• Het is een meespeelverhaal over leerlingen op een middelbare school. We doen expres weinig informatie, zodat alles zich in het verhaal kan vormen. De leerlingen zitten in hun vierde leerjaar van de Havo. Ze wonen in Purmerend.

    Regels:
    - Er wordt in één tijd geschreven, derde persoon en verleden tijd, zoals de meest gebruikelijke manier is in een boek.
    - Er is geen minimaal woordenlimiet.
    - Stukken tekst hoeven niet letterlijk herhaald te worden als je op een ander reageert. Het is ook niet nodig om een ander te quoten.

    Personages:
    Bram de Haas - Rosanne
    Darius Visser - Jeffrey
    Elin van Haspengouw Hesbaye - Alicia
    Henk van Es - Rosanne
    Ian van Dijck - Kelly
    Isa de Vries - Marjanne
    Jessica "Jess" Slager
    Jiang Chen - Rosanne
    Joris Franksen - Marjanne
    Kate Teresa Vergeest - Marieke
    Jelle van Dijck - Kelly
    Layla Caspers - Natas
    Maya van Leemhuizen - Alicia
    Mia den Hertogh - Natas
    Petronella "Petra" D'Auxy - Marjanne
    Phoebe van Longen - Rosanne
    Ramon Scheepsma - Natas
    Thomas van Hof - Anouk
    Qaasim Braam - Alicia

    Andere personages:
    Jordana "Jordy" Visser - Natas
    Taco Boersma - Alicia

    Speeltopics: 1, 2, 3, 4
    Praattopics: 1
    Rollentopic


    Indeling groepjes sportweek
    Groep 1
    Maya van Leemhuizen – Alicia
    Henk van Es - Rosanne
    Thomas van Hof – Anouk
    Kyra van Bakkum – Lisa
    Ramon Scheepsma - Natas
    Isa de Vries – Marjanne

    Groep 2
    Jiang Chen – Rosanne
    Bram de Haas - Rosanne
    Darius Visser – Jeffrey
    Joris Franksen - Marjanne
    Mia den Hertogh - Natas
    Jelle van Dijck - Kelly
    Elin van Haspengouw Hesbaye - Alicia

    Groep 3
    Tyler Michigan – Lisa
    Qaasim Braam – Alicia
    Ian van Dijck - Kelly
    Petronella "Petra" D'Auxy – Marjanne
    Layla Caspers – Natas
    Phoebe van Longen – Rosanne
    Kate Teresa Vergeest – Marieke

    [ bericht aangepast op 2 sep 2016 - 11:39 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    [Kan het praattopic niet vinden, maar is er nou school of geen school en hoe laat is het? De een is nu al rond een uur of drie en de ander is pas net opgestaan in de vroege ochtend ]


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Ramon zette de doos met Honig-maaltijden op de grond en sneed met een stanleymes de tape door. Geïrriteerd duwde hij een pluk haar weg toen deze voor zijn ogen viel. Hij moest Jordy maar weer eens vragen om zijn haren te knippen. Hij deed de flappen van de doos opzij en zette de pakken in het schap. Hij had door het kamp maar weinig geslapen en zijn wekker was vanmorgen veel te vroeg gegaan. De leverancier was ook nog eens een halfuur te laat geweest en de wetenschap dat hij nog langer in bed had kunnen liggen maakte hem chagrijnig.


    Every villain is a hero in his own mind.

    [Naar mijn weten - of eigenlijk, wat ik zelf bedacht heb - is het nu zondagmiddag rond twee uur. Isa heeft in de groepsapp van hun klas voorgesteld om om twee uur te gaan beachvolleyballen en de liefhebbers konden komen.]


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    MonChevy schreef:
    [Kan het praattopic niet vinden, maar is er nou school of geen school en hoe laat is het? De een is nu al rond een uur of drie en de ander is pas net opgestaan in de vroege ochtend ]

    Dubbelpost vermoed ik haha. Eeh ik zou het nu weekend laten zijn, dat is het gemakkelijkste aanpassen. Tijd maakt niet echt uit denk. c;


    Every villain is a hero in his own mind.

