zoals Mary veel belang aan familie(tijd).

    In Zout Water is ook de liefde voor de zee één van de grootste raakpunten tussen mij en de personages. Het is zo'n belangrijke en rustgevende plek voor mij dat ik het graag in een verhaal wilde verwerken.

    Daarnaast zijn er ook de thema's verlies en rouw. Dat deel van het verhaal is vooral heel therapeutisch om te schrijven, het zijn ook de woorden die het vlotst op papier worden gezet.


    Ah, I feel this one! En dat laatste ook; voor mij is Kai een uitvergroting van mijn depressie, mijn onzekerheden en angsten en dat maakt hem ook super therapeutisch om te schrijven :')


    help

    RSK schreef:
    (...)

    Ah, I feel this one! En dat laatste ook; voor mij is Kai een uitvergroting van mijn depressie, mijn onzekerheden en angsten en dat maakt hem ook super therapeutisch om te schrijven :')


    Is het dan erg om te zeggen dat ik Kai echt een heel veel personages vind om te lezen?
    Al heeft dat waarschijnlijk vooral te maken met de manier waarop je hem neerschrijft. Echt zo sterk!


    The soul needs autumn.

    Grace schreef:
    (...)

    Is het dan erg om te zeggen dat ik Kai echt een heel veel personages vind om te lezen?
    Al heeft dat waarschijnlijk vooral te maken met de manier waarop je hem neerschrijft. Echt zo sterk!


    Echt een heel veel? (:

    I suppose that was a compliment so thank you

    Hij is ook wel degelijk heel veel tho. In mijn hoofd loopt hij de hele tijd te krijsen.


    help

    RSK schreef:
    (...)

    Echt een heel veel? (:

    I suppose that was a compliment so thank you

    Hij is ook wel degelijk heel veel tho. In mijn hoofd loopt hij de hele tijd te krijsen.


    Oh nee ik bedoelde heel fijn!!! 🙈
    Maar idd voor zichzelf misschien wel een beetje veel soms


    The soul needs autumn.

    Grace schreef:
    (...)

    Oh nee ik bedoelde heel fijn!!! 🙈
    Maar idd voor zichzelf misschien wel een beetje veel soms


    He has a lot of rage hahaha

    so do i but im bad at getting angry so kai does it for me

    u aint seen nothing yet tho


    Dankjewel iig, i appreciate it 💛💛💛💛 means the world


    help

    Altijd fijn als je lekker productief kunt brainstormen met iemand ^^ Wel irritant als je er dan achter komt dat je een kwart van je story gaat omgooien en dat ook invloed heeft op de chapters die je al gepost hebt.... Gelukkig is dit pas draft 1 van het verhaal ^^

    [ bericht aangepast op 16 maart 2024 - 16:42 ]

    Satoru schreef:
    Altijd fijn als je lekker productief kunt brainstormen met iemand ^^ Wel irritant als je er dan achter komt dat je een kwart van je story gaat omgooien en dat ook invloed heeft op de chapters die je al gepost hebt.... Gelukkig is dit pas draft 1 van het verhaal ^^

    Hier komt mijn perfectionisme vandaan lol. Wil gelijk dat het goed en uitgedacht is ;'d (vooral in RPG)


    [ heaven knows ]

    Mijita schreef:
    (...)
    Hier komt mijn perfectionisme vandaan lol. Wil gelijk dat het goed en uitgedacht is ;'d (vooral in RPG)

    Oh ja, ik had dat gevoel ook de halve autorit, beetje het nadeel van gebruik willen maken van het idee van small deadlines en frequent uploads. Maar het is pas chapter 3 dus ik kan prima nog dingen aanpassen to make a more coherent story vond mijn partner.