• Voor het officiële SOTY/FOTY-topic, klik hier.




    Hierbij het onofficiële motiveer- en praattopic voor SOTY en FOTY 2018! Hier kan je met elkaar praten over je verhaallijn, vragen om tips en tricks, do's en don't's, elkaar peper in de reet stoppen om door te gaan met schrijven!

    Kraak hier niemands ideeën af en ga respectvol met elkaar om. Opbouwende kritiek is altijd beter dan een idee compleet de grond in duwen.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Ik zeg ook de eerste!


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Ik vind de tweede erg leuk, en de huidige (alleen zou die iets leesbaarder mogen)


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    Pixielisje schreef:
    Kunnen jullie me even helpen?
    ik heb een aantal covers gemaakt voor onbemand hart, maar ik weet niet wat ik ervan moet vinden
    Welke vinden jullie de leukste? vinden jullie ze überhaupt wat vinden? of vinden jullie degene van nu nog steeds leuker?
    als jullie de aesthetic van de huidige toch beter vinden, maar de huidige cover nog niet zo goed vinden (door bijv. niet echt leesbare titel of iets anders) mag je dat ook zeggen. Ik vind de afbeelding van die cover en dat rode namelijk wel nog steeds leuk, maar idk
    de laatste iets wat kleinere is de huidige cover, btw





    iig heel erg bedankt voor de hulp alvast!

    Ik vind de eerste het leukst! De huidige vind ik eigenlijk het mooist, maar het is jammer van die moeilijk leesbare titel.
    De 1e en 2e van de tweede rij zijn ook tof!

    [ bericht aangepast op 7 feb 2018 - 9:50 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Pixielisje schreef:
    Kunnen jullie me even helpen?
    ik heb een aantal covers gemaakt voor onbemand hart, maar ik weet niet wat ik ervan moet vinden
    Welke vinden jullie de leukste? vinden jullie ze überhaupt wat vinden? of vinden jullie degene van nu nog steeds leuker?
    als jullie de aesthetic van de huidige toch beter vinden, maar de huidige cover nog niet zo goed vinden (door bijv. niet echt leesbare titel of iets anders) mag je dat ook zeggen. Ik vind de afbeelding van die cover en dat rode namelijk wel nog steeds leuk, maar idk
    de laatste iets wat kleinere is de huidige cover, btw





    iig heel erg bedankt voor de hulp alvast!

    Ik zou voor de eerste gaan ^^


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Ik weet niet zo goed hoe ik nu met mijn verhaal verder moet, zucht.


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Dat moment waarop je in 1 maand misschien 2K schrijft aan je SOTY, maar in 2 maanden wel 60K aan een ander verhaal.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik zit op het moment een beetje vast met de vrijheid die ik heb. Yes, very contradicting, maar ik heb dus een eigen wereld die ik kan ontwerpen, en hoewel het veel op Aarde lijkt, wil ik het toch ergens iets verrassends geven. Wat erg lastig is om te bedenken. Want waar leeft de bevolking in?! Hoe leven ze?!
    Het is gewoon zo eng om in een cliché te vallen. Dus dit wordt nog flink nadenken. Maar ondertussen wil ik er ook niet te lang over nadenken, want dan gaat het ten koste van het schrijven. :'D Ernstig dit.

    Dankjewel voor alle stemmen!
    Ik ga nog even een variant proberen maken op de huidige cover, die leesbaarder zou zijn dan
    en dan even vergelijken met die rode die jullie allemaal mooi vinden. ;3
    thanks <3

    @kyloren: ah, dat snap ik! Vervelend he! Vooral ook om consistent te moeten blijven dan, dat vind ik ook moeilijk.
    Misschien dat je even wat kan zoeken op pinterest naar concept art ter inspiratie?


    A to the Z

    ^Laat de angst los. Alles is al een keer bedacht. Het is de combinatie die ertoe doet. Neem iets (een grot, een boom) en een cultuur (Chinees, Cherokee, Italiaans), idk.




