• Het is een meespeelverhaal over leerlingen op een middelbare school. We doen expres weinig informatie, zodat alles zich in het verhaal kan vormen. De leerlingen zitten in hun vierde leerjaar van de Havo. Ze wonen in Purmerend.

    Regels:
    - Er wordt in één tijd geschreven, derde persoon en verleden tijd, zoals de meest gebruikelijke manier is in een boek.
    - Er is geen minimaal woordenlimiet.
    - Stukken tekst hoeven niet letterlijk herhaald te worden als je op een ander reageert. Het is ook niet nodig om een ander te quoten.

    Personages:
    Bram de Haas - Rosanne
    Darius Visser - Jeffrey
    Elin van Haspengouw Hesbaye - Alicia
    Henk van Es - Rosanne
    Ian van Dijck - Kelly
    Isa de Vries - Marjanne
    Jessica "Jess" Slager
    Jiang Chen - Rosanne
    Joris Franksen - Marjanne
    Kate Teresa Vergeest - Marieke
    Jelle van Dijck - Kelly
    Layla Caspers - Natas
    Maya van Leemhuizen - Alicia
    Mia den Hertogh - Natas
    Petronella "Petra" D'Auxy - Marjanne
    Phoebe van Longen - Rosanne
    Ramon Scheepsma - Natas
    Thomas van Hof - Anouk
    Qaasim Braam - Alicia

    Andere personages:
    Jordana "Jordy" Visser - Natas
    Taco Boersma - Alicia

    Speeltopics: 1, 2, 3, 4
    Praattopics: 1
    Rollentopic


    Indeling groepjes sportweek
    Groep 1
    Maya van Leemhuizen – Alicia
    Henk van Es - Rosanne
    Thomas van Hof – Anouk
    Kyra van Bakkum – Lisa
    Ramon Scheepsma - Natas
    Isa de Vries – Marjanne

    Groep 2
    Jiang Chen – Rosanne
    Bram de Haas - Rosanne
    Darius Visser – Jeffrey
    Joris Franksen - Marjanne
    Mia den Hertogh - Natas
    Jelle van Dijck - Kelly
    Elin van Haspengouw Hesbaye - Alicia

    Groep 3
    Tyler Michigan – Lisa
    Qaasim Braam – Alicia
    Ian van Dijck - Kelly
    Petronella "Petra" D'Auxy – Marjanne
    Layla Caspers – Natas
    Phoebe van Longen – Rosanne
    Kate Teresa Vergeest – Marieke

    [ bericht aangepast op 2 sep 2016 - 11:39 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    'Ah joh, vast wel! Ik zal zelf ook niet in mijn eentje willen optreden. Zo sta je minder snel voor schut,' zei Kate terwijl ze bemoedigend glimlachte.
    'Hebben jullie al plannen?' vroeg ze aan de andere twee. Ze kon misschien iets opvoeren met haar vriendin, maar ze wist niet of Mia al plannen had.


    ''Laughter is timeless. Imagination has no age. And dreams are forever'' - Walt Disney

    Ian gaf Kate een kleine glimlach terug en priegelde toen wat met zijn nagels. Hij twijfelde nu wel een beetje, maar hij wist dat Jelle er nu ook geen zin in had om iets met hem te doen. Hij keek naar de tent waar zijn broer in zat, maar keek weer weg toen hij hem er uit zag komen en hun kant op zag lopen. Echter liep hij met een starre pas door. Ian zuchtte even en keek naar de drie waar hij bij stond.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    'Volgens mij hebben we net afgesproken samen een act op te voeren,' zei Joris met een glimlach naar Mia. Hij merkte dat ze onzeker was en hij had nog geen antwoord gegeven, maar hij was eigenlijk wel blij geweest dat ze het voorstelde. 'Misschien moeten we maar eens gaan oefenen.'


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Kate was een moment verrast door Joris' antwoord. 'Prima,' zei ze glimlachend. Ze was wel nieuwsgierig waarom Mia als eerste aan Joris had gevraagd om samen op te treden. Misschien was er wel iets tussen de twee dat ze eerder niet had gezien. In gedachten maakte ze een notitie om er ooit naar te vragen.
    'Zullen wij dan samen optreden, Ian? Tenzij je echt weigert, natuurlijk.' Kate hoopte van niet. Ze zag het echt niet zitten om in haar eentje op te treden en ze wilde haar team ook niet teleurstellen.