    [okee! Ian is van de partij, Jelle ligt lekker in het zwembad in de achtertuin xd]


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Ian had zijn penny board maar eens uit de kast gehaald en hoopte dat hij er nog wat van kon. Hij had een paar keer heen en weer gereden door de straat en kwam tot de conclusie dat hij de feeling nog wel had, dus besloot hij zo naar het vollyballveld te gaan.
    "Jelle, ging je mee?" vroeg hij toen hij zijn broer in het zwembad zag liggen. De jongen schudde zijn hoofd zonder op te kijken. "Oké," mompelde Ian toen en hij liep de tuin uit. Hij pakte zijn tas die hij op het bankje voor het huis had gelegd en deed deze op zijn rug. Hierin zat wat water en een zak chips, voor als hij trek kreeg.
    Niet veel later stond hij op zijn penny board en ging hij onderweg naar het beach vollyballveld, waar hij Isa al zag.
    "Hé," zei hij en hij legde zijn tas, samen met het board neer bij een bankje. "Zijn we de enige nog?" vroeg hij verbaasd en keek om zich heen.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    [Ja, ik had iets anders gedacht, maar ik heb mijn stukje nu aangepast. ]


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    'Jazeker, de rest is allemaal te laat,' grinnikte Isa. Ze keek op haar mobiel en zag dat het inderdaad al één minuut over twee was. 'Maar we kunnen wel vast overspelen, als je wilt.'


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    "Ja hoor," zei hij en trok zijn slippers uit. Dat liep altijd wat gemakkelijke op het zand en zo had je ook minder kans om jezelf te bezeren. Ian liep naar de andere kant van het net en keek naar Isa. "Kom maar," zei hij met een glimlachje.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Layla deed nog een keer lipgloss op en tuitte haar lippen in de spiegel. Het was niet meer te zien dat ze een paar korte nachten achter de rug had. Ze bond haar haren in een hoge staart, deed haar Adidas sportschoenen aan die ze stiekem bij de herenafdeling had gekocht en sloot de badkamerdeur achter zich.
    ‘Waar ga je naartoe?’ vroeg haar moeder toen ze haar in de hal tegenkwam.
    ‘Naar het volleybalveld. Heb met wat meiden afgesproken.’
    Haar wenkbrauwen kropen afkeurend omhoog. ‘Op zondag?’
    Layla rolde met haar ogen. ‘Ik ben al mee geweest naar de kerk. Is dat niet genoeg voor je?’ Ze draaide haar moeder de rug toe en liep over de witte plavuizen vloer naar de voordeur. Ze was blij dat Isa niet eerder op de dag had willen afspreken. Haar moeder dreigde haar zakgeld in te houden als ze niet mee naar de kerk ging en hoewel Layla het daar verschrikkelijk vond en zich schaamde voor het feit dat ze daar haar tijd moest verdoen, had ze veel voor haar zakgeld over. Er was niemand de wist dat ze iedere zondagochtend naar de kerk ging – behalve Elin – en goddank had die er nooit wat van gezegd.
    Met een klap viel de deur achter haar dicht. Ze pakte haar scooter uit de garage en reed de oprijlaan af. Twee huizen verder bleef ze staan, waar Elin al stond te wachten.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ze tikte de bal naar de andere kant van het net. Ze had het volleyballen echt gemist deze vakantie. 'Ben je weer een beetje bijgekomen van het kamp?' vroeg ze.