    -Inspirational pictures-


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    ^ Thanks guys! Ik ben al even aan het pinteresten en ik denk dat ik inderdaad een soort combinatie van dingen ga maken. Dan blijft het ook nog een beetje "Aards" Haha.

    KyloRen schreef:
    ^ Thanks guys! Ik ben al even aan het pinteresten en ik denk dat ik inderdaad een soort combinatie van dingen ga maken. Dan blijft het ook nog een beetje "Aards" Haha.


    Wat je ook kunt doen is proberen te gaan schrijven zodra je een soort basis voor je setting hebt. Ik weet niet of het bij iedereen zo is, maar ik heb vaak dat ik halverwege een alinea alweer een nieuw idee heb over wat ik bij die cultuur erin wil hebben. Gewoon omdat ik tijdens het schrijven zeg maar meer immersed ben dan wanneer ik droog de landen enzo samenstel :')

    En wees niet bang om dingen ook helemaal te verwijderen, haha. Ik heb bijvoorbeeld het eerste hoofdstuk van m'n verhaal (~3000 woorden) misschien wel 3-4x herschreven met andere namen, persoonlijkheden, volwassenheidsrituelen, weet ik veel wat nog meer voordat ik met m'n eerste hoofdpersoontjes en hun cultuur tevreden was 😰.


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    KyloRen schreef:
    Ik zit op het moment een beetje vast met de vrijheid die ik heb. Yes, very contradicting, maar ik heb dus een eigen wereld die ik kan ontwerpen, en hoewel het veel op Aarde lijkt, wil ik het toch ergens iets verrassends geven. Wat erg lastig is om te bedenken. Want waar leeft de bevolking in?! Hoe leven ze?!
    Het is gewoon zo eng om in een cliché te vallen. Dus dit wordt nog flink nadenken. Maar ondertussen wil ik er ook niet te lang over nadenken, want dan gaat het ten koste van het schrijven. :'D Ernstig dit.


    Dit is dus echt gewoon precies helemaal mij. De tips die jullie geven zijn erg nuttig, bedankt allemaal. Ik zit overigens er mee dat ik nog net echt helemaal een plot heb, en daarmee nig niet helemaal aan de setting kan werken.
    //
    En ik begin wel bang te worden, aangezien er al ruim 1100 woorden waren geschreven door de winnaar van deze maand, en ik nog moet beginnen. Is dit gevoel herkenbaar?

    [ bericht aangepast op 7 feb 2018 - 17:10 ]


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    NiekNiek schreef:
    (...)

    Dit is dus echt gewoon precies helemaal mij. De tips die jullie geven zijn erg nuttig, bedankt allemaal. Ik zit overigens er mee dat ik nog net echt helemaal een plot heb, en daarmee nig niet helemaal aan de setting kan werken.
    //
    En ik begin wel bang te worden, aangezien er al ruim 1100 woorden waren geschreven door de winnaar van deze maand, en ik nog moet beginnen. Is dit gevoel herkenbaar?

    Niet schrikken maar je vergeet een nul. Volgens mij begon ik het eerste jaar wel redelijk laat though. Ik zit nu op 1/10e van het minimum, qua wat nog geactiveerd moet worden op 1/8ste maar het voelt alsof mijn verhaal nog echt moet beginnen. Afronding is uiteindelijk minstens even belangrijk. Het is vooral volhouden.
    -ff gecheckt, ik zat toen op 1 februari op 1000 woorden en ik was 1 van de drie die hem wel afkreeg. Geen paniek dus.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Je kan ook kijken naar je fav films enzo, of historische culturen en zaken opschrijven wat je interessant vind
    bijv. bij die rituelen die Arichibi uitlegt: bijv. wisselen van toga bij romeinen ofzo, dan kan je dat eventueel veranderen naar wisselen van bepaalde kledij of wapen of kleur kledij of zo naargelang de dingen die je leuk vindt