    ''Laughter is timeless. Imagination has no age. And dreams are forever'' - Walt Disney

    Ian keek naar Kate en beet even op zijn lip.
    "Wat wil je doen?" Vroeg hij toen zachtjes en keek naar de grond.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Mia wilde eigenlijk voorstellen dat Kate en Ian met hen zouden meedoen, zodat ze minder opviel en niet alleen met Joris was, maar aan de andere kant schaamde ze zich voor die gedachte. Joris was aardig en ze gingen alleen een toneelstukje – of wat dan ook – voorbereiden. Ze moest zich normaal gedragen en blij zijn dat er in elk geval nog iemand was die bij haar in de buurt wilde komen na wat ze gisteren bij Qaasim had gedaan.
    ‘Zullen we anders daar gaan zitten?’ Mia wees naar een schaduwplekje onder een boom aan het water. Daar waren ze genoeg in het zicht van de anderen om niet in paniek te hoeven raken, maar konden ze ook rustig iets bespreken zonder dat anderen hen zouden lastigvallen tijdens hun repetitie.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Zo ver had Kate eigenlijk ook nog niet gedacht.
    'Wat lijkt jou leuk? Ik doe op zich graag iets sportiefs,' zei ze uiteindelijk maar. Ze hoopte dat Ian niet wilde gaan zingen.


    ''Laughter is timeless. Imagination has no age. And dreams are forever'' - Walt Disney

    Ian haalde zijn schouders op en keek Kate even kort aan.
    "Iets met sport klinkt wel leuk, denk ik." Hij wreef over zijn eigen arm heen. "Maar hoe wil je dat gaan doen?" vroeg hij toen en keek om zich heen.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Joris knikte en volgde haar. 'Wat wil je gaan doen?' vroeg hij toen ze zich gesetteld hadden. 'Een toneelstukje? Dans? Playbacken of karaoke? Of iets anders natuurlijk. Bij mij houden de ideeën daar ongeveer op.'


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Mia overwoog de opties even. 'Playbacken?'
    Dat vond ze de veiligste optie. Op zich kon ze best wel dansen, maar dat had ze nog nooit met een jongen gedaan. Een toneelstukje met zijn tweeën vond ze ook lastig en voor karaoke hadden ze waarschijnlijk niet de juiste apparatuur.


    Every villain is a hero in his own mind.

    'Misschien kunnen we de anderen instructies geven, zoals bij een workout,' stelde Kate voor.


    ''Laughter is timeless. Imagination has no age. And dreams are forever'' - Walt Disney

    ''Hey,'' vroeg Thomas terwijl hij zich aan sloot bij het groepje die het over de bonte avond hadden, ''hebben jullie al een idee?''


    Everything is illuminated by the light of our past.

    Het staat al een tijdje stil, dus ik heb de vrijheid genomen om even een tijdsprongetje te doen naar na het kamp. Maar voel je vrij om nog wat te schrijven over het kamp zelf.

    Mia was blij dat ze weer in haar eigen bed lag. Het was haar uiteindelijk meegevallen. De bonte avond was er een succes geweest en ze had ontzettend met Joris gelachen tijdens het oefenen. Ze waren uiteindelijk voor een nummer van Toybox gegaan en hoewel ze niet hadden gewonnen, was het wel een onvergetelijke avond. De dag erna waren ze het stadje ingegaan. Isa had haar in geuren en kleuren verteld dat Ramon ’s morgens vroeg naar haar toe was gekomen om haar mee uit te vragen, zoals hij beloofd had. Hij had zich geëxcuseerd omdat hij geen originelere manier had gevonden om haar mee uit te vragen, maar verzekerde haar dat hij dat goed zou maken bij de date zelf. Hij zou haar aanstaande vrijdag om acht uur ophalen, als ze kon. En helaas kon ze.
    Mia slaakte een zucht. Ze zou het zich niet zo moeten aantrekken. Isa mocht zelf weten met wie ze ging daten, maar Mia had er gewoon geen fijn gevoel bij.
    Ze draaide op haar zij en sloot haar ogen. Ze was echt moe.