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Ian tikte de bal terug.
    "Jawél. Vooral fijn om weer in mijn eigen bed te liggen," zei hij oprecht. Zo'n luchtmatras was maar niets.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Phoebe lag met haar koptelefoon in bed naar muziek te luisteren. Ze was enorm blij dat het kamp weer voorbij was. Het was niet het allerleukste uitje geweest, al was ze ook niet blij om weer thuis te zijn. Haar vader was gelukkig gisteren niet thuis geweest, maar vanmorgen was hij er wel. Hij had niets tegen haar gezegd. Gelukkig maar, dacht ze. Ze scrollde op haar telefoon verder en zocht naar andere muziek. Een luidruchtig nummer kwam voorbij, en zorgde er uiteindelijk voor dat ze het geklop op haar kamerdeur niet hoorde. De deur was al bijna ingetrapt toen Phoebe het plotseling hoorde en ze sprong vlug uit haar bed.
    'Godverdomme, het zal eens tijd worden dat je die deur open haalt,' schreeuwde haar vader in haar oor. Hij greep haar haren vast en duwde haar naar het bed. 'Ben je weer terug van dat kutkamp, hè? Lekker een beetje mijn centen uitgeven!'
    'Ik heb bijna niks uitgegeven, echt niet!' zei Phoebe angstig.
    'Ik heb toch godverdomme de bankafschriften gezien. Ik ben niet achterlijk!' Zijn speeksel spatte in haar gezicht en Phoebe rook dat hij had gedronken. 'Je gaat mij iedere cent terugbetalen, heb je dat gehoord?'
    Phoebe knikte en probeerde haar gezicht te beschermen met haar handen. Haar vader gaf zo'n harde draai aan haar oor dat ze haar handen automatisch bij haar gezicht wegtrok. Haar handen schoten naar haar oor, die ontzettend pijn deed. 'Laat het niet nog een keer gebeuren, ondankbaar wicht.' Hij sloeg haar hard in het gezicht en verliet haar kamer. Phoebe lag trillend op haar bed en drukte haar ene hand tegen haar gezicht. Haar andere hand hield ze tegen haar oor gedrukt. Ze gaf geen krimp, al gleden er wel geluidloze tranen langs haar wangen.
    'Je komt nu naar beneden, ik wil dat je boodschappen doet!' gilde haar vader bijna van beneden. Phoebe had geen tijd om bij te komen van zijn woede-uitbarsting. Vlug griste ze een grote zonnebril van haar bureau en ze pakte ademloos de portemonnee van haar vader aan.
    'Als ik merk dat je ook maar een cent teveel uitgeeft...' zei hij met een dreigende blik. Met het boodschappenlijstje in haar trillende hand gedrukt fietste ze naar de supermarkt. Ze was nog zo overstuur dat ze eerst vijf minuten tegen de muur aangeleund stond. De pijn in haar oor werd iets minder, maar ze wist dat haar oog blauw zou worden, ware het niet zwart. Zijn klappen waren geen normale klappen. Schichtig liep ze de supermarkt binnen en hield de portemonnee van haar vader stevig in haar hand. Het karretje sleepte piepend achter haar aan en Phoebe probeerde zich ongezien door de gangpaden te begeven.


    You were born with wings. Why prefer to crawl through life?

    'Dat kan ik me voorstellen. Ik had precies hetzelfde.' Ze grijnsde. 'Dan geldt toch echt "Oost west, thuis best".' Ze tikte de bal over het net en grinnikte toen Ian hem per ongeluk in het net terugspeelde. 'Ik dacht dat er nog meer mensen zouden komen.'