    @Niekniek:
    Niet stressen! Je hebt nog tot eind november. Uiteindelijk maakt het ook echt niet uit hoeveel woorden je al hebt per maand. Zolang je aan het einde een verhaal hebt dat je kan in leveren, is het toch goed?
    Over dat plot: ik heb zelf een algemene lijn uitgeschreven bijvoorbeeld, maar ik ga echt on the go.
    Ik heb momenteel de helft van mijn plot uitgewerkt in hoofdstukken, en zelfs dat kan echt nog veranderen.
    Zo had ik bijvoorbeeld bepaalde zaken die ik al vroeger aan bod wilde laten komen, maar nu verschuiven naar latere hoofdstukken.
    En ik weet eigenlijk niet eens of ik me wel ga houden aan dat plot. Momenteel heb ik een einde staan waar ik naar toe wil werken, maar misschien verandert dat wel nog naarmate ik de personages beter leer kennen zegmaar.
    Zolang je een semi begin en eindpunt hebt en een aantal acties in het verhaal, is het goed.
    Werk met een build-up systeem naar een bepaald punt. Zorg dat er conflict is: tussen de personages, maar ook tussen het personage en het doel. Wat wil je personage het meeste hebben? neem het af. Zorg ervoor dat je ook niet teveel kijkt naar enkel je hoofdpersonage. Verplaats je zelf in al je personages. Schrijf misschien eens voor iedereen op: wat willen ze, wat gebeurt er met hen? Wat is hun functie in het verhaal? Als ze geen nut hebben, als ze enkel ter opvulling dienen? schrap ze. Als je een cool concept hebt voor een personage bijvoorbeeld, manipuleer het dan tot ze wel een functie hebben.
    Als je bijvoorbeeld op een punt zit in je plot dat meerdere kanten op kan gaan, zou ik voorstellen dat je het plot voor elke optie eens verder schrijft. Uiteindelijk kies je maar 1 van die opties, maar er komen misschien nog wel ideeën aanzetten tijdens het schrijven van die andere, die je nog kan gebruiken.
    Het is vooral echt brainstormen als het aankomt op fantasy verhalen. Dat zijn ook echt de verhalen waarbij er de grootste valluik is als je iets bedenkt en het wilt inpassen, omdat je vaak terug moet keren in het verhaal om dat te doen. Dus dan is het ook moeilijk om al te posten bijvoorbeeld.
    Dus vergelijk jezelf dan ook niet met mensen die al beginnen te posten, bijvoorbeeld. Het is soms wel beter om nog even te wachten tot je wat zekerheid hebt omtrent je idee.
    Niets overhaasten ook. Ik weet niet of jij dat ook hebt, maar hoe meer ik gefocust ben op het feit van 'dit moet zo snel mogelijk af en online', hoe slechter het gaat.


    A to the Z

    NiekNiek schreef:
    (...)

    Dit is dus echt gewoon precies helemaal mij. De tips die jullie geven zijn erg nuttig, bedankt allemaal. Ik zit overigens er mee dat ik nog net echt helemaal een plot heb, en daarmee nig niet helemaal aan de setting kan werken.
    //
    En ik begin wel bang te worden, aangezien er al ruim 1100 woorden waren geschreven door de winnaar van deze maand, en ik nog moet beginnen. Is dit gevoel herkenbaar?


    Maak je geen zorgen! In 2016 had ik me volgens mij pas in mei of zo ingeschreven, en dat zonder echte verhaallijn in gedachten. Uiteindelijk kreeg ik het niet af, omdat in september m'n nieuwe rooster echt helemaal van de kaart was en ik buiten studeren aan niks anders kon denken, haha, maar qua woorden zat ik echt wel prima.
    Vergeet niet dat de zomervakantie ook nog eraan staat te komen en je een enorme sprint in die paar weken tijd kan maken.


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.