    [ bericht aangepast op 26 aug 2016 - 15:23 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Isa was als een blok in slaap gevallen toen ze thuis was gekomen en was nu druk bezig haar spullen van kamp uit te pakken. Ze waren zaterdag aan het eind van de middag thuisgekomen, maar Isa had weinig slaap gehad en lag om 8 uur al op één oor. Daarvoor had haar moeder de oren van het hoofd gevraagd naar hoe het was geweest. Isa had in geuren en kleuren alle activiteiten besproken, al had ze het gedeelte van de date met Ramon achterwege gelaten. Ze wist dat haar moeder dat alleen maar leuk zou vinden, maar Graham was ontzettend beschermend; veel extremer dan haar eigen vader. Hij zou Ramon hoogstwaarschijnlijk direct willen uitnodigen om hem te keuren, terwijl Isa helemaal niet wist hoe het zou lopen tussen hen. En het was geen optie dat haar moeder het niet aan Graham zou vertellen: die vertelden elkaar werkelijk álles.
    Isa werd om acht uur al wakker en klom direct haar bed uit. Ze was nooit goed geweest in stilzitten en kon maar niet begrijpen hoe sommige mensen hele dagen op hun luie kont konden blijven zitten. Toen ze zich had omgekleed en had ontbeten, vroeg ze in de groepsapp van hun klas of er mensen waren die zin hadden om vanmiddag te beachvolleyballen op het veldje vlakbij haar huis. Een hele tijd kwamen er geen reacties omdat waarschijnlijk iedereen nog lag te slapen, maar om een uur of tien werd er toch gereageerd. Velen zeiden dat ze liever een dagje rust hadden na zulke intensieve dagen, maar er waren enkelingen die wel zin hadden. Daarom spraken ze om twee uur af.
    Haar moeder was inmiddels ook beneden en ook Sita was al wakker; Graham was nog boven, maar ze hoorde wel voetstappen boven.
    'Heb je je vader al gebeld?' vroeg haar moeder vanuit de keuken. Ze was bezig eieren te bakken. 'Ik had verteld dat hij gisteren gebeld had, toch?'
    'Wat?' Isa liep naar de keuken en klom op het aanrecht. 'Dat was je vergeten te zeggen! Had hij wat spannends te melden?'
    'Nou, hij klonk erg enthousiast en was teleurgesteld dat je er niet was. Hij was denk ik even vergeten dat je introweekend had.' Ze haalde haar schouders op. 'Ik heb niet verder gevraagd.'
    Isa wist waarom. Hoewel haar moeder erg gelukkig was met Graham, bleef ze het moeilijk vinden om gesprekken met haar ex-man aan te gaan. Ze had niets tegen homo's, maar dat haar eigen man, van wie ze zielsveel had gehouden, op mannen bleek te vallen, vond ze nog altijd zwaar. Oppervlakkig gezien konden Isa's ouders prima met elkaar opschieten, maar Isa had haar moeder wel eens horen zeggen tegen Graham hoe moeilijk ze het vond om alleen met haar ex te zijn. In het begin had Isa dat heel moeilijk gevonden; dat haar ouders uit elkaar waren gegaan, was al pittig genoeg, maar dat ze het moeilijk vonden om bij elkaar te zijn, was nog veel zwaarder. Inmiddels had ze zich met dat idee verzoend en was ze tevreden dat zij in ieder geval wel een goede band had met allebei.
    Ze klom van het aanrecht af en greep de telefoon. Haar vader's nummer kende ze uit haar hoofd.
    'Met Noah.'
    'Papa!' Isa grijnsde bij het horen van zijn stem. 'Mam zei dat je gebeld had!'
    'Goedemorgen - och nee, het is inmiddels al middag! Goedemiddag, lieverd.' Hij klonk inderdaad enthousiast. 'Hoe was introductiekamp?'
    'Ontzettend leuk, maar dat vertel ik je volgend weekend wel. Wat heb je te melden?' Isa was veel te nieuwsgierig; haar vader belde eigenlijk alleen als hij een leuk nieuwtje had.
    Ze hoorde hem aan de andere kant van de lijn lachen. 'Je bent ook zo to-the-point. Dat heb je van je moeder.'
    'In ieder geval niet van jou...' Ze zuchtte. 'Pap, kom op! Vertel!'
    'Oké. Ik wilde het eigenlijk persoonlijk vertellen, maar ik kon het nieuws niet langer voor me houden maar het gaat me iets te ver om helemaal naar Purmerend te rijden, alleen om dit te melden. En dat kan ook helemaal niet, want ik heb vanmiddag nog een afspraak en -'
    'Pap!'
    'Oké, oké.' Hij haalde diep adem. 'Tijmen en ik gaan trouwen. Eind oktober. Hij heeft me vrijdag ten huwelijk gevraagd en ik heb ja gezegd. Helemaal niet gek natuurlijk, want we wonen al samen en we hebben natuurlijk al voor elkaar gekozen, maar nu gaan we het dus officieel maken.'
    Isa sloeg haar hand voor haar mond. 'Oh, wat geweldig! Gefeliciteerd!' Ze huppelde door de kamer, met de telefoon tegen haar oor gedrukt, en had een brede grijns op haar gezicht. Ze was gek op bruiloften. Natuurlijk zou deze bruiloft anders zijn dan die van haar moeder, toen ze mocht helpen om een trouwjurk uit te kiezen, maar zelfs dan!
    'Dankjewel! We willen natuurlijk heel graag dat je ons helpt met de organisatie, want dat is een hele klus en jij bent er ontzettend goed in.'
    Dat was ook werkelijk waar. Ze organiseerde graag dingen: feestjes, spelletjesavonden, toernooien. Natuurlijk waren die wel wat kleiner dan een bruiloft, maar ze waren altijd goed geregeld; het was één van haar sterkste kwaliteiten.
    'Oh, natuurlijk wil ik dat! Dolgraag zelfs! Ik kan wel vaker langskomen, misschien? En anders kan ik online een heleboel regelen; misschien kunnen we een keer skypen... En komend weekend kunnen we ook al een heleboel bespreken!'
    Ze hoorde haar vader aan de andere kant van de lijn lachen. 'Dan komt het zeker goed!'
    'Oh pap, mama heeft de lunch klaar dus ik moet ophangen. Ik spreek je snel! En doe de groeten aan Sijmen. Feliciteer hem alsjeblieft ook!'
    'Zal ik doen. Ik spreek je snel, lieverd. Ik hou van je.'
    'Ik ook van jou!'
    Ze legde de telefoon terug en liep toen naar tafel toe. Haar moeder had haar best gedaan; ieder een gebakken ei in de vorm van een hart en ook nog lekkere broodjes van de bakker. Sita zat al aan tafel en keek verlangend naar het puddingbroodje dat op haar bord lag, maar haar moeder had haar waarschijnlijk verteld dat ze moest wachten tot ze allemaal aan tafel zaten. Graham kwam met een slaperig hoofd de woonkamer binnen; het was zijn ontbijt.
    Toen ze allemaal zaten, pakte Isa's moeder een broodje en legde die op haar bord. Ze sneed het puddingbroodje voor Sita in stukjes en keek toen naar Isa. 'Wat had je vader te melden?'
    'Hij heeft echt ontzettend goed nieuws,' zei Isa direct, ook al had ze net een hap genomen van haar krentenbol. Haar moeder keek lichtelijk afkeurend, maar was blijkbaar te nieuwsgierig naar wat Isa te vertellen had om haar te corrigeren. 'Hij en Tijmen gaan trouwen! Eind oktober! En ik mag helpen organiseren, vet hè?'
    'Oh?' Graham was de eerste die reageerde. 'Wat fijn voor ze, zeg!' Zowel hij als Isa keken naar haar moeder, om haar reactie te peilen. Tot nu toe zei ze niks; haar gezichtsuitdrukking verried ook niets. Dit kon toch niet pijnlijker zijn dan dat hij samenwoonde? Het was nou niet bepaald een schok...
    'Hmm ja, fijn, inderdaad.' Er volgde een kleine glimlach en toen zei ze: 'Sita, mond dicht tijdens het eten. Je hoort niet te smakken.'
    Isa wisselde blikken met Graham en beide dachten ze hetzelfde. Dit was geen goede reactie.