    Beachvolleyballen. Jess rolde met haar ogen en stuurde direct een appje naar Layla, of die zou gaan. Als Layla niet ging, ging Jess al helemaal niet; als Layla wel ging, zou ze het misschien overwegen. Ze vond sporten helemaal niet zo gek, maar het hing er toch ook echt van af wie er nog meer zouden komen. Ze hield in ieder geval scherp in de gaten of Joris ook zou komen, want ze wilde er werkelijk wel achterkomen of hij op jongens of op meisjes viel.
    Hij reageerde niet en ze fronste haar wenkbrauwen. Layla reageerde echter wel dat zij en Elin onderweg waren. Ach, ze had niet per se veel beters te doen en van huis weg gaan was zeker een betere optie dan thuisblijven, waar Tialda waarschijnlijk weer pogingen zou doen om met haar te praten.
    Wacht op mij, ik kom eraan! Ze gooide er nog een kussmiley bij en stapte toen op haar fiets. Het was lekker weer; als het volleyballen niks aan was, kon ze altijd in het gras gaan zonnen.
    Joris had niet goed geslapen. Timo had gezegd dat het de afgelopen dagen best goed was gegaan met zijn moeder; ze had weinig gedronken, ze hadden veel met elkaar gesproken en ze hadden zelfs met elkaar gelachen. Afgelopen nacht was het echter weer mis geweest. Toen Joris thuis was gekomen, had zijn moeder tot zijn verbazing gevraagd hoe het kamp was geweest. Hij had haar verteld wat ze allemaal gedaan hadden, maar had het kort gehouden, omdat hij wist dat ze anders haar interesse al snel weer zou verliezen.
    Vervolgens had hij voorgesteld om samen een film te kijken en daar had ze mee ingestemd, al wilde ze dat enkel onder het genot van een glaasje whisky. Hij had kort geprotesteerd, maar hij wist dat het de avond zou verpesten als hij te moeilijk zou doen. Eén glaasje whisky, had ze hem beloofd. Eén glaasje.
    Halverwege de film was ze echter opgestaan om haar glas bij te vullen en toen hij had gezegd dat ze slechts één glas beloofd had, werd ze kwaad. Het eindigde erin dat ze haar glas kapot smeet en naar boven was gegaan, waardoor Joris de rotzooi had moeten opruimen. Hij had de film uitgezet omdat hij wist dat dat toch niets meer werd en toen hij boven kwam, zag hij tot zijn grote teleurstelling dat zijn moeder de fles whisky mee naar boven had genomen. Nog geen halfuur na haar eerste glas lag ze te snurken op haar bed. De half lege fles whisky lag op haar bed, de dop niet goed dichtgedraaid, waardoor de lakens langzaam steeds vochtiger werden en de hele kamer rook nu naar brandhout. Joris had de fles opgeruimd en weggegooid, had een matras op de grond gelegd en zijn moeder daarheen verplaatst, en had vervolgens haar dekbed verschoond. Ze had dit weekend gebruikt om nieuwe drank te halen, dus zou het voor hem weer een zoektocht worden om die drank te vinden en weg te gooien. Het was één grote, vicieuze cirkel en hij wist niet wat hij nog moest doen om haar hieruit te halen. Hij was boos geworden, had haar gesmeekt, had meerdere malen voorgesteld om naar een afkickkliniek te gaan, maar als hij zoiets deed, barstte ze of in tranen uit, of werd ze kwaad en zei ze tegen hem dat hij zich niet zo moest aanstellen. Vaak werd Sander ook nog wel eens genoemd, en soms zijn vader ook nog. Het enige wat hij nu nog kon doen, was haar geld zoveel mogelijk verstoppen en alle drank die ze kocht, weggooien.
    Hij had vanochtend gehoopt dat zijn moeder wat beter zou zijn, maar hij wist, zodra ze de woonkamer binnenkwam, dat ze alweer flink wat gedronken had. Er hing een grote alcoholgeur om haar heen en de blik in haar ogen was vaag. Joris wilde ontbijt voor hen beide maken, maar kwam erachter dat ze geen brood meer in huis hadden; haar moeder had helemaal geen boodschappen gedaan in de tijd dat hij weg was. Daarom sprintte hij naar de supermarkt - gelukkig was die om de hoek - en maakte hij daarna alsnog een ontbijt voor hen klaar.
    Aan tafel probeerde hij een gesprek met zijn moeder aan te knopen, maar al snel kwam hij erachter dat dat niets zou worden en daarom zette hij de tv maar aan. Dat bleek ook een fout te zijn, want het eerste beeld dat naar voren kwam, was het nieuws van een auto-ongeluk: hij zette direct de tv weer uit en keek naar zijn moeder, maar het kwaad was al geschied: zijn moeder had tranen in haar ogen gekregen, liep vervolgens met een woeste blik in haar ogen naar hem toe en greep hij bij zijn schouders. 'Dat deed je met opzet!'
    'Nee... Nee, mam, echt niet! Dat was gewoon puur toeval...'
    'Eikel! Hoe kon je! Sander had zoiets nooit gedaan in jouw situatie... Was Sander maar hier... Was het maar andersom...'
    Hij slikte. Hoe vaak ze het ook zei, het werd niet makkelijker om te horen dat ze had gewenst dat hij in de auto had gezeten in plaats van Sander. Hij had altijd geweten dat Sander zijn moeders lievelingetje was, maar dat was oké, want hij had ook nog zijn vader. Zijn vader had geen lievelingetje en Joris was gek op hem geweest. Het was ook logisch dat velen Sander beter vonden: hij was ouder, had alles goed voor elkaar, was een ontzettend sociale, betrouwbare jongen en deed alles voor een ander. Joris was altijd net even wat egoïstischer geweest, net wat lakser, net wat minder slim. Maar sinds de dood van zijn vader en broer had hij enorm zijn best gedaan om Sander te evenaren, om net zo behulpzaam en betrouwbaar te zijn als zijn broer, maar zijn moeder merkte het niet. Ze was een paar maanden na hun dood begonnen met drinken en dat was eigenlijk niet meer gestopt. Joris had eerst gedacht dat het een reactie was op hun dood en dat het tijdelijk zou zijn, maar het was nu al drieënhalf jaar geleden en er was eigenlijk niet veel veranderd. Zijn moeder dronk nog steeds en vond hem nog steeds niets waard. De enige momenten dat hij zijn moeder nog wat zag opleven, was als Timo langskwam; als ze dan nuchter genoeg was, was ze soms bijna haar oude zelf.
    'Mam, het spijt me.' Hij haalde diep adem. 'Wil je nog wat eten? Ik wil best nog een broodje voor je maken...'
    'Nee,' zei ze nors. Ze had hem weer losgelaten en draaide zich om. 'Ik ga naar boven.'


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Ian tikte de bal over het net terug en knikte op wat ze zei.
    "Ik had het ook verwacht. Misschien zijn ze de tijd een beetje uit het oog verloren? Jelle komt sowieso niet, die had geen zin," vertelde hij.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.