    Na de lunch was het half twee; Isa hielp met het opruimen van de tafel en daarna vertrok ze naar het beachvolleybalveldje. Ze was de eerste, al was dat niet gek want ze was tien minuten te vroeg. Ze besloot daarom maar hoog te houden met de volleybal.


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Elin hield niet van vroeg opstaan, maar ze hield er ook niet van om onverzorgd op straat te komen. Tijdens het kamp had ze het gevoel dat ze er als een stinkende wilde had bijgelopen en ze wilde niet dat iedereen dat van haar zou blijven herinneren, waardoor ze extra veel aandacht aan haar uiterlijk besteedde.
    Ze had een snap gemaakt van haarzelf met haar ontbijt - quinoa in een salade en een groene smoothie - en ze was weer op weg naar haar kamer om haar kleren aan te trekken. ze had gekozen voor een zalmachtige peplumtop, met een lichte skinny jeans van het merk Indian Rose. Ze was toch niet van plan om mee te volleyballen, maar wilde er wel heen voor de gezelligheid. Misschien kwamen er mensen uit haar klas die ze nog niet kende of kwamen er nieuwe mensen die ze zeker wel wilde imponeren. Elin lakte haar nagels in dezelfde kleur als die van haar shirtje - ze had het shirt immers om die reden gekocht - en deed een paardenstaart in haar haren. De punten krulden elegant om en ze stopte een leren jasje in haar boekentas voor als het koud werd.
    Elin daalde de met tapijt bekleedde trappen weer af om in de galmende hal de schoenen te pakken die ze vanmorgen al had klaargezet. De schoonmaakster maakte die vaak voor haar schoon als ze dat deed en dat was ook nu weer het geval. Ze liet zich op de grote Chesterfield bank in de hal zakken en wachtte op een bericht van Layla, zodat ze samen met de scooter zouden kunnen gaan.

    [ bericht aangepast op 26 aug 2016 - 16:35 ]


